• Tibell

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2010-08-26 21:14:08 följande:
    Stackars lilltjejen, hoppas det onda går över fortare än kvickt!

Gabriels reaktioner ser lite olika ut från gång till gång, han får alltid problem med magen men vissa gånger får han även utslag samt sår i rumpan... Så visst kan det bli olika!
    Usch hoppas jag med =( Hon vaknade som sagt ikväll efter bara 20 minuter och var uppe några timmar innan hon lyckades somna om. Sen vaknade hon igen efter bara 30 minuter och vad ledsen och pruttade. Denna gången somnade hon dock om snabbare. Hoppas hoppas natten blir lugn..stackars min höna =/
  • Tibell

Nu har ÄNTLIGEN gubben accepterat och "tror" på barnens allergier..det tog sin lilla tid ;) Nu är nästan han mer överbeskyddande än vad jag är. Jag tror han kom till insikt när lilla dottern fick reaktion av den ytterpytte lilla biten pannkaka ( gjord på vetemjöl ). Hon kräktes ju kaskader och bara satt och skakade så påverkad var hon. Sen sov hon urkasst i 2 nätter samt fick eksem ( av havremjölken )
    Så nu har han som sagt fattat och ser till att hon inte ens får slicka på saker och ting som kan ha kommit i kontakt med något hon inte tål.

Nu håller vi på att testa om guarnkärnmjöl (heter det så?! ) funkar. Hon fick en liten bit bröd bakat på det i morse.
    Hon har fått lite eksem på mage och axlar men det är så lite än så länge. Hon hade iofs ont i magen i eftermiddags och bara skrek när hon skulle sova så hon fick nattas i vagnen.
    Men vi ska ge en liten bit i morgon också ! Vi vill vara helt säkra på om hon inte tål det/tål det !

• Tibell
    Angel Gbg : Vad skönt att ni äntligen fått hennes allergier på papper! Är patchtestet det enda som visat positivt på din dotterns allergier ?! Eller har hon positivt pricktest eller blodprov med ?!

Jag hoppas ju på att den stora tösens underbara läkare ska ta sig an lilla hönan också! Då kanske han kan skicka remiss till lapptest för henne. Jag tror nämligen att både hennes havre och veteallergi kommer synas där. Eller hoppas snarare..de hemmagjorda visar ju positivt!
  • Tibell

Eligrabbarna : stackarn =( Fråga kokerskan i morgon och se vad hon hade i. Kan ju ha använt ett mjöl med vetestärkelse i! Så fråga i morgon så inte samma misstag sker igen!
    Fick ni reda på om marknadsmaten innehöll vete !?

Här provocerar vi fortfarande stumpan med guarnkärnmjöl men är osäkra på om vi ska fortsätta eller inte. Hennes eksem blir lite mer och har nu spridit sig till ryggen och överarmarna. Man ser att huden är super torr och lite rosa. Men man måste kolla noga annars skulle jag inte se det tror jag ( om man bortser från de rödrosa prickarna på magen ) Men eftersom det är så lite vet vi ju inte hur pass besvärad hon är av dem.Hon har visserligen bara ätit en liten liten bit smörgås så det kan ju hända att eksemen blir värre ju mer hon äter.
    Men hur hade ni gjort ?!

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-30 20:05:10 följande:
    nä jag vet inte eftersom markanden är slut o jag vet inte vilken sorts korv de använt, men hans mage är inte speciellt stor än vilket betyder att han har inte reagerat så mkt än o jag hoppas han slipper det. så OM det varit nåt de gjort fel så är det nog som sagt vetestärkelse för annars brukar ju magen bli stor också.

Ska höra med dem...
    Känner mig som en tjatmoster just nu kör vi nämligen blöjfritt på E på dagis och de var så skeptiska bara för att han var så liten så jag fick verkligen gå dit med honom i kallingar så de fattade att de inte ska ta på blöja så det känns som om jag tjafsar om allt just nu
    Förstår att det måste kännas jobbigt! Men för att det inte ska hända att han får fel mat igen måste du tyvärr kolla så de använder rätt mjöl! Annars kanske fler misstag sker..och det vore himla trist !! Hoppas att lillgrabben snart får må bra iallafall och att kökspersonalen inte halshugger dig för att du frågar ;) *håller tummarna*
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-31 17:06:55 följande:
    I dag hade de gjort ett misstag (första misstaget faktiskt) på dagis. De hade gett honom en vanlig macka så vi får se hur det blir nu...
    Han hade ätit en halv, halv macka innan de upptäckte misstaget. Lätt hänt men vi får se. Frågade ang pannkakorna i går men vad jag förstod så var det samma mjöl som ordinarie kokerskan har och det är ju "rätt" mjöl.
    Kanske nåt han råkat få tag i på golvet eller nåt sånt!
    Usch vad trist =/ Håller alla tummarna att reaktionerna blir milda!!

Vi avslutar guarnkärnmjöls provoceringen nu. Eksemen och den torra huden sprider sig och det känns inte lönt att fortsätta. Visst är hon inte jätte eksemig men hon är inte fin i huden heller!
    Hon får ju inte i sig mer än lite smulor så vid större mängder ( typ en hel smörgås) skulle hon nog få massa eksem. Är nog pga av provoceringen hon är helt hopplös att få att sova på dagarna!
    Så nu har jag ingen aning om vad vi ska ge henne för bröd. Suck
  • Tibell

Tusen tack Saffe!
    Vart hittar jag mjölet !? Och det är helt fritt från mjölk, soja ( sojasläktingar), Vete ( inklusive vetestärkelse ) samt havre ?!
    Vore toppen!!

• Tibell

ELI : Usch stackars liten =( Hoppas nu dagis lärde sig av sitt misstag och blir ännu bättre på att hålla koll!

Nu kommer jag med mina konstiga frågor igen!
    Lilla hönan har ju fått liten liten bit ( typ smulor) av smörgås gjord på mjöl med guärnkärnmjöl i . Hon började få torrare hud omgående och eksem började sprida sig på mage/rygg och armar. Dock väldigt lusrosa så inget farligt alls. Hon blev även lite svår att natta på dagarna och sov betydligt mindre. Idag är hon HOPPLÖS och otroligt billig ;) Hon har skrikigt vid varje nattning och har bara sovit i 45 min på hela dagen vilket är otroligt lite. Hon fiser ruttna fisar och verkar ha ont i magen. Men idag har hon inte fått någon smörgås eftersom vi ansåg att eksemen räckte som reaktion. Nu till min fråga..Kan hennes magont idag ha att göra med att hon fick smörgås sön-mån-tis. Borde hon inte vara bättre idag istället för sämre !?

Sen till min andra fråga.Hur noga är ni med kryddor och sånt som innehåller mjölkprotien ?! Våran stora dottern är ju inte alls lika känslig som vår minsta ( tror vi i allafall) och vi är inte alls så noga med kryddor till henne. Men sen är hon åh andra sidan fortfarande lite lätt svullen och magen och gasig. Kan det ha med kryddorna att göra ( vi använder mycket aromat bla ) eller är det bara väldigt väldigt känsliga barn som reagerar på kryddorna ?!
    Så.. nu var jag färdig =)

• Tibell

OKej. Då är det inte så konstigt att hennes mage fortsätter att vara lite svullen och hon vaknar på nätterna ibland.
    Då var det stopp på aromatet!!

• Tibell

ELI : Min stora dotter blir ju bara känsligare och känsligare för mjölk. Hur det kommer sig vet vi inte men skulle väldigt gärna få svar på det..så är det någon som vet är jag intresserad =)
    Hon åt ju mjölk dagligen innan ( iofs bara i vällingen eftersom hon ratade allt med mjölk i ) och idag verkar hon tillochmed reagera på mjölkprotein i kryddor.Så visst kan de bli känsligare!

Jag tror ni ska testa att vara mer nogranna! Smörbytta är ju jätte bra om han kan ha egen! Där kan det ju ligga massa smulor från andra smörgåsar. Egen tallrik , bestick mm är också jätte bra. Diska hans saker med en egen diskborste.

Skulle inte detta hjälpa skulle jag tagit bort havret också.

Var det  någon som hade någon idé om mitt inlägg igår ?

Lilla hönan har ju fått liten liten bit ( typ smulor) av smörgås gjord på mjöl med guärnkärnmjöl i . Hon började få torrare hud omgående och eksem började sprida sig på mage/rygg och armar. Dock väldigt lusrosa så inget farligt alls. Hon blev även lite svår att natta på dagarna och sov betydligt mindre. Idag är hon HOPPLÖS och otroligt billig ;) Hon har skrikigt vid varje nattning och har bara sovit i 45 min på hela dagen vilket är otroligt lite. Hon fiser ruttna fisar och verkar ha ont i magen. Men idag har hon inte fått någon smörgås eftersom vi ansåg att eksemen räckte som reaktion. Nu till min fråga..Kan hennes magont idag ha att göra med att hon fick smörgås sön-mån-tis. Borde hon inte vara bättre idag istället för sämre !?

Svar på tråden Allergitråden