• Tibell

Allergitråden

Nu har jag sett ett samband med dessa röda prickar och gröten! Idag hade hon inga prickar alls och efter 10-15 minuter efter frukosten hade hon dessa röda prickar på hakan, under näsan, på kinderna och även några på handen!!
    Kanske är sojalecitinet trots allt ?!

Någon som har recept på gröt utan soja, vete, mjölk, sojalecitin som har samma konsistens som vanligt köpegröt ?!

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-07-08 13:01:20 följande:
    Det är vita blåsor med rött runt om..
    Anledning att jag frågar är att vi provade ägg i tisdags morse, och i tisdags eftermiddag kom de här.
    Kan ju lika gärna vara nåt annat...
    Ser ju ut som nässelutslag tyvärr =(
    Hade ni gjort pricktest för ägg ?! Annars får ni helt enkelt testa igen som se om de kommer tillbaka! Men var försiktiga..ägg kan tydligen ge riktigt farliga reaktioner!!
  • Tibell
    myran82 skrev 2010-07-08 13:15:20 följande:
    Hade missat att du hade skrivit att det kom i samband med gröten.
    Att de kommer i samband med gröten kan ju lika gärna vara att man skrapar lite med skeden runt munnen och på så sätt triggar igång prickarna. Får hon inte fler symtom än bara prickarna fortsätter vi med gröten och vällingen. Hon älskar ju dessa =(
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-07-09 18:46:08 följande:
    Idag har vi testat ägg igen, och någon timme senare får hon precis likadana utslag :( så hon tål det kanske inte. Visade ju inget på pricktestet dock.
    Tycker ni jag ska prova igen?
    Nej jag tycker inte du ska prova igen..tycker det låter som en solklar reaktion! Testa att göra ett nytt pricktest på ägg efter sommaren..det kanske visar då!
    Trist med ännu en allergi =(
    Kram
  • Tibell

Jag börjat starkt fundera på om stora dottern är gräspollenallergiker. Hon har haft en genomskinlig rinnsnuva i drygt 2 månader nu. Dessutom har hon på dessa 2 månader haft 3 tillfällen då hon under en veckas tid behövt inhalera flera gånger varje dag pga av sin förkylningsastma. Den som hon annars varit helt fri från hela våren!
    Idag på morgonen var den borta och jag trodde såklart att hon äääntligen blivit av med sin långdragna snuva. Men sen gick vi ut och var ute en stund..det dröjde inte länge innan det genomskinliga snoret började rinna igen!
    Läkaren jag var hos igår med lillasyster uppmärksammade denna snuva och sa att det mycket väl kunde vara gräspollenallergi men att de inte gör några tester förens i höst!
    men det är ju lite tråkigt om hon ska behöva gå runt och torka nästan hela sommaren..finns det något receptfritt att ge henne så länge ?! Hon är 3 år

• Tibell
    2små2stora skrev 2010-07-09 20:35:24 följande:
    Tror att Clarityn mixtur finns receptfri. 

Konstigt att doktorn inte skrev recept på medicin ändå, det fick min tjej utan tester. 
    Den läkaren vi har är verkligen helknäpp! Vi har planer på att byta eftersom vi inte blir tagna på allvar med någon utan våra barns allergier! Det var samma läkare som sa att man inte ger barn under 1 år astma medicin ;)
    Tack för tipset ! Och om det vore gräsallergi kommer hennes rinnsnuva försvinna rätt snabbt va !? och återkomma om vi gör uppehåll med medicinen ?!
  • Tibell
    2små2stora skrev 2010-07-09 21:24:32 följande:
    Det borde vara så men det kan ta några dagar för snuvan att försvinna. Allergin beror också på hur mycket pollen det är. 

Min allergi är bättre nu när höet är slaget. Men är fortfarande allergisk dock inte samma klåda i halsen längre.
    Jag har också gräsallergi men reagerar inte med rinnsvuna, röda ögon mm utan mer på andningen ( har astma ) och att jag får röda svidande och kliande prickar vid kontakt med gräs! Får som en klump i halsen så fort någon klipper gräset..kan vara lite otäckt..tur man är van ;)
  • Tibell

Hur länge innan glutenprover tas måste man ha ätit vete/havre mm ?!
    Vi har ju tänkt börja provocera minsta tösen ordentligt med vete så fort hon är helt frisk från sin förkylning+hosta. Varje gång vi försökt provocera har hon fått sin dumma hosta. Men denna gång ska hoppas vi på att genomföra det! Vi vill ju veta om hon tål det eller inte!
    Men vad ska vi provocera med ?! Vanliga smörgåsar ?! Enagos mjölkfria välling ?! Och hur mycket ska man börja med att ge ?!

Och sen undrar jag hur strika vi bör vara med mjölk för stora tösen?! Eftersom hon ätit mjölk i så många år är det jätte svårt för oss att veta hur pass mycket hennes mage klarar. Hon kanske kan tugga på en liten bit choklad utan att vi märker något på henne men undrar hur hennes mage reagerar. Hon är ju tyvärr ett sådant barn som aldrig klagar eftersom hon antagligen blivit van vid att ha magont =(
    Hennes farmor ville nämligen ge henne en kaka med chokladöverdrag på men jag stoppade henne. Hon sa att det endast innehåller skummjölkspulver och det lilla borde hon väl klara!
    Hur hade ni gjort ?! Strikt mjölkfritt ?!
    Provocerade ju henne för ett tag sedan och magen har fortfarande inte återfått sin normala form..även om den är bättre. Nu när man ser bilderna i galleriet måste man vara blind om man inte ser skillnaden!
    Blir sååå trött på släkt och deras dumma kommentarer. Tror de på fullaste allvar att man ger dem specialkost för att man tycker det är roligt ?!
    Puckon

• Tibell

Dotterns prickar runt munnen blir bara värre och värre. Under underläppen har de nu börjat gröta ihop sig och det kliar hemskt =( Vad kan man smörja med för att de ska försvinna ?! Hon har ju haft det såhär i över en veckas tid nu! Kan man smörja med mildison trots att det är så nära munnen ?!
    Dessutom är hon jätte förstoppad! Vi måste snart få något mer än bara laktulos att ge henne. Det hade ingen som helst effekt trots att hon fick 20ml om dagen!
    Skulle det vara pga av allergi måste det vara sojalecitinet i vällingen/gröten eller den lilla mängd mjölkprotein som finns i Althéran!

Fresten...någon som vet vart EL I tog vägen ?!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-07-13 21:32:32 följande:
    Jag tror det beror på läkaren. Vissa läkare "tror" inte ens på lapptest.
    Andra kanske tror på det, men sätter ingen diagnos enbart på ett hemmagjort test. Men det ger ju en jätte bra vägledning för en själv. Reagerar de på eget lapptest så tycker jag att man bör kräva ett lapptest hos läkare - som då kan sätta diagnos.
    Kan man kväva lapptest då?! Jag vill såå gärna ha ett lapptest till minsta dottern eftersom det  verkar som att hon inte visar positivt på några andra tester och dessutom verkar ha fler allergier än bara mjölk och soja! Men jag har väldigt svårt att tro att våran läkare går med på det ?!
    Vi som bor i västra götaland..vart blir närmast för oss att åka ?!
Svar på tråden Allergitråden