• Tibell

Allergitråden

Eligrabbarna skrev 2010-08-19 23:35:19 följande:
    Älsklingen: visst kan man känna lite så ibland men nu när vi känner oss säkra på vad för allergi han har så känns det bara som en lättnad.

Nu är grabben hur fin på kinderna som helst, magen normal storlek och ingen förstoppning. Det är så otroligt tydligt så det är bara skönt att veta hur vi ska göra för att få vår kille att må bra.

En kompis var här efter att vi hade varit hos svärmor och det första hon kommenterade (utan att hon visste nåt om vår vistelse dör) var sonens gigantiska mage :(. Idag var hon här igen... Då kommenterade hon hans lilla mage;) så det är otroligt tydligt!!

Vi har nu världens goaste kille!! :)
    Gud så skönt att höra =)

Står han på helt vetefri kost nu då?! Och hur gör ni med de andra sädesslagen ?!

Jag tror jag känner mig lite deppig eftersom vi inte vet om vi är klara med lillhönans ( inte storhönan heller för del delen ) allergier. Ägg har vi tillexempel inte testat än. Men vi har tänkt att göra det under nästa vecka!
    Men mjölk, soja, vete ( inklusive vetestärkelse ) och havre känner vi oss rätt säkra på!
    Men sen börjar man ju alltid spekulera eftersom hon inte visar något på några tester alls. Hon har ju iofs gjort ett positivt patchtest på både vete och havre men det var ju hemmagjort. Hade SÅ gärna velat göra ett riktigt och på så sätt få åtmindstånde en av allergierna på papper. Jag kan ju fortfarande bli osäker ibland trots att vi får tydliga reaktioner på provoceringar. Men min hjärna verkar ha svårt att fatta ;)
  • Tibell

Stora dottern fick ju i sig mat med skummjölkspulver i veckan. Hon reagerade ju ganska omgående med magont och var vaken mer eller mndre hela natten pga det!
    Och nu är hon så pass förstoppad att vi måste ge henne resulax.
    Nu till min fråga. Kan man bli förstoppad när man endast fått i sig något man inte tål vid 1 tillfälle ?!
    För annars har jag ingen aning om varför hon är förstoppad eftersom hon bajsat varje-varannan dag innan!

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-21 17:08:39 följande:
    japp!
    Okej. Då hoppas vi hon är okej i magen nu då när hon äntligen fått bajsa!
    Men fy vad hemsk man känner sig när hon sitter och illvrålar att hon inte vill bajsa på toaletten och tårarna och svetten rinner på henne =( Gjorde fruktansvärt ont i mammahjärtat. Och extra ont gjorde det när jag tänkte på att det var mitt fel att hon åt maten med mjölken i !

Kan ni fatta att svärmor fortfarande inte tror på oss och tyckte stora dottern kunde äta våffla eftersom den "bara" innehöll mjölkpulver! *morr*
  • Tibell

Fresten. Kan man äta mamma scans köttbullar om man är allergisk mot mjölk, soja, vete (vetestärkelse) och havre ( kanske ägg också ) ??

• Tibell
    Miralicia skrev 2010-08-21 18:27:28 följande:
    Japp, det brukar vi ha i frysen som reservsnabbmat att ta till här hemma om man inte orkar laga mat - det och falukorv.
    Perfekt =)
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-08-21 19:37:33 följande:
    Äsklingen: Efter C fick i sig mjölk i oktober så tog det ett sjukhusbesök och klyx upp genom tarmen och sen resolax 3 ggr totalt nästan 6v innan hennes mage var åter bra och bajseriet kom igång av sig själv
    Usch stackare =(

Jag tror nog vi kommer få ge henne lactulos nu ett tag tror jag! För efter en sån här kväll blir hon jätte rädd för att bajsa. Inte så konstigt med tanke på vilken megaklump det var som kom ut !! Hon hade ju inte bajsat sen tisdags ( fick i sig mjölk i onsdags)

Blir bara så förbannad på svärmor som svarande ( när jag berättade om kvällen ) att så kan man inte reagera på mjölk...hon behöver mer fibrer.
    Det är också hon som gladligen låter dottern bita ett bett i hennes protienbar med chokladöverdrag! VARFÖR fattar inte människan. Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för henne.
    Dessutom tror hon inte minstingen är allergisk heller utan kommer kunna äta allt vi bara "hittat på" hon är allergisk mot om 3-4 månader när hon ska börja dagis. Tror nog knappast ingen av allergierna har hunnit växa bort tills dess *mutter*
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-21 21:49:36 följande:
    då tycker jag att ni ska säga att hon inte får ha hand om era barn förrän hon följer era direktiv! barnen ska ju inte behöva lida för att hon fattar trögt!! till o med min svärmor fattar ju nu haha
    Ja jag vet inte hur vi ska handskas med henne. Jag älskar min svärmor och vi har en jätte fin kontakt men när det gäller barnens allergier slår hon dövörat till. Hon tror att vi liksom "hittar på dem". Jo visst är det skoj att laga special mat, lägga ut massa mer pengar på mjölk/soja/vete/havre fria varor, visst tycker vi det är skoj att låtsas att vi sitter vakna hela nätter varje gång stora tösen fått mjölk i sig mm mm. Varför tror hon vi skojar ?! Hon är nog bara lite segstartad. Min släkt tar detta på fullaste allvar och frågar alltid en gång extra innan de ger henne någon men det beror nog på att vi har massa allergier på just min sida. Men nu har det ju krypit fram att sambons bror antagligen också var födpämnesallergiker som liten eftersom han hade extrema problem med eksem..idag är han "bara" allergisk mot damm!

Ska be sambon ta ett ordentligt snack med henne snart!
  • Tibell

Nu har vi varit iväg och pricktestat stora tösen eftersom hon haft rinnsnuva hela sommaren samt jobbigt med sin astma, Det visade positivt på både björkpollen och gräspollen!
    Sen tog även sambon med sig alla papper med bilder på hur hennes mage ser ut vid provoceringar av mjölkprotien. Men nu vill läkaren att vi ska testa laktosfritt på henne för att se om det är det eller mjölkprotein. Vi känner oss helt säkra på att det är mjölkprotein eftersom hon reagerade även när vi testade laktosfritt en middag men men ..vi får göra som läkaren säger och ge det någon dag! Sen ska jag baskemej ha ett intyg med mig därifrån!!

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-23 12:57:10 följande:
    Älsklingen: idioter!!! Varför kan de inte bara tro en så man slipper plåga barnen!!! Lycka till
    Fråga mig inte. Men får hon reaktioner på första målet med laktosfritt så slutar vi! Kommer inte plåga henne i onödan!!
  • Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-08-23 14:12:38 följande:
    Skönt att ni fått veta vad som varit problemet hela sommaren, även om det såklart inte är så roligt med allergier.. Men nu kanske hon i alla fall kan få mediciner som hjälper?

Den där sjukvården, ska man skratta eller gråta? Verkar ju helt idiotiskt att behöva plåga dottern i onödan! Hoppas det räcker med en kort provocering i alla fall så hon kan få intyg sen!
    Just nu kommer hon inte få några mediciner för sin gräs och björkpollen allergi eftersom den säsongen snart är slut sa läkaren. Frågan är bara hur länge till hon ska behöva snora ?! Så fort vi går ut står det 11 under näsan på henne =(

Vad jobbigt ni har det med läkaren. Vi har ju samma problem med läkaren till lilla tösen. Men vi har nu bestämt att krånglar hon mer kommer vi vända oss till samma läkare och sjukhus som stora dottern går till..de verkar mycket bättre. De kanske inte är lika " testsvars" krävande som denna läkaren är. Hon verkar inte ha förstått att man kan ha allergier utan att det syns på tester!

3Busfrön : Stackarn =( Stora tösen fick ju i sig skummjölk i onsdags förra veckan och har fortfarande problem med förstoppning! Hoppas den ger med sig snart!!
Svar på tråden Allergitråden