Allergitråden
Fy =( Stackars liten. Ska hålla alla tummar jag äger och har att ni kan klura ut vad det beror på och att han snart får må bra!
Kram!
Fy =( Stackars liten. Ska hålla alla tummar jag äger och har att ni kan klura ut vad det beror på och att han snart får må bra!
Kram!
Nu kommer ni antagligen tycka jag är precis galen (vilket jag antagligen också är) men just nu håller vi på med en veteprovocering på minstingen. Jag har ju skrivit förut att hon fått våldsamma kräkningar och magkramper och att vi kunnat koppla ihop det med vete. Men samtidigt har hon vid andra tillfällen då hon fått i sig vete inte alls reagerat på samma sätt. Så när vi satt hos läkaren igår kunde jag inte med säkerhet säga att hon inte tål vete. Så läkaren bad oss göra en ordentlig provocering tills vi känner oss säkra på vilket innan hon skriver ett intyg.
Så idag fick hon en liiite bit smörgås ( rostebröd) och än så länge inga kräkningar. Däremot har hon varit väldigt gnällig och hon har endast sovit 45 min på hela dagen..brukar sova runt 3 timmar. Men läkaren ville att vi skulle provocera flera dagar i sträck så det inte bara är så att hon reagerar för att det är något nytt. Sen är det väl lite dumt med tanke på att hon är prickig runt munnen men jag tror nästan det beror på att hon har haft mycket napp eller dregglat lite mer. Dessutom var hon inte prickig i morse så jag trodde de hade försvunnit
Och detta är min sista vecka hemma och maken ville INTE ha hand om provoceringen. Så nu har jag svarat på det om någon undrar ;)
Men om hon nu tål vete så vad i hundan är det hon reagerat på innan ?? Hokifilé och ägg i såfall. Kräkningarna har alltid kommit vid lite större mängder vete ( typ ½ smörgås, en bit pannkaka ) så vi får väl se hur det går. Kan ärligt erkänna att provoceringen inte alls känns rolig att göra men läkaren ville inte skriva intyg på just vete om vi inte var säkra..och det kan jag väl förstå! Men efter denna provocering ( och ägg som ska göras innan dagisstart i dec ) så ska vi inte testa något annan av hennes allergier förens tidigast om ett år..så det kändes ju rätt skönt
Men kan det annars vara så att de ibland kan reagera med kräkningar för att en annan gång reagera med magont och dålig sömn ??
En annan liten fråga. Är det någon här inne vars barn fortsätter vara förstoppad trots att man tagit bort de födoämnen man misstänker att de inte tål??
Min minsting blev ju förstoppad direkt när vi började med mjölkbaserad ersättning vid 1 månads ålder. Fick hjälpa henne att bajsa var 5:e dag ungefär. Blev betydligt bättre på mjölkfri kost och kunde bajsa igen på egen hand varje dag..dock fortfarande hårt.
Sen började vi med lite smakisar och magen sa ifrån direkt.
Idag får hon 15 ml ( en vuxendos) lactulos för att kunna bajsa en gång om dagen. Räcker att vi missar en dag för att avföringen ska bli hård igen.
Hon äter Althera, sempers mjölkfria gröt och välling samt ett lagat mål mat om dagen ( kokt potatis, Lithells korv, och kokta morötter). Nästan alltid samma mat eftersom vi känner oss säkra på att hon tål detta.
Varför hon blir förstoppad vet jag inte riktigt. Vi har testat att dra ner på välligen och gröten ( hon är sojaallergiker och dessa innehåller sojalecitin) utan resultat...så hon är väl bara sån
Så till min fråga nu då. Ni vars barn också krävt lactulos för att hålla igång magen..hur länge har de behövt det ??
Vad var det för chips??
Okej. Den innehåller väl mjölk om jag inte minns fel ?? Reagerar hon likadant varje gång hon äter/dricker något mer mjölk??
Det är väl mjölk i fil?
Kan nog mycket väl vara så som K Kavat skriver att hon inte tål mjölk men reagerar på andra saker också eftersom hon inte står på mjölkfritt.
Lillasyster var väl mjölkprotienallergisk har jag för mig ??
Hur är det med henne nu?? Vet att ni hade problem att få bukt med henne eksem! Hoppas hon mår bättre nu iallafall =)