• Tibell

Allergitråden

EL I . Gud vad trist att han mår dåligt igen =/ Hoppas att det går över snabbt!
    Det kan inte vara så att han smaskat i sig lite av brorsans macka ?!
    Eller att han reagerat på något helt annat! Typ jordgubbar eller äpple från saften ?!

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-12 19:39:23 följande:
    Vet inte. han har ätit äpple i dag också men väldigt lite. saften brukar han också dricka. så inget är direkt nytt
    Han har inte ätit nåt "medvetet" av brorsan, men det är om han fått tag i nåt?!
    Det enda jag kan komma på är att det blivit för mkt av t ex havre, råg mm...kanske den där lilla kontaminationsrisken som finns med vete har lagt sig på varandra och då blir det för mkt?!

Jordgubbar, hallon, vinbär mm har han ätit i massor i sommar utan att reagera.
    Har han kunnat äta denna mängd med havre. råg mm innan utan att reagera..eller är det första dagen ?!
    Hoppas ni kan komma på vad det är i allafall!

Vi provade att ge stora dottern lite mat igår som innehåll laktos..men det funkade inte! Hon har varit vaken större delar av natten =(
    Så nu undrar jag om ni tror det finns någon chans att hennes mjölkprotienallergi kommer växa bort och när i såfall ?! Hon blev diagnostiserad för bara 6 månader sen!
  • Tibell

Ja då har hon god tid på sig =) Det sköna med henne är att hon själv vet om att hon inte får äta något med mjölk ( eller ren soja ) och frågar alltid innan hon stoppar något i munnen! Ibland har hon dummat sig och snott tex glass utav någon annan men det har straffat sig direkt med magont inom drygt 30 min och sen är hon uppe flera timmar på natten med magont. Synd bara att hon ska vara så ensvis ;)

Hmm låter märkligt ?! Men jag har ju hört om barn som kunnat äta tex mjölk i månader innan reaktioner visas så det kanske är samma sak med E och havre då?! Avvakta lite och se hur han ser ut och mår i morgon! Sen kan ni kanske testa att ge samma saker som idag och se om det blir någon reaktion. kan ju mycket väl vara så att han kommit åt storebrors mat.

• Tibell
    Eligrabbarna : Hur gick natten sen och hur mår han nu ?! Hoppas ni kan komma på vad som orsakade reaktionen! Kram
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-08-13 20:30:38 följande:
    Hej alla, som ni kanske sett så har jag skrivit här nån enstaka gång och frågat och fått svar av er. Men jag har inte alls hållt mig uppdaterad här på FL den senaste tiden så det jag tänkte klistra in nu  kanske ni redan visste om. Det gäller den mjölkfria fullkornsgröten från 8mån som Semper har.

Så trevligt att du har börjat handla på Willys i XXX! Vi har faktiskt haft den mjölkfria gröten i sortimentet - kanske har den varit tillfälligt slut när du har varit i butiken? - men tyvärr har vi nu fått besked från Semper att de ska sluta tillverka den. Detta på grund av råvarubrist av risproteinet gröten tillverkas av. Först i början av 2011 kommer Semper att lansera ett nytt alternativ.

Jag ville bara dela med mig ifall det var en nyhet för er, annars så får ni scrolla förbi mitt inlägg
    Det var bara den gröten de skulle sluta tillverka ?! Så det inte är både 6 månaders vällingen och 4 månaders gröten också?! Tänkte bara eftersom de också är gjorda på risprotien!

Jag hoppas INTE de kommer att göra det eftersom det är den enda vällingen och gröten som dottern tål. Hon älskar denna gröt och äter 1,5 portioner morgon och kväll!!
  • Tibell

Hur snabbt efter att man har fått i sig något man inte tål kan man få diarré `?!

• Tibell

Usch stackars lite =( Hoppas ni kan komma på vad det är !!

Storasyster var snäll och bjöd lillsyrrar på sin välling ( gjord på gyllenmust) under tiden jag gjorde i ordning hennes flaska och efter drygt 2 h gjorde hon världens diarré blöja! Då vet jag att hon fick i sig något då..jag trodde jag var snabb nog!
    Sen fick hon lite eksem på ena armen och upp mot ryggen samt lite på magen. Men det var verkligen inte alls mycket..inte så som hon fick efter hon smaskat i sig plätta ( gjord på havremjölk )
    Men jag antar att symtomen kan skilja sig från gång till gång ?!
    Hoppas bara natten går bra. Hon har varit riktigt gnällig idag och redan hunnit vakna 2 gg sen vi la henne för en timme sedan!

• Tibell

Neeej =( Den får inte sluta tillverkas! Dottern är ju bara 9½ månad och kommer ju äte både gröt och välling. De hemmagjorda vi gett oss på funkar inte alls =(
    Ska skriva till semper och se om man får något svar!!
    Isåfall kommer vi bunkra så mycket vi bara kan!

Oj vilken prisskillnad! Jag tror vi betalar 49 eller något. Men sen bor vi i en liten liten by också!

Vilka allergier har din dotter ?! Tänkte om du kanske får något bra recept =)

• Tibell
    Brist på Sempers mjölkfria gröt och välling

Under sommaren och hösten kommer det tyvärr vara svårt att hitta Sempers mjölkfria produkter i butikshyllan. Orsaken till detta är att det råder brist på risprotein som är en av huvudingredienserna i Sempers mjölkfria produkter.

Risprotein utvinns ur vanligt ris, men det är bara en mycket liten andel av allt ris som produceras som är av tillräckligt god kvalitet för att kunna användas i barnmat.

Semper ställer mycket höga krav på både kvalitet och säkerhet och använder bara råvaror som är säkra och trygga med hänsyn till bekämpningsmedel, tungmetaller, toxiner, genmodifieringar osv. Eftersom analysutvecklingen går starkt framåt, så kan vi idag spåra extremt låga halter av många främmande ämnen med hög säkerhet.

- Vi har under en lång period arbetat med att hitta risprotein av barnmatskvalitet, men har nått till en punkt där det inte längre är möjligt för oss att arbeta vidare med dagens recept på våra mjölkfria vällingar och grötar, förklarar Stina Björneholm som är kvalitetschef på Semper.

Semper tvingas därför göra ett uppehåll i produktionen av mjölkfri gröt och välling. Arbetet med att ta fram nya recept pågår för fullt och produkterna beräknas finnas i butik igen i början på 2011.  

Så här står det på hemsidan! Så det finns kanske hopp om att de kommer tillbaka efter nyår!!

• Tibell

Jag ska göra precis samma sak !
    Dottern äter två flaskor med välling och 2 portioner gröt om dagen! Är på g att få bort ett gröt/vällingmål mot mat istället! Så hon är minst sagt beroende av sempers eftersom hon inte tål de andra sorterna =/

Svar på tråden Allergitråden