t0va skrev 2011-09-28 21:01:58 följande:
På lördag ska vi börja testa mjölk igen, ser inte fram emot det. Vi har fått ett papper och där står det "använd mjölkinnehållande margarin till matlagning och smörgåsar, använd bröd bakat på mjölk, välj pålägg som innehåller mjölk, ost, leverpastej osv."
Är det en bra start? Litar inte på dietisten.
Nu reagerade ju sonen på den mjölkfria ersättningen med laktos i men det sa de inget om. Men vi kommer köra laktosfritt. Tänkte på bröd, idag äter han tefflimpa men oftast bara knäckebröd. Han är inte förtjust i bröd, tror inte jag kommer hinna/orka baka tills på lördag.
Men eftersom sonen inte tål vete, havre, soja och inte äter ägg eller fisk nu finns det bröd som innehåller mjölk men inget sånt?
Finns det laktosfritt margarin för att laga mat? Känner mig helt lost, vi kör på milda eller carlshamns mjölkfria eller olja hemma.
Om han ska få pålägg är ost vettig start och vad är bra ost att ge en ettåring. Själv är jag överkänslig mot ost så jag äter aldrig det. blir dålig i magen av det.
Vad ska vi börja med på lördag, jag tvivlar på att han tål mjölk men vi måste testa nu så vi kommer vidare med hans andra misstankar.
Andra veckan ska vi börja ge fil och vanlig mjölk, känns som ett jättestort hopp.
Oj, det var mycket mjölk på en gång. Till en multiallergiker som inte heller tål laktos?? Nä, det hade inte jag gjort. Och det var inte de råd vi fick av vår dietist. Vi fick rådet att börja med en liten mängd, en sak i taget och öka långsamt. Till en början ugnsbakat. Vi fick rådet att köra med enbart ugnsbakat i 3 månader för att öka chanserna att mjölk sen skulle tålas. Man kan ju antingen testa för att se om mjölk tåls, och då köra på lite mer rejält på en gång. Eller så kan man köra en tillvänjning för att få barnen att äta den mängd mjölk som tolereras. Vi körde det senare, och efter ett halvår tålde hon mjölk i alla dess former. Men om hon hade gjort det ändå kan vi aldrig veta.
Margarin finns inte laktosfritt, men det finns laktosfritt margarin.
Måste springa, kanske kan jag lägga till eller förtydliga senare...