• Tibell

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-08-17 10:21:28 följande:
    Hydrolyzed wheat protein = Vete
    ingen mjölk
    Okej..tack =)

Lilla damen var med mig i duschen igår och jag använder mig av TRESemmé ( innehållsförteckningen jag frågade om ) och idag ser hon helt hemsk ut i huden. Precis prickig/rödflammig över magen och ryggen, samt under hakak/bak i nacken och hela huvudet fullt.
    Det uppstod strax efter duschen och ser ännu värre ut idag!
    Eftersom hon var jätte smutsig efter att precis ha ätit mat tvättade jag av henne lite snabb..med en ytterpytte klick av schampoot..skitdumt jag vet!
    Så om det var pga av veten eller bara det faktum att det är parfym i vet jag ju inte...Men NÅGOT är det..för fy som hon ser ut =(

Sen har hon också haft feber i helgen ( men även förkyld ) så det kan ju vara 3-dagars febern med. Även om det stod att barnet inte får prickar i huvudet och oftast också på armar och ben ( vilket hon inte har )
    suck
  • Tibell

Fast jag funderar nog på om det kan vara 3-dagars febern ändå! För hon är reagerar ju inte med utslag när hon ätit något med vete,,varför skulle hon då få det via kontakt ?!
    Jag hade visserligen tvättat mig om händerna med en tvål som innehöll mjölk såg jag sedan och smörjde henne...så det kan ju vara det med!
    Men jag gissar ändå på 3 dagars febern. Hade inte min lilla busunge här hemma slarvat bort minneskortet hade jag kunnat visa hur se ser ut!

• Tibell
    Så här ser alltså dottern ut. Lite suddig bild dock..inte så lätt med en helvid bebis =)
    Ser det ut som 3 dagars feber ( hon har alltså detta på ryggen, magen , halsen, nacken och hela huvudet samt lite i ansiktet eller ser det allergirelaterat ut ?!
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-08-17 13:20:55 följande:
    Älsklingen: Jag tycker verkligen det ser ut som 3dagarsfeber.
    Ja jag håller nog med =) Men eftersom det kom så precis efter duschningen blev jag så himla osäker! Men hon hade feber i helgen så det är nog mest troligt!
    Ska man göra något med dessa utslag ?! Smörja eller något ?!
  • Tibell
    crazy hannah skrev 2010-08-17 18:11:04 följande:
    Ja så kan det kasnke vara han har några sådanna blämmor vid munnen också men inte i munnen. Han hade en med en ljus blåsa i i mungipan antog att det var munsår, men kanske inte...

Hmmm
    Kanske höstblåsor ?! Verkar gå mycket sånt nu!
  • Tibell

När det pratas om recept här kan jag passa på att fråga om någon har vanligt frukostbröd utan mjölk, soja, vete (inklusive vetestärkelse) elle havre ?! Eller om det finns något köpebröd att få tag på!?

• Tibell
    trållmor skrev 2010-08-18 21:52:14 följande:
    Åhhh, det har vi ett helt gäng utav. Har ni några önskemål (utöver allergierna alltså)? Frallor, limpa odyl?

Det vi har fallit för är:

1 pkt jäst
    1 tsk salt
    ½ dl olja
    ½ msk fiberhusk
    5 dl ljummet vatten
    1 pkt grov eller fin mix semper

Bröa en form på ca 1½-2 liter. Vi brukar alternera mellan sesamfrön eller pofiber. Ta jästen och smula sönder i en bunke. Häll ner saltet och låt det smälta jästen. Häll det fingerljumna vattet, samt olja och fiberhusk. Låt svälla i 10 min. Rör ner mjölet snabbt och fyll formen. Låt jäsa i ca 30 min. Grädda i ugnen i 250 grader i ca 25 min. Låt det svalna något innan du stjälper ut brödet ur formen.
    åhhhh TUSEN tack!! Har inga önskemål än =) Lillstump är bara 10 månader än och har inte fått börja med smörgås än eftersom jag inte har hittat något hon tål! Den enda gången hon fått äta smörgås var när vi provocerade med vete! Efter ett par timmar kräktes hon upp allt maginnehåll och hade magsmärtor i över 2 dygn =(
    Så hon kommer bli överlycklig när första mackan är klar!!
  • Tibell
    1 pkt grov eller fin mix semper

Vad är det för något ?! Finns det tex på Ica ?!
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-08-18 22:07:39 följande:
    Ett paket mjölmix som innehåller sojasläktingar tror det ligger på 500g
    och ja det finns på vanliga affärer
    och nej det går inte att ersätta med 500g Lailas gula (iaf inte på dom recept jag testat)
    okej..så dumt =( Vi vet ju inte om hon tål sojasläktingar eller inte ! Men vi tror att hon reagerade på sinlacen och sen dess ( ca 5 månader sen ) har vi inte testat sojasläktingar!
    Finns det något annat mjöl att använda ?!
  • Tibell

Hmm..får nog ta och prova och se om hon reagerar på sojasläktingar snart då. Vore ju himla smidigt om hon kunde tåla det! Annars vet jag inte hur vi ska göra med bröd ?!

Sen en annan fråga. Vi ska på återbesök med stora dottern på allergi och astma mottagningen för hennes förkylningsastma ( hon är även mjölkallergiker ).
    Jag vill att de gör ett allergiprov på henne ( gärna prick och blod ) eftersom hon sedan i maj haft rinnsnuva konstant. Genomskinligt och även kliande näsa till och från. Dessutom har hon haft en hel del problem med sin astma i sommar vilken hon varit helt symtomfri från ( förutom vid förkylning då ) hela våren!
    Hon har varit snorfri EN vecka på hela sommaren och det var när vi var på Gotland! Första natten hemma och hon vaknade upp helt tät i näsan morgonen efter!
    Ska jag ringa dit redan i morgon och förbereda dem eller kan jag ta det när vi är där ?!

Svar på tråden Allergitråden