Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Kavat skrev 2011-10-11 19:30:45 följande:
    Föresten har ni varit inne och kollat allergiexpertens svar?

Hon är ju inte lika bombsäker på saker och ting men är det inte lite konsigt att man som allergiexpert inte känner till hur ett pricktest går till, att det finns sena reaktioner? Ok, en vanlig allmänläkare men att ifrågasätta en sen reaktion på pricktest att provet måste ha gjorts fel? Spöke
    Eller att proteinet blir mindre allergent i hög värme? Ger inte de flesta läkare de rådet? Att man absolut inte ska utsätta de allergiska barnen för rått ägg för att det är mer allergent än t.ex tillagat.

Känns även tveksamt att hon verkar tycka att det är ok att ett barn går runt med mer och mer eksem som inte går bort med kortisonsalva utan att råda henne att söka mer hjälp eller nämna att barnet kanske är allergiskt mot något som den kommer i kontakt med eller äter fortarande?

Man tror ju att experterna är experter på sitt ämne och åtminstonde borde kunna vad i alla fall jag tycker är "allergianmälbildning". Eller? Vad tycker ni?

www.familjeliv.se/Forum-15-358/m61466172.html
    www.familjeliv.se/Forum-15-358/m61276757.html
    Jag håller helt med dig. Tycker alltid man får bättre svar i denna tråden än hos experten Cool
  • Blå Flygare
    Jasusu skrev 2011-10-12 12:48:09 följande:
    Någon som vill dela med sig om vad ni har uppget för merkostader gällande kosten när ni sökt vårdbidrag?
    Merkostnad för mjölkfri enl shablon plus risdryck enl. mina beräkningar. 
    Glutenfritt - fick avslag, man får ju vissa saker på anvisning.
    Extra tvätt - tror det var 8:- per maskin de räknade.
    Medicin upp till högkostnadsskyddet.
    (krämer man inte kan få på recept men som läk intygar behovet av)
    (kalciumtabletter/kosttillskott som läk/dietist rekommenderat men inte skrivit recept på)

Det är vad jag kommer på på fri hand. 
  • Blå Flygare
    Jasusu skrev 2011-10-12 14:58:28 följande:
    Räknade ni ut summor eller lät ni dem räkna fritt?

Någon som vet hur mycket en påse rapsy frutty beräknas bli utblandat? 
    Räknade ut. De vill att man anger ett visst belopp man söker för.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-10-12 23:08:48 följande:
    gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt är att gluteninnehållet måste vara mindre än 20 mg/kg

Så inte ens där finns det något som liknar 0,5 g
    Vad är gränsvärdet för att kalla något alkoholfritt? Är inte det 0,5volym%??
  • Blå Flygare
    The Luckiest skrev 2011-10-13 11:25:39 följande:

Frågar igen.

Någon som vet vad det är man är allergisk mot som finns i kritor o pärlor? 

Inget skulle jag tro. De ville nog bara fråga för att vara på den säkra sidan. Om ett barn behöver egna kritor/pärlor beror det nog på kontamination pga för dålig handhygien efter måltider.
  • Blå Flygare

Sisu: Om magen mår dåligt av allergi kan den reagera extra på allt som är starkt eller gasbildande så som vitlök, lök, kryddor, broccoli, tomat, ägg, bönor mm mm. Därför kan magontet gå upp och ner under tiden mjölken fortfarande går ur kroppen. Avvakta du några veckor och se om problem ffa kvarstår.

• Blå Flygare
    Chabolina skrev 2011-10-19 16:22:54 följande:
    Hej Vi har en allergisk liten kille. Han är allergisk mot mjölkprotin, soja, sojasläktingar, ägg och havre. Diverse frukter och grönskaker. De frukter och grönsaker han verkar tåla är. majs potatis palsternacka jordärskocka banan blåbär honungsmelon sötpotatis broccoli avokardo inte säkra på lax vete Några tips grönsaker och frukter vi kan testa mvh Sara
    Svarta vinbär 
  • Blå Flygare

Gör en liten segerdans för nu har sädesslagsallergin vuxit bort Solig Och som grädde på moset: om bara ett par veckor kan S börja sin vaccination mot gräsallergi Skål En tablett om dagen i TRE ÅR, hoppas nu det är god smak på dem. Förhoppningen är att redan nästa säsong vara symtomfri med samma medicinering som tidigare. Och säsongen efter kunna minska på medicineringen. Läk tror på bot efter det, men det vågar jag inte tro på. Hon var jättepositiv eftersom S var precis rätt person för tablettbehandling. Hade hon reagerat på björk hade det ist fått bli sprutor så pricktester var nervöst!! Det är från annan ålder, och S är regält spruträdd.

• Blå Flygare
    Bobbosmamma skrev 2011-10-21 20:18:10 följande:
    Oj va roligt!! Hur gammalt är ditt barn som blivit av med sädesslagsallergin?
    5 år För ett år sen tålde hon inte mjölk, ägg, sädesslag och vi misstänkte nötallergi. För säkerhets skull uteslöt vi även soja och mandlar. Nu äter hon allt, helt otroligt. 
  • Blå Flygare

Fortsätter med allergivaccinationen Men dumma jag som trodde att reaktionen enbart skulle bli lokal med kli i mun och snuva. Sofies vår/sommar-humör är här mitt i hösten, puh! Men förhoppningsvis är det över till våren kommer?? Man kan ju alltid hoppas Drömmer Magont klagar hon också på, men det kom ju innan allergivaccinationen startade. Jaja, vad är en fis i havet?

Svar på tråden Allergitråden