Allergitråden
Någon som vet om björkpollen allergi och gräsallergi hos barn är något som växer bort ?!
Någon som vet om björkpollen allergi och gräsallergi hos barn är något som växer bort ?!
Nu måste jag ställa lite frågor till er kunniga!
Läkaren vill ju att vi ska börja testa lite laktosprodukter på stora tösen men jag är inte riktigt säker på att jag vet vad det innebär ?! Är det i princip samma som mjölkproteinallergi bara att man byter ut alla mjölkprodukter mot laktosfria då ?! Och hur funkar det med mjölk i mat ?!
Kan barn med laktosintollerans tex äta fiskbullar ?! Det är ju skummjölkspulver i det. Det var nämligen det hon reagerade på i Onsdags och som hon fortfarande är förstoppad av!!
Gud vad jag är trött just nu *gäsp*
Stora dottern fick 1 msk laktosfri mjölk i sin vällingflaska igår kväll och har varit vaken i 3 timmar i natt! Hon sa inte att hon hade ont i magen men den var bra svullen så det måste hon ha haft!
Var ju meningen att vi bara skulle ha 1 kryddmått i men gubben hade inte fattat mina direktiv och fixade iordning flaskan under tiden jag nattade den lilla tösen. Och när jag sedan gav henne den tänkte jag inte på att fråga om det bara var det i. men men ..gjort är gjort!
Nu vet vi iallafall att det är mjölkproteinet det handlar om och inte laktosen!
Men frågan är om vi kan sluta provocera nu. Läkaren ville att vi skulle ge det 2 veckor men så här tänker inte jag ha det så länge. Finns ju inga möjligheter att sitta uppe hela nätterna ( hon vaknar alltid på natten i flera timmar när hon fått mjölk i sig )
Vi borde väl kunna avbryta provoceringen ?!
Nu har jag pratat med hennes UNDERBARA läkare! Han var inte ett dugg tveksam och satte diagnosen mjölkproteinallergi utan att sucka. Så nu ska han skicka hem ett intyg och även recept på något som började på P..Ingen aning om vad det var men han sa att det var bra rent näringsmässigt för hennes del!
Sen ska vi få tid till en dietist !
Han ville även kolla igenom lilla dotterns journal ( går inte på samma sjukhus ). Så förhoppningsvis tar han sig an henne också. Han är inte som alla andra läkare och måste inte ha ett positivt provsvar utan går på provoceringar. Jag är SÅÅÅÅÅÅ glad!
ELI : Skönt att ni kommit på vad det var nu då!!
Kunde mjölkallergiker äta mildas flytande margarin ?! Vet att dietisten tipsade om den!
Har alla ni haft samtal med förskolepersonalen när era allergiska barn börjat där ?! Alltså med kökspersonal, försskollärarna mm ?!
Våran dotter blir ju inte dunder sjuk om hon får i sig något hon inte tål ( typ andningssvårigheter ) men får eksem, magont, diarré, kräkningar vid rätt så små mängder. Hon kan tex inte stoppa en liten lerbit i munnen utan att få diarré. Hennes kontaktallergi mot mjölk verkar ha försvunnit som tur är *Jippi*!
Men visst bör vi ha samtal med berörda på förskolan nu när hon ska skolas in i December ?! De har aldrig haft allergiska barn innan om jag förstod det rätt och tycker detta är ganska jobbigt!
Dessutom lagar de ingen egen mat på förskolan ( mer än mellis och frukost ) så jag måste ju även prata med ansvariga på köket i grannbyn.
Eller räcker det att jag gör iordning en ordentlig lista på vad hon inte får äta och hoppas de följer detta ?!
Nää..det borde väl bli bäst med ett samtal ?!
Nu fattar jag ingenting. Lillan fick tag på mitt tomma mjölkglas ( laktosfri mjölk ) som stod på bordet. Hon har börjat ta tag i duken och dra och får således med sig allt som står på! Jag var med och tvättade stora tösens händer och märkte inte vad hon sysslade med. Mjölken var som sagt uppdrucken men hon slickade ändå på insidan av glaset där det fanns rester
Nu till det märkliga...hon har inte fått eksem!!!! Hon brukar ju bli alldeles eksemig/prickig när hon fått i sig mjölk tidigare men inte en prick har kommit än. Men hon har reagerat..tyvärr. Hon har sovit i drygt 30 på hela dagen från kl 6 när vi klev upp..hon brukar sova minst 4 h. Hon lyckades somna nu ikväll efter mycket skrik och gråt men sov bara i 20 min innan hon satte igång och gnälla och gråta. Dessutom pruttar hon massa. Så hon har ju helt klart reagerat men inte med eksem. Har era barn gjort så någon gång ?! Fått eksem vid ett tillfälle men inte vid ett annat. Eller innebär detta att mjölkallergin är på väg att växa bort *hoppas hoppas*