Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Kavat skrev 2011-06-27 09:36:08 följande:
    Hej Blå Myran, trevligt att se dig här igen! Hur går det med barnen? Mår A bra, visst misstänkte väl dagis matallergier? Och hur går det med vete för S? Och för sig själv, hur funkar det, har du smör på smörgåsarna , går det framåt?
    För egen del har jag tagit bort smör på macka, för det blev lätt för mycket. Men eftersom jag vet att jag inte blir så dålig av någon tsk smör så är jag inte lika nervös när jag går på restaurang. Jag tål också ge-t och fårost. Men att testa bulle på jobbet var att utmana ödet! Jag provocerade i dubbel bemärkelse när jag sa att om det bjuds på möte och inte finns något alternativ måste det vara för att den är mjölkfri

Albin; Tja, det är samma. Ska till läkare nu i veckan och ska komma ihåg att fråga om eksemet och magen. Jag tycker ju inte det är något fel på honom - med det tyckte jag ju inte om S heller förän hon blev riktigt dålig. Jag har ju henne som referens, och jag vet inte när hon började reagera på sädesslag, kanske redan när hon ammade??

Sofie: Sädesslag går bra än så länge. just börjat med råg. Kanske lite för tidigt eftersom vi knappt hunnit testa rå vete. Och hur sjutton märkar man dåligt humör när hon har sånna besvär av gräs??  Idag ringde dagis och undrade vad de skulle göra för att hon var aldeleds svullen under ögonen och kliade sig så hela tiden att hon inte kunde göra något. Inte undra på att humöret är explosivt då! Opatanol ögondroppar tog slut häromdagen och igår glömde jag det när jag var vid apoteket. Har visserligen gett livostin ist men de är nog inte riktigt lika bra. Eller så är det för att halterna är så höga. Dags för bad och lakansbyte, så hoppas jag på regn imorgon så hon får en fin födelsedag Kyss
  • Blå Flygare
    t0va skrev 2011-07-22 23:36:18 följande:
    Sammahär, vi har förskolestart om 1månad och än har vi inte hört något från barnkliniken. Vi har inget intyg på sonens mjölkallergi men det kan bvc fixa om de bara får fram en läkare men misstankarna om vete och havre har vi inte fått prata med någon om. Men ska det vara så då tar jag med egen mat. 

Tycker det är rätt jobbigt att släppa kontrollen över hans mat faktiskt, att lita helt på någon annan som måste ha koll.

Ettårsvaccinationen är det den som innehåller ägg? Vi har ju inte provat ägg än utan kört utan det för att låta sonen få vila och växa i ro nu ett tag. Han har visserligen inte reagerat när vi gjort saker med ägg hemma eller jag har ätit och han varit i samma rum, så förhoppningsvis är han inte allergisk.  
    Jag tror inte ni kommer behöva ta med egen mat. vi hade samma vi inför dagisstart; mottagningen var stängd så vi hann inte få intyget i tid. Men vi sa till första dagen, och köket kunde ställa upp med mjölk/äggfri kost på ett par dagar, och innan dess var inte lunch med på inskolningsshemat. Så länge det handlar om de vanligaste allergierna och intyg är på väg ska det inte behöva vara något svårt att fixa. Sen kan det ju ta lite längre att ta in specialprodukter till avdelningen eller att fixa kosten om det är någon ovanlig allergi som kräver lite mer.
  • Blå Flygare
    t0va skrev 2011-07-23 22:14:15 följande:
    Som tur är så ligger det bara några hundra meter hemmifrån också, ifall vi behöver ta med lite i början. Ska tydligen vara mat från skolköket, har inte fått något klart svar på det än. Men vi får se ifall de är jättekinkiga, han ska ändå "bara" gå 15 timmar till en början så det blir ju inte alla måltider direkt heller. 

Måste fråga en annan sak, idag var vi på kalas hos svärmor, hon hade fixat korv och potatis åt Theo. Han fick även lite grönsaker och av det var det bara grön paprika han inte ätit tidigare, men den spottade han ut fort också. Däremot så var det en hund med, och den hunden slickade Theo överallt. Allt eftersom vi var där så fick Theo röda utslag, dels var det små nästan som myggbett, ca 4-5st men sen stora röda utslag som en enkrona, de var inte förhöjda utan platta. Han såg nästan ut som om han hade gråtit massor  fast utslagen var på halsen och kinderna och skallen också.

Vet att han fick det en annan gång också. Hans ögon rann inte och inte hans näsa heller. Jag tror att det var hunden som ätit något och överfört det på Theo, svärmor tror att det var tomaten. Men tomat har han ätit tidigare och inte blivit röd på det sättet, han har ju ätit enhel del ketchup och tomatsås också.

Någon som har en idee eller kan det vara att han är allergisk mot hund? Utslagen försvann sen när vi åkte hem och ikväll så syntes det inte. Men han har varit lite extra orolig, fast det kan också bero på att jag är jättestressad och mår inte så bra. Jag och Theo ska nämligen åka iväg 1 vecka till mina föräldrar med allt vad det innebär, är skönt att komma bort men samtidigt jobbigt. Sån stress har han reagerat på tidigare.  
    Det är alls inte omöjligt att det är hunden; antingen den själv eller något den ätit. Är det inte ofta ägg eller mjölk i hundmat? (billigt protein) Jag är allergisk mot hund och får nässelutslag när jag blir slickad, annars så reagerar jag inte i huden mot hund (om jag klappar den reagerar jag inte om händerna).
  • Blå Flygare
    Bokhylla skrev 2011-07-28 22:49:01 följande:

E äter älgkött, potatis, banan, rismjölk, palsternacka, broccoli, blomkål, hirsflingor, bovete, lök. Aminosyra,a-droppar och järntillskott. Dietisten är seg på att komma med förslag på vad som kan funka.
    NÄR kan man börja med provokation? Kan man ge qinoua till 1 åringar?

Han är allerisk mot mjölk, ägg, sädeslag, soja, baljväxter, kärnfrukter, majs, kokos.

Det finns inga restriktioner mot quinoa så det kan man ge vid ett år. Vad jag fattat är allergi mot quinoa mycket ovanligt. Eller är det för att så få barn provat det?? Svarta vinbär har jag hört ska vara ett säkrt kort ur allergisynpunkt (inget är 100-procentigt, men det vet du väl redan). Squash likaså.
  • Blå Flygare
    The Luckiest skrev 2011-09-25 09:52:29 följande:
    Någon som vill hjälpa mig?? Jag har gett E honungsmelon för första gången, bara en liten bit första dagen. En lite större bit andra dagen, första dagen bajsade hon ner sig ganska omgående 1 gång men annars inget. Tänkte att då kan hon nog äta det. Men igårkväll var hon ILLRÖD i underlivet o hade fått blåsor. Har bara varit med om den reaktionen en gång innan då hon ätit ananas. Hur som helst, imorse kom jag på att igår när vi var bortbjudna åt hon kött där, jag kollade så inte kryddan innehöll något kött men hade inte en tanke på att de kunde varit sekt i vanligt smör, vilket det såklart var. Min första miss, jag har sådan ångest, hur som helst det var skummjölkspulver i smöret o förrutom underlivsproblemen har hon haft klåda och ont i magen. (i vanliga fall brukar hon spy av mjölk) Kan man få den reaktionen på mjölk som hon fick igår? Känns annars som det kanske vore vanligare av någon frukt..

Flummigt meddelande men hoppas någon har varit med om liknande reaktion och kan hjälpa mig. 
    Man kan reagera olika beroende på vilken mängd och i vilken form allergenet har. Stekt i smör är mycket mindre än lite ren mjölk. Så det kan gott vara av det, men inte uteslutet att det är frukten heller. Enda sättet är att testa melon igen, men tidigast när det gått en vecka sedan sista av reaktionen gått över. 
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-09-24 08:16:37 följande:
    Tänkte tipsa om ett hårt bröd/kex som kanske kan passa till många allergibarn (och föräldrar).

2dl linfrö
    1,5 dl skalade sesamfrö (kan säkert bytas ut mot andra frön vid allergi)
    1 dl rostade solrosfrön
    1 dl pumpakärnor

Blanda allt i en bunke och häll över vatten så det täcker fröna. Låt stå minst 6 timmar. Bred ut tunt på en plåt med bakplåtspapper (pensla gärna bakplåtspappret tunt med olja). Smeten ska täcka hela plåten. Grädda i ugn 125 grader 60 min, sänk temperaturen till 100 grader och grädda ytterligare 60 min. Låt svalna och bryt bitar.
    Jättegott tycker alla i vår familj
    Åh, den måste jag testa! Har en liknande med majsmjöl och linfrön som är supergod
  • Blå Flygare
    The Luckiest skrev 2011-09-26 12:38:34 följande:
    Tack ska testa melon igen. Hon har fortfarande klåda o bajsar ofta, senaste 4 gångerna med BLOD i :((
    Stackarn   
  • Blå Flygare

Var det någon som såg programmet i 4an igår eftermiddag om barn som hade svårt att äta? 
    Min S var ju big-time matvägrare länge (jag tror hon äntligen kommit över det, känns som vi är på sluttampen av special-dieten av det), så jag tittade naturligtvis, och jag tyckte det var intressant. Kände igen frustrationen och "men jag stressar ju inte" fast jag var hur uppstressad som helst och det säkert var helt genomskinligt för S. I programmet var också en grabb som inte tålde mjölk, och som vid 3½ års ålder ffa bara drack mjölkfri ersättning - för att mamman inte vågade ge annat huvudsakligen Hoppas sånt är ovanligt, och att bvc kan hantera sånt bättre här. Men vad man hör om bvc kanske man inte ska tro att Sverige är bättre?

• Blå Flygare
    t0va skrev 2011-09-28 21:01:58 följande:
    På lördag ska vi börja testa mjölk igen, ser inte fram emot det. Vi har fått ett papper och där står det "använd mjölkinnehållande margarin till matlagning och smörgåsar, använd bröd bakat på mjölk, välj pålägg som innehåller mjölk, ost, leverpastej osv." 

Är det en bra start? Litar inte på dietisten.

Nu reagerade ju sonen på den mjölkfria ersättningen med laktos i men det sa de inget om. Men vi kommer köra laktosfritt. Tänkte på bröd, idag äter han tefflimpa men oftast bara knäckebröd. Han är inte förtjust i bröd, tror inte jag kommer hinna/orka baka tills på lördag.

Men eftersom sonen inte tål vete, havre, soja och inte äter ägg eller fisk nu finns det bröd som innehåller mjölk men inget sånt?

Finns det laktosfritt margarin för att laga mat? Känner mig helt lost, vi kör på milda eller carlshamns mjölkfria eller olja hemma.

Om han ska få pålägg är ost vettig start och vad är bra ost att ge en ettåring. Själv är jag överkänslig mot ost så jag äter aldrig det. blir dålig i magen av det.

Vad ska vi börja med på lördag, jag tvivlar på att han tål mjölk men vi måste testa nu så vi kommer vidare med hans andra misstankar.

Andra veckan ska vi börja ge fil och vanlig mjölk, känns som ett jättestort hopp.  
    Oj, det var mycket mjölk på en gång. Till en multiallergiker som inte heller tål laktos?? Nä, det hade inte jag gjort. Och det var inte de råd vi fick av vår dietist. Vi fick rådet att börja med en liten mängd, en sak i taget och öka långsamt. Till en början ugnsbakat. Vi fick rådet att köra med enbart ugnsbakat i 3 månader för att öka chanserna att mjölk sen skulle tålas. Man kan ju antingen testa för att se om mjölk tåls, och då köra på lite mer rejält på en gång. Eller så kan man köra en tillvänjning för att få barnen att äta den mängd mjölk som tolereras. Vi körde det senare, och efter ett halvår tålde hon mjölk i alla dess former. Men om hon hade gjort det ändå kan vi aldrig veta.  

Margarin finns inte laktosfritt, men det finns laktosfritt margarin.

Måste springa, kanske kan jag lägga till eller förtydliga senare...
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-09-30 21:15:33 följande:
    Förresten, jag tror att min dotter börjar tåla mjölk lite bättre. Förra helgen lyckades hon få i sig en liten tugga av en macka med bregott på och det gav ingen reaktion alls! Och i onsdags lyckades hon få tag på smörkniven till det vanliga smöret på dagis och stoppade i munnen, fick nog i sig ca 1 msk enligt personalen och vi har inte märkt någon reaktion av det heller! Iof är hon sjuk nu och har feber men det beror nog inte på mjölken Drömmer Hon har inte fått någon markant ökning av eksemen som hon brukar få och magen har inte varit sämre än annars.
    Så när vi har tagit bort gluten och testat det några veckor ska vi börja provocera med mjölk ordentligt. Skrattande Hoppas, hoppas, hoppas att hon klarar det. Hon är ju dryga 2.5 nu och man brukar väl säga att många växer ifrån det runt 3 års åldern så nu hoppas vi verkligen att det är så.
    Vad roligt att hon iaf tål det bättre än innan Håller tummarna för att provokationen går bra också.
Svar på tråden Allergitråden