Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-01-23 19:14:24 följande:
    miralicia: är precis inne på din blogg och hittat ett teffbröd. Kan man göra det utan solrosfrön eller blir det inte bra?? har nämligen alla ingredienser utom det hemma

Om någon har något favoritrecept på naturligt glutenfritt och mjölkfritt bröd är jag tacksam för recept för jag MÅSTE hitta något bröd som familjen tycker om för jag tror att både mannen och stora sonen skulle behöva lite vetefri kost...
    Detta är mitt favoritbröd - och jag behöver inte äta vetefritt Tyvärr gillar inte tjejen det - hon gillar inte "bitar" i maten så då går allt med frön i bort. Äter det som mellanmål, till frukost vill jag ha något mjukt bröd, och det har jag inte hittat än.
    Frö-knäcke
    2  dl majsmjöl (kan bytas mot soja-mjöl, har inte testat rismjöl än)
    1 dl solrosfrön
    1 dl sesamfrön (skalade)
    1/2 dl linfrön (hela)
    1/2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja

Blanda ihop.
    Rör i 2 1/2 dl kokande vatten.
    Smeta ut tunnt på ett bakplåtspapper .
    Strö över flingsalt
    Grädda i 150 grader mitt i ugnen i ca 1 timme.
  • Blå Flygare
    Ellisizza skrev 2011-01-23 22:37:59 följande:
    Vi får göra detsamma. Så svårt att veta men det är lite skumt att han än så länge bara kräkts 2 ggr om det nu är magsjuka. Återstår att se hur natten blir och om vi andra blir sjuka.

Verkar inte bara vara vi som har svårt att avgöra då.  
    Det var samma här: 2 ggr. Först kändes det som en klockren magsjuka, men när har de slutat med 2 kräkningar?? Skulle kunnat bero på feber, men vid bara 37 grader? Och ingen hosta, ingen astma, ingen förkänning? Ja, ja nu har hon feber igen efter ett par dagar utan och nu mer. Och sin sedvanliga feberkräkning så klart. Jag och maken har feber men är inte förkylda. Kan bara bli bättre
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2011-01-23 22:50:03 följande:
    Vi fick tillbaka vb vi överklagade till länsrätten i veckan. Vi får inget, de avslår vår ansökan. Gissa motiveringen: dels har vi ingen merkostnad eftersom det finns nutra, de skiter i att jag har bifogat läkarintyg och konsumentverkets uträkning. Dessutom skriver de hör och häpna att om vi alla fyra äter samma mat så tar det inte längre tid att laga MEN vi får inte räkna merkostnader för mjölkersättningsprodukter för resten av familjen eftersom vi inte MÅSTE äta den maten. SUCK!!!

De har bestämt sig för att vi inte ska få något vb. Känns helt absurt men jag ger faktiskt upp, orkar inte driva det längre. De fattar ändå inte problematiken. 
    F-n vad dåligt!

Ang mertid så har vi angett det vi har "rätt" till, om vi väljer att äta samma mat och hellre tagit kostnaden (som man inte kan ansöka om) anser vi det vara vår ensak. Samma med bröd; vi kan få mjöl på anvisning men inte bröd. Så om vi väljer att köpa dyrt bröd och inte får ersättning för det utan ist för tiden det tar att baka är det vår sak. På samma sätt som de inte bryr sig om vi gör extra städet eller om vi anlitar en städfirma.
  • Blå Flygare

LI79: Det måste till en mamma till allergiker för att kalla vete för skit Veteprotein används för att ge håret volym, även andra proteiner kan användas men vete som är så billigt är det jag mest har sett. Har även sett mjölk.

• Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2011-01-24 20:53:14 följande:
    Tack för råden!

Han tycker om EnaGo, men jag tycker att den är blaskig och funderar med tanke på att den är från 6 månader. Därav min fråga.
    Fast den funkar bra för det, man måste inte byta till fullkorn bara för att. Ju äldre barnen blir desto mer mat ska de äta och behovet av mättande välling borde ju då minska. Men ist har vällingtillverkarna riktat in sig på vad magarna tål (om de är som mest utvecklade för åldern). Vi har gett vår son som tål allt 6 månaders till ca 10 månader och sen bytt sort enbart för att hitta en smak han gillar bättre. Som råkar vara från 15 mån för att det är päronsmak på. Har man allergiska barn får man trixa lite mer själv. Blanda med havredryck för att få mer fibrer, blanda med pärondryck för att få sötare smak och mer fart på magen ...
  • Blå Flygare
    ELI 79 skrev 2011-01-25 11:24:43 följande:
    En fråga. Lasagne gör man det enklast bara genom att byta ut vanliga plattor till naturligt glutenfria och mjölken mot rismjölk? Vad har man i stället för ost? Behövs nåt??
    Hur gör ni lasagne?
    Har inte ätit lasagne på flera år nu pga att jag inte riktigt vet hur jag ska göra, men nu är jag sugen på det
    Vi har inget ist för ost, möjligen lite gurkmeja för färgens skull.
  • Blå Flygare
    ELI 79 skrev 2011-01-25 11:30:36 följande:
    gurkmeja? hmm jag är lite ny på detta fortfarande och inte så bra i köket Vad är det och vart hittar man det? *skäms*

Sonens röda kinder är borta nu men det där "knottriga" är kvar...måste vara nån krydda han inte tål, frågan är vad. Kan man vara allergisk mot ättika föresten? tänkte att det är starkt och det är ju i ketchup?!
    Krydda som är gul som curry, används ibland för att blanda ut saffran i bakverk eftersom den inte anses ha någon smak. Jag tycker dock den är jordig i smaken, så jag är försiktig att inte ta för mycket.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2011-01-27 17:20:03 följande:
    K kavat : mannen pratade med henne idag och sa till på skarpen. Till hennes försvar sa hon att det bara var så lite :() och? Lilla hönan fick en bit stor som en lillfingernagel ( enligt svärmor ) och hon har avlagt 5 diarré blöjer idag !!! Så nu behöver vi nog inte fundera på att göra en ny mjölkprovocering
    Fattar de inte så fatter de inte. Jag har sagt till min svärmor otaliga gånger, men det går bara inte in. Så till slut har vi fått sagt ifrån - hon får aldrig vara barnvakt ens en kort stund. För hur vi än planerade så det inte skulle innebära någon mat så lyckades hon sticka åt S. Och hon mådde konstant dåligt, för ena gången var det det, andra gången... Det svider att säga ifrån på det viset, men det svider lika mycket att se ens barn lida. Och barnen förtjänar bättre! De kan inte själva försvara sig.
  • Blå Flygare

Gifter i Nutra? Eller är det andra ersättningar "larmet" gäller? Har inte orkat kolla burken än, för jag är zombie ikväll (o borde natta barnan ist för att sitta här ) Gissar att den naturliga källan till arsenik är ris, eftersom dk innan hittat för höga halter av arsenik i risdryck. Blä.

• Blå Flygare
    t0va skrev 2011-01-27 21:19:05 följande:
    "

Fyra av de testade produkterna kommer från Semper, tre är bröstmjölksersättning och en är risgröt. Företagets informationschef Malin Westling understryker att halterna av mangan håller sig inom gränsvärdena.

– Vi ligger långt under. Även om Livsmedelsverket sänker sin gräns för mangan så har vi en god marginal till värdet, säger hon till TT.

Den produkt som har högst manganhalt bland Sempers produkter, 39 mikrogram per 100 milliliter, är Sempers Profylac som ges till barn med komjöksallergi.

Livsmedelsverket har på sin hemsida lagt ut nya råd om vilka halter som föräldrar ska välja tills vidare. För barn som väger 3,4 kilo och 5 kilo rekommenderas högst 26 respektive 38 mikrogram. Men så små barn ges inte Profylac, enligt Westling.

– En komjölksallergi utvecklar man först efter ett par månader så det är sällan aktuellt för ett barn som väger under 5 kilo, säger hon.

Risgröten från Semper säljs inte längre i butik sedan mars förra året. Orsaken är att det inte har gått att hitta ris som motsvarar kvalitetskraven för barnmat."

www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8471442.... 

Just det, det var därför S fick sin allergi KONSTATERAD vid 1 månad och BB i Varberg ger till i förebyggande syte till alla spädbarn för att minska risken att allergi ska uppstå. F-n vad dåligt! Måste kontakta semper ang det!!
Svar på tråden Allergitråden