• Tibell

Allergitråden

EL I skrev 2010-06-07 09:30:03 följande:
    Du har ju sett så mkt utslag från mjölk på din dotter. Ser det likdant ut?? Eller är detta andra utslag? För är det av att du ätit mjölk innan och hon reagerar på det så borde ju utslagen bli att se likadan ut,eller??

Hoppas det bara är värmeutslag så hon inte är så känslig.
    Oj vad dum jag är som inte tänkt på att kolla gamla bilder på hur hon såg ut av mjölk/soja, Och nu när jag gjort det ser jag att de ser precis likadana ut =/
    Så hon är alltså så känslig =/
  • Tibell

ELI: Hur går det förresten för din lille grabb och provoceringen?!??!

• Tibell
    Prince or Princess skrev 2010-06-07 11:18:17 följande:
    finns det inte sojalecitin i sempers mjölkfria?
    jo men det tål hon som tur är =) Hon har ätit gröten och vällingen ( sojalecitin i den med ) i nån månad nu utan problem.
  • Tibell
    Helle76 skrev 2010-06-07 12:45:21 följande:
    Det kan inte vara att hon nu har blivit så känslig att hon reagerar på sojalecitinet med? Tänkte om hon har ätit den någon månad och nu kommer reaktionen. Ungefär som ett glas som fylls på med lite av ett ämne hela tiden och till slut så klarar inte kroppen mer.
    jag tror inte det men självklart är det inte helt omöjligt. Men hon har fått välling idag och eksemen är inte värre ..snarare på bättringsvägen ( kom i lördags)
    så det känns som att det är pga av mjölken. Men finns det ens någon möjlighet att det kan ha funnits spår kvar på läpparna efter så lång tid ?!
    Och blir det inte bättre tar jag bort vällingen och gröten och ser om det försvinner!
  • Tibell
    saffe skrev 2010-06-07 15:15:53 följande:
    Hade du inte druckit mjölk typ 40 min innan du "smuttade" på hennes sked? Det är ju inte särskilt lång tid.. Så jag tror absolut att det fanns spår kvar av mjölk på dina läppar!
    hihi jag tyckte det kändes som lång tid, men det kanske det inte var då ;) Skönt att det förhoppningsvis "bara" var mjölken och inte ytterligare en allergi men samtidigt inte roligt att inse hur känslig hon är =( Nu med 2 smörjningar med mildison har eksemen bleknat något. Så snart ska de nog vara väck!!
    Tack för hjälpen!!
  • Tibell

mimpen : Du är absolut INTE ensam. Jag satt och tänkte på precis samma sak i bilen idag. sen har vi gjort det enkelt för oss och plockat bort all mjölk här hemma eftersom det visade sig att även stora tösen var mjölkkänslig. Lilla dottern är ju super känslig så det hade varit ohållbart för oss att ha mjölk hemma. Vi fick tvätta oss om händerna och munnen innan VARJE gång vi tog i henne. Det hade inte funkat i längden.
    Men någonting jag reagerat på är att jag får ångest varje gång dottern har eksem. Hon fick i sig mjölk i lördags och har fortfarande rester av eksem kvar på huden. Dessa dagar har jag knappt velat byta kläder på henne just för att jag får ångest när jag ser hennes eksem. Jag tror det har med att göra att jag slungas tillbaka hur det var när hon var liten och alla problem började. Vi kämpade och slet i 3 månader med vikt, total förstoppning, missnöjd och ledsen bebis + eksem.
    Så detta är nog något som är viktigt för mig att bearbeta tror jag.
    Men som sagt är du inte ensam!! KRAM!!!

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-06-11 09:01:54 följande:
    Hysterisk som man är som allergimamma så letar man minsta lilla tecken på reaktion.
    Inatt har inte Eleonora sovit, hon har skrikit och varit otålig, inte velat äta och varit så där spänd i kroppen - precis sån hon blir av mjölk. Men hon KAN INTE ha fått i sig nåt. Vi var iofs på kalas igår men hon vi var hs var jättenoga med att torka av golvet när hon lagat maten och så där, de andra barnen tvättade händerna innan de lekte med E. Jag förstår inte vad reaktionen kan ha kommit ifrån.
    Det andra hon åt igår var en burk med ris o kalkon, enagos banangröt och en burk med mango.
    Har hon ätit dessa rätter innan utan att reagera ?!
    Det kan ju vara en utvecklingsfas?! Eller hon kanske håller på att få tänder !?
  • Tibell

Nu måste ni hjälpa mig lite att tolka provsvar eftersom våran läkare inte kan förklara något vidare.
    Dottern som är mjölk och sojaallergisk har nu gjort rast, Visade negativt på ägg, mjölk, soja och vete. Mjölk och soja vet vi att hon inte tål men vete och ägg vet vi ju inte, Kan vi börja testa detta nu då?!
    Men däremot visade hon förhöjningar på IgE värdet. Tydligen var gränsvärdet 10 och hon låg på 17. Läkaren sa då att hon kanske kommer utveckla typ pollenallergi om några år. Men så tänkte jag såhär. Kan det värdet styrka att det är mjölk och soja hon är allergisk mot eller bör vi räkna med att hon har fler allergier ?! Fattar verkligen ingenting just nu. Och läkaren var helt värdelös på att förklara!!
    Tack på förhand!!

• Tibell
    Tibell skrev 2010-06-11 14:13:46 följande:
    Nu måste ni hjälpa mig lite att tolka provsvar eftersom våran läkare inte kan förklara något vidare.
    Dottern som är mjölk och sojaallergisk har nu gjort rast, Visade negativt på ägg, mjölk, soja och vete. Mjölk och soja vet vi att hon inte tål men vete och ägg vet vi ju inte, Kan vi börja testa detta nu då?!
    Men däremot visade hon förhöjningar på IgE värdet. Tydligen var gränsvärdet 10 och hon låg på 17. Läkaren sa då att hon kanske kommer utveckla typ pollenallergi om några år. Men så tänkte jag såhär. Kan det värdet styrka att det är mjölk och soja hon är allergisk mot eller bör vi räkna med att hon har fler allergier ?! Fattar verkligen ingenting just nu. Och läkaren var helt värdelös på att förklara!!
    Tack på förhand!!
    Puffar lite för min fråga =)
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-06-11 21:12:59 följande:
    Total IgE som ni hade på 17 är ändå ganska lågt och jag skulle som läkare säga att er dotter har tendenser till IgE medierad allergi och kan som han säger utveckla en tex pollenallergi om några år. MEN bara för att man får utslag på total IgE behöver man inte ha en allergi, man kan ha antikroppar mot tex mjölk utan att reagera på det. Så man ska alltid gå efter vilka symtom man får. Dvs mår man dåligt av mjölk äter man inte det även om det inte visar sig på testet. Mår man inte dåligt av ägg men det visar sig på testet äter man det ändå.

Tetserna kan vara bra att använda som jämförelse för samma person. Dvs om du får ett utslag på RAST på 25 ett år och nästa år är det mindre än 10 kan man säga att allerin har mildrats. Så kan man även använda pricktestet, dvs om kvaddeln blir mindremed åren kan man säga att allergin har mildrats.
    Har detta något med åldern att göra ?! Alltså finns det olika "normal värden" för olika åldrar ?! Bara rent nyfiken =)

Läkaren tror ju inte att dottern är mjölk eller soja allergisk eftersom det inte visar på några tester ( Jätte tydligt på provocering dock, men det verkar inte räknas i läkarens ögon )
    Så jag tänkta om detta värde kanske kunda styrka allergierna..eller nått. Typ ett bevis på att hon har benägenhet att utveckla allergier. Känner att jag fortfarande inte förstår riktigt. Och det har inte med att göra att du förklarar dåligt, för det gör du inte. bara jag som inte begriper ;)

Kan jag nu testa ägg och vete produkter nu då eftersom det inte visade något på testerna ?! Vill sååå gärna kunna ge henne veteprodukter. Skulle underlätta otroligt mycket!
    Annars funderar vi på att göra om hennes lapptest eftersom vi inte hade på dem tillräckligt länge sist. Vet att det inte är 100% tillförlitliga men bättre att ha något att gå på än inget alls. Eller helt enkelt slippa provocera mer än nödvändigt
Svar på tråden Allergitråden