• Tibell

Allergitråden

Hej tjejer!!!

Behöver ha svar på en liten fråga! Minsta dottern (mjölk, soja ( sojasläktingar) vete (vetestärkelse ) och havreallergisk) fick smaka på ett risbröd som heter "spröda risbröd" från Oldana ?? igår. Efter det fick hon eksem på ena kinden+prickar på kinderna och runt munnen+haka+under näsan . Idag bajsade hon en rutten diarré blöja som verkligen stank!!
    Innehållsförteckning:
    råris, ris, potatisfibrer, socker och salt.
    Detta borde hon väl kunna äta ??
    Vi var hemma hos min mamma så hon kan likaväl ha hittat något hon inte tål att tugga på!!

• Tibell

Jag köpte det på Ica. Stod bland de glutenfria varorna!!

Nu är vi helt säkra på att hon reagerat på något då hon även kräkts vid flertal tillfällen idag samt fått torra eksemfläckar lite varstans på kroppen!!
    Stackars min skrutt =(

Hon stoppar ju allt hon ser i munnen så det är ju inte helt konstigt om hon hittat smulor av något på golvet
    Sen fick hon smaka lite ägg i fredags..men då borde väl inte reaktionen komma idag ???

Och nu är hon inne i en period då hon alltid är prickig runt munnen och på kinderna. Fattar inte varför
    Suck

• Tibell

Just de ljusrosa prickarna från topp till tå låter som tredagarsfebern ( man kan få utslagen snabbare än efter tre dagar )
    Minstingen hade det för någon vecka sedan och var en enda stor prick hela hon ;)
    Har även hört de barn som fått prickar i samband med öroninflammation. Kanske magontet är öronont ??

Men just magontet och förstoppningen lät ju inge vidare!!
    Hoppas han mår bättre snart och att ni kan komma på vad som är fel!!

• Tibell

Skulle skriva att man kan få prickarna SENARE än efter tre dagar och inte tidigare som jag skrev =) Även om man kan få det med

• Tibell
    myran82 skrev 2010-09-05 21:37:05 följande:
    Jag måste fråga er om lite råd.

De misstänker att sonen på 5 månader inte tål mjölk. Han äter alhtera ersättning.

Sköterskan på BVC tycker att vi ska testa & ge honom en portion vanlig barngröt (nu äter han mjölk & glutenfri) när han runt 6 månader.
    Själv tycker jag det låter lite konstigt att ge honom så mycket som en portion gröt för att testa hur han reagerar eller är det vanligt att man gör så?
    Nej du ska absolut INTE ge honom en hel portion gröt baserad på mjölkprotein när ni gör en provocering. Är han mjölkproteinallergisk kommer han må otroligt dåligt!!
    Börja med ett kryddmått mjölk första dagen. Ser ni ingen reaktion kan ni ge 1 tsk andra dagen osv.
    Så absolut inte en hel portion. Knasig sagt av sköterskan!!
    Håller tummarna att provoceringen går bra!!
  • Tibell

Semper har en välling från 6 månader som är mjölk/soja och vetefri. Finns i de flesta affärer skulle jag tro!!

• Tibell

Fast har man tur kan vissa affärer fortfarande ha den kvar. Vi bor i en liten by och alla affärer runt omkring oss ( inom 2.5 mils radie) har den kvar.

Annars antar jag att ni har någon sort mjölkersättning ?? Typ Althera, nutramigen mm? Isåfall kan du göra välling på den och göra den tjockare med maizena eller rismjöl

• Tibell

Någon som vet om klubbor kan innehålla mjölk  (eller kanske soja) Ni vet de där runda platta i röda, blåa , gula mm ?? Vi upplever att stora dottern blir jätte svullen i magen när hon ätit dem. Eller så är det pannkakorna hon åt igår??  Vi vet ju inte om hon tål ägg. Hon har den senaste tiden vägrat äta allt med ägg i..typ pannkakor, äggröra och liknande som hon bara älskade för 6 månader sedan!! Vet ju inte om det är för att hon kanske känner att hon får ont ni magen..hon gjorde ju likadant med ägg!!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-09-06 21:22:23 följande:
    Lilleman har varit hur fin som helst i hyn större delen av sommaren. I fredags var vi på Öppna Förskolan och genast blir han skitkass i eksemen i ansiktet och vi smörjer och smörjer, men han är fortarande kass.
    Vi hade med oss egen fika så jag vet att han inte ätit annat, men kan ju dock tagit något i munnen, men annars lurar jag på om han kan reagera på luften. Känns som han fått i sig för även knäveck, ben mm är kassa. Så tråkigt att se att han blir så dålig av "ingenting" eller luftburet...
    Usch fy vad trist =( Hoppas verkligen inte det är luftburet...blir ju jätte jobbigt för honom när han börjar dagis. Kan ju vara så att han stoppat något i munnen alterativt tuggat på en legobit eller något som det fanns spår av vete på.
    Men jag ver hur hopplöst det kan kännas. När minstingen var mindre och reagerade via kontakt ( vilket vi tror att hon inte gör nu..jippi* så räckte det med någon timme innan hon vart dåligt i sina eksem..trots att hon då bara var en liten fis som inte rörde sig särskligt mycket!!
    Håller alla tummar jag har att det inte är luftburet som sagt!!

Här hemma är lillan fortfarande prickig lite varstans samt att har lite torra rosa fläckar på överarmarna. Hon kräks även lite ibland och vi vet ju inte varför. Blir knäpp av att inte veta varför!!!!!
  • Tibell

Hon sov dessutom som en kratta igår kväll samt hela natten så något är ju helt klart galet. Suck

Svar på tråden Allergitråden