• Tibell

Allergitråden

Kavat skrev 2010-07-13 21:42:29 följande:
    Ring direkt till NÄL och fråga om ni får komma dit och om ni måste ha remiss! Våran läkare trodde ju inte oss och vi var välkomna dit upp även utan remiss. Man ska även kunna skriva en egen remiss om det behövs.

Jag tycker allt att man kan kräva lapptest för att få hjälp i allergiutredningen. Men är det sojalectin som hon reagerar på så kanske det vore bra att ta bort det för att se om hon blir bra först, då har ni kanske hittat boven. Tror inte de testar om man "vet" vad det kan vara. Det är ju alltid uteslutning och provocering som gäller i första hand och som är säkrast.
    Problemet är bara att jag inte vet vad jag ska ge henne istället ?! Enagos går ju bort eftersom vi inte vet om hon tål vete eller inte. Vad kan jag ge henne för välling då?! Vatten+althera+rismjöl kanske!? Vill inte ge henne någon som kan vara stoppande eftersom hon redan är jätte hård i magen =( Men skulle det nu vara sojalecitinet som orsakar prickarna kanske de orsakar förstoppningen med ?! För nu har hon ätit gröt och välling i flera månader..och då borde väl magen sköta sig bättre än såhär?!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-07-13 21:44:26 följande:
    Har du testat med Locobase Repair? I ett tjockt lager eller någon annan fet kräm som gör att huden skyddas. Smörj innan hon äter och gör rent efteråt och smörj igen.
    Är hon även så förstoppad låter det ju som att hon fortfarande reagerar på något.

EL I, semester?
    Nej har inte testat den. Ska göra det direkt i morgon!
    Ja magen är långt ifrån bra och har väl varit såhär i flera månader. Igår fick vi hjälpa henne igen med microlax=(

Men jag funderade på det här med vete. Sist vi försökte provocera ( hon blev dessvärre sjuk i samma veva och vi fick avbryta ) så började hon ju vakna på nätterna med massa gaser och bajsade även 1-2 diarré blöjor om dagen. Men inga vidare eksem faktiskt *hurra*
    Men samtidigt undrar man ju om det verkligen är veteallergi eftersom det "bara" var 2 diarré blöjor ( vi gav iofs inga större mängder vete så vi vet ju inte hur hon skulle reagera med mer vete i sig )
    Borde hon inte få mer diarré om det är allergi?!
  • Tibell

Kan man reagera med endast magont och gnäll vid en allergi/överkänslighet ?! Eller " bör " man ha fler symptom?!

• Tibell

Ni vars barn är allergiska mot vete och också då vetestärkelse..reagerar de lika när de fått i sig dessa ämnen ?! Alltså reagerar de lika på vete som när de fått i sig vetestärkelse ?!

• Tibell

Ni som kan sånt här.
    Är det mer vete i en plätta gjord på vetemjöl och havremjölk ( alltså ingen pannkaka utan plätta) än det är i ett halvt smörgåsrån ?!

• Tibell

Vi har ju velat fram och tillbaka angående om minsta dottern är veteallergisk ( och även havre ) eller inte. Hon har ju visat positivt 2 gg på hemmagjort patchtest ( dock inte helt korrekt gjorda eftersom de inte satt på riktigt i 48 h )
    Senaste gången vi provocerade gav vi henne en halv liten smörgås och senare på kvällen kräktes hon en riktigt kaskadspya...vilket inte har hänt sedan dess..hon är verkligen inget kräkbarn!
    Efter hon kräkts hade hon ont i magen i några timmar.
    Sen dess har vi inte provocerat med något förens igår..dock en omedveten provocering. Vi hittade henne nämligen sittandes under storasysters stol tuggandes på en plätta för glatta livet. Nu var det ju både havre och vete ( och även ägg, har hon dock kunnat smaka på innan utan reaktion ) i så det var ju inte jätte bra.
    Vi märkte inte av någon som helst reaktion när vi nattade henne. Efter att hon sovit några timmar vaknade hon (och vi ) av att hon kräktes,,troligen allt hon hade i sin lilla mage ( precis som sist ) samt att hon hade väldigt ont i magen och låg och vred sig i sömnen i mannens famn!
    Idag har hon även eksem på mage och bröst ( som hon fått innan av havre )
    Men det märkliga är att när hon för en månad sedan fick lite smörgåsrån fick hon inga kräkningar alls. Kan det vara så att det blev för mycket för henne med både vete och havre på samma gång om hon nu är allergisk mot bägge dessa ämnen ?!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-07-30 15:41:17 följande:
    Jag tycker inte att det går att säga något egentligen, mer än att hon reagerade på något/några utav det hon fick i sig. Man måste provocera var för sig för att veta, om det nu blir reaktion.
    Hittade hon dessutom på golvet, så vet ni ju inte hur rent det var, spår av mjölk osv, tänkte jag på. Så jag hade inte dragit någon slutsats alls, mer än att hon reagerade på något.
    Golvet var precis nystädat ( även våttorkat ) så det borde inte ha funnits mjölkrester,,,dessutom har vi inga mjölkprodukter alls i huset! Så det borde ha varit plättan hon reagerat på. Nu har hon mer eksem på mage/bröst och det börjar sprida sig lite ut mot ryggen och på armarna!

Men som du säger får vi nog provocera med ämnerna igen..även om det känns som att det var en reaktion på både vete och havre!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta

Åååhh så mysigt!! STORT grattis från oss och hoppas allt gått bra!!

• Tibell

Och när jag ändå är här tänkte jag uppdatera er lite om läget här hemma! Lilla tösen har som bekant inte kunnat äta verken gröt eller mat pga av förstoppning och reaktioner.
    Men nu, tack vare vuxendos laktulos, kan hon äta både välling, gröt och mat. Vi är överlyckliga över detta och proppar i ungen allt som hon tål ;)
    Efter provoceringar ( både medvetna men också omedvetna ) har vi kontaterat att hon är allergisk mot mjölk och soja ( Vetat sedan 6 månadet tillbaka )
    Sen är hon antagligen också allergiskt mot vete och havre! Ägg har vi inte testat medvetet än så det har vi inte kunnat utesluta/innesluta från allergilistan än!

Men annars mår hon toppen nu när hon äntligen kan äta och därefter också bajsa! Hennes hud är jätte fin och ser precis ut som en bebishud ska se ut. Hon kan fortfarande bli lite prickig runt mun och under hals men det vet vi beror på tomat. Men eftersom hon inte får några andra symtom och prickarna försvinner under natten får hon äta mat med tomat i ändå!
    Sen kan hon även bli lite prickig på kinderna samt få lite torrfläckar på kroppen till och från men i dagsläget orkar vi inte analysera varför. Antagligen kontaktallergi på mjölk eller kanske också något mer!
    Men hur som helst kan vi äntligen leva som en "normal" familj och slippa hålla på mer massa provoceringar och funderar på vad hon tål/inte tål längre.
    Man har liksom släppt lite på oron så att säga. Man får dock fortfarande bete sig som en hök när man är borta eftersom alla har en tendens till att vilja mata henne med lite allt möjligt!

Oj vilken novell det blev. Men nu vet ni att vi lever i allafall! Och tack återigen för allt kanon stöd jag fått här inne! Ni förtjänar guldhjärtan hela högen!!! *kram*

• Tibell

Hej tjejer! Nu behöver jag eran hjälp lite. Minsta dottern äter så himla bra nu och vi känner att vi vill kunna ge henne lite smörgås eftersom hon älskar att äta plockmat. Men jag har försökt hitta något att baka på som inte innehåller Mjölk, soja, alla sädesslag ( inklusive vetestärkelse )
    Någon som har något bra recept ?!

Svar på tråden Allergitråden