• Tibell

Allergitråden

EL I skrev 2010-06-17 16:49:01 följande:
    Alltså ris är ju inte jättebra om man har en tendens till att bli förstoppad, inte bara äta j alla fall. Jag har lärt mig ett sätt att komma ihåg vad som är bra och dåligt "vitt" ska man undvika så som ris, majs, vete, vitt bröd, pannkakor, pasta (som ej är fullkorn), mannagryn, mjölk (men det går ju bort för er i vilket fall), ägg, blåbär, banan, te och kakao.

Allt är ju i variationer efter om man t ex är allergisk mot något och får diarré pga det eller så, men generellt sätt då ett barn/vuxen INTE är allergisk gäller ju detta

Fiberrika livsmedel är bra om det inte blir för mycket OCH om personen i fråga dricker tillräckligt annars kan det bli motsatt effekt - förstoppning.

Min äldste son som varit förstoppad mer eller mindre sen han var nyfödd kräks om han blir förstoppad men oftast så brukar det ta en tid innan de börjar kräkas. De kräks inte om de inte bajsat på 2 dagar (generaliserar mycket nu men det är ju enklast när man ska ge råd).
    Usch vad jobbigt att ha ett barn som är förstoppad så länge =/

Ikväll fick vi ge henne microlax. Hon låg väl still i drygt 5 min sen satte vi henne på toaletten. Och då ÄNTLIGEN fick hon ut den stora klumpen. Sen fortsatte hon bajsa ett bra tag och det var massa massa skum och slem. Blir det så av microlaxen ?! Såg inte mysigt ut alls. Men nu sover hon så gott så. Min lilla eksemunge ;)
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-17 14:10:49 följande:
    Skulle precis skrivit luftburet ägg... Vet inte hur känsliga de kan vara. Men kan man få andnöd av luftburet så bör man ju kunna få eksem och förstoppning/diarré också.

Annars så är det väl rätt vanligt att de reagerar på jordgubb. Är det tomat i biff stoganoffen?

Lättast är väl att ta bort ägg hemma ett tag för att utesluta det? Och kanske skriva lite matdagbok och variera frukter och bär över många dagar för att se om något gör eksemen värre/bättre. Alltså fortsatt att ge frukt, men kanske inte gett jordgubbar på en vecka för att sedan ge osv.
    Dottern får som sagt eksem av både äpple, jordgubb, citrus mm, så omöjligt är det inte.

Annars så är det väl sojalectin i gröten? Men jag hade nog uteslutit de andra sakerna först.
    fast hon hade eksemen innan hon fick testa jordgubb..tror jag ?! Ska nog skriva matdagbok. nu har hon ju inte fått jordgubbe på några dagar och tycker nästan eksemen blir värre =(
    Det är tomat i biffstroganoffen. Förhoppningsvis är det ju bara det isåfall. Lätt att utesluta!!
    Tack för alla tips
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-18 13:35:28 följande:
    så irriterande hade telefontid till sonens läkare o han skulle ringa upp när jag låg o sov, sagt ocvh gjort...vaknar nu och han har ringt 3 ggr och jag har inte vaknat av telefonen!!!! Ringde upp barn men nu har de stängt för helgen. Hoppas han ringer igen senare på dagen annars måste jag vänta ytterligare dagar att fråga mina frågor!

Sonen sover som ett litet ljus på nätterna nu, 12-13 timmar utan problem. Magen var inte det minsta uppsvälld i dag och han är absolut inte förstoppad. Vet inte alls vad jag ska tro om nåt! Misstänker att han bara har en lättare veteallergi med sina mkt lindringa eksem på kinderna, i övrigt var nog det andra en slump...men vet som sagt inte vad jag ska tro längre. Tänkte ju fråga läkaren om prover på sonen som kanske kan ge oss lite mer klarhet i det hela.

I förrgår ramlade lillen så han kunde inte stödja på benet på hela dagen i går, han kröp runt stackarn, snacka om frustrerad, men i dag haltar han i alla fall så det var nog en kraftig stukning. Är det inte det ena så är det det andra

Sonen råkade föresten få i sig en bit med mjölkchoklad häromdagen då storebror var snäll och bjöd...men ingen som helst reaktion. Sov gott på natten, ingen diarré och inget skrikande. Ska bli intressant sedan när vi ska provocera med mjölk och se om det växt bort eller om han klarar en liten mängd bara innan reaktion visar sig
    Åhh jag förstår din frustration. Är också impad att man kan sova så hårt =) Önskar jag besatt samma förmåga. Jag vaknar av minsta lilla !

Vad skönt att han mår så bra =) Har ni backat med allt nu eller får han vetestärkelse och havre ?! Måste vara skönt om han kunde tåla det?!
    Ska även hålla tummarna att mjölkprovoceringen går bra. Det verkar ju onekligen gått bra med chokladbiten =)

Här hemma vet vi inte alls hur vi ska göra. Hon blir ju sååå förstoppad. Hon har väl alltid varit hård i magen trots att hon bajsar varje dag men nu är det extremt. Hur ska vi göra ?! Lactulosen hjälper inte det minsta. Ger henne 10 ml nu..kanske man ska öka ?!
    Eksemfläckarna ger inte med sig trots mildison och hon är jätte gnällig och svår sövd. nu har hon också börjat matvägra sen nån dag tillbaka så jag kanske får backa med all mat och gröt ett tag ?! Hur hade ni gjort ?!

ELI : Du som gett dina barn microlax. Har de bajsat slem och skum i samband med att de fått det ?!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-18 14:36:16 följande:
    älsklingen: testa att öka laktulosen, sonen hade upp till 40 ml/dag ett tag! 10 ml är rätt lite om hon är så förstoppad. Testa att ge henne såna där söta drycker som finns på barnavdelningen på affären. Enligt sonens läkare när sonen var i samma ålder så är det ett måste att få i dem dricka. Jag var lite skeptisk till att det var sött men då sa läkaren några väl valda ord: "vilket är bäst? att han får i sig lite socker som han även får i frukt, eller att han är tokförstoppad?"
    Han ville inte dricka så mkt vatten men jag gav den där "saften" men spädde ut det med vatten så det inte blev så starkt o då drack han bättre.

jag hade testat resulax eller klyx (120 ml) om jag var du istället för microlax. Microlax är väldigt  starkt och lite frätande så de brukar inte rekommendera det för barn.
    Nja, alltså lite skummigt kan det kanske bli men det ska ju inte vara mkt skum isf. Tycker mer det låter som om det är från förstoppningen ELLER något hon fått i sig som hon inte tål. De kan ha slem i avföringen ibland utan att det är något konstigt men oftast beror det på att de ätit något de inte tål/fått magsjuka eller liknande.
    Testa att ge resulax eller klyx och se om du får samma resultat.
    Hur är det med frukt och grönt, hur långt har ni kommit?
    Vet att kiwi är ganska allergent o eftersom din dotter är så känslig så är det nog dumt att ge men annars var en kompott av päron o kiwi nästan det enda som gav nåt resultat på sonens förstoppning. Aprikoser är bra liksom då självklart katrinplommon. Om du vill kan du ju göra en drink och mixa det i hennes ersättning...lilla sonen älskade när jag gjorde en sån smoothie.

Om hon är förstoppad är det ju inte konstigt om hon är svårsövd och gnällig. Vår stora son är helt makalöst tjurig när han inte bajsat på ett tag. ALLT gör honom förbannad!
    tack för utförligt svar =)

Det märkliga med hennes förstoppning är hon bajsar minst en gång varje dag. Men ändå är det alldeles tokhårt!!!
    Ska absolut testa något annat än microlax...var nog för stark för henne. Det var därför jag bara lät henne ligga med det i sig i max 5 min sen satte jag henne på toa. Det var verkligen en massa skum och slem, såg ut som snor nästan =( Så hon kanske reagerat på något..eksemet tyder ju på det !!
    Men nu kom jag på att jag dricker shaker själv, och de innehåller mjölkprotein. Och jag vet ju att hon reagerar på löjligt små mängder så det kanske är därför och jag måste börja tvätta mig om händerna ofta ?! Vore ju allra enklast om det "bara" är mjölken som ställer till det och inget annat! Känns som om man inte gör annat än att leka dektektiv !!
  • Tibell

ELI : Vad skönt att du fått svar på dina frågor nu då :) Men vad konstigt att han reagerade så kraftigt på kinderna av glukossirap och bara lite lätt rosa när han fick smörgås och makaroner ?! Men skönt ändå att maken din fick det svart på vitt. Visst är det trist när barnen ska behöva bli lidande för att de inte begriper?!?!

Här hemma har vi (läs jag ) mina misstankar om att även stora dottern är lite känslig mot soja ! Vi blandade hennes välling ofta med sojamjölk men slutade med det eftersom hon började vakna på nätterna samt fick tillbaka sin svullna mage+gaser. Nu har hon varit sojafri i flera veckor och igår fick hon äta en sojaglass. Inatt vaknade hon och var orolig samt att hennes mage varit svullen både i går kväll och hela dagen. Och hon har varit gasig heeela tiden, Vi har trott att hon varit bajsnödig flera gånger eftersom hon fiser så!
    Ska testa soja igen om några veckor så har vi kanske svaret..eller vad tror ni ?!

Med minsta dottern är det inga större framgångar. Hon bajsar visserligen igen men är sååå gnällig, svår sövd, eksemig samt att hon kräks mer. Men hon kräks verkligen massor efter hon ätit välling ( althera+ sempers mjölkfria). Inga direkta kaskader men säkert 10-15 små spyor. Är det pga av allergi tross eller för att blasket inte kan stanna kvar i magen ?! Hon är ju rätt aktiv.

• Tibell
    Mama Law : Usch fy vad jobbigt ni måste ha det =( Skickar alla styrkekramar jag kan !

ELI : Skönt att gubben din är med på noterna nu ;) Och jag kan förstå att du varit lite förvirrad. Hade jag med varit om mitt barn reagerat mer på glukossirap än 2-3 vete makaroner =) Men det var säkert så att bägaren rann över så att säga ! Nu hoppas vi på att lillkillen får må bra på vetefritt !! Ska hålla alla tummar!

Här hemma är läget bättre. Gnället beror säkert på att hon är i en utvecklingsfas. Har hänt hur mycket som helst med hennes utveckling den senaste veckan. Senast är att resa sig mot möbler= livrädd mamma ;)
    Torrfläckarna är inte röda längre utan typ gula/oranga och flagnar lite. Så det är nog på tillbakagång!! Vet dock fortfarande inte varför de kom.
    Nu får hon endast välling och gröt. Har backat med matsmaskisarna. Vi måste få ordning på hennes hårda mage först.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-21 10:33:13 följande:
    älsklingen: är det inte större risk att hon blir hård i magen av välling och gröt än av mat?? det är ju mkt mer fibrer i det! Men klart om det är nåt hon reagerar på i maten som gör henne hård är det ju en annan sak. Min stora son klarade aldrig av välling eller gröt i nån större mängd. Vi fick köra 6 mån välling även när han var 2.5 år och drack den o vi fick göra den väldigt svag, 4 mått istället för 7 för annars pajade magen. bara en idé...
    Ja vällingen/gröten är ju gjorda på ris så visst är det stoppande =( Men hon vägrar Altheran så vi måste ha vällingpulver i för att hon ska dricka den överhuvudtaget. Men har bara 2 msk vällingn och resten Althera.
    Problemet med henne är ju att hon alltid varit lite hård i magen, trots daglig bajsning. Nu ger vi henne nästan 15 ml lactulos och ser ingen som helst förbättring. Finns det inget bättre att ge ?!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-21 10:51:22 följande:
    Jag tror egentligen inte att det är större risk att de blir hårda i magen av välling eller gröt mer än mat. OM det inte är så att de inte tål något i det de äter.
     (El I, och om jag minns rätt så har ni väl haft misstankar även mot mjölkallergi på din stora son?)

Min son har aldrig varit hård i magen i hela sitt liv och han lever typ på ris, till viss del majs (får han diarré av), blåbär och banan, som alla sägs vara stoppande...
    Ger man vete/havre (fibrer) kan det vara mer stoppande än ris osv, beror helt på vems mage det är. 
    Kan det vara den lilla mängden mjölk i Altheran hon reagerar på då?! Utan eksem ?! Vi vet inte alls hur vi ska göra med hennes hårda mage. Vi tänkte först gå tillbaka till endast Altheran men hon kräks så himla mycket när hon bara äter den. Inga direkta kaskader utan mer 10-15 små spyor. Och hon var även hård i magen när hon drack endast ersättning!!

Blir dina barns ägggfläckar gula/oranga när de börja flagna ?!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-21 10:53:25 följande:
    Älsklingen, torrfläckarna som nu inte är röda. Har ni ätit ägg det senaste?
    Ja vi åt ju ägg i helgen, i samma veva de uppstod!!
  • Tibell
    K Kavat : Så här ser fläckarna ut nu. Gul/oranga och flagnar lite. Har några på magen/brösten, samt nån på vardera arm + ben

Svar på tråden Allergitråden