Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-02-07 21:12:39 följande:
    Ikväll har jag sanerat hela köket! Städat jättenoga, slängt ut Alpro soja yoghurtarna och köpt carlshamns utan glukossirap i stället.
    Ska prata med mannen och se till att vi är på samma linje nu så han inte ger sonen något galet.
    När jag tittar tillbaka på de 5 veckor som varit så verkar han ju faktiskt bara sovit de gånger han fått i sig nåt han inte ska; lera, kaka, risifrutti, godis, havreflingor...så det kanske stämmer trots allt...
    {#emotions_dlg.flower}
  • Blå Flygare

Stort Hjärta till Kavat och Mamsie som orkar stå upp och ta fighten för sina grabbar!

• Blå Flygare
    2små2stora skrev 2011-02-10 17:00:42 följande:
    Hur vanligt är det att en som reagerar på ägg även reagerar på kyckling?
    Läk menade på att det var ovanligt, mina har tålt det.
  • Blå Flygare

Gjort egna chips idag, att jag inte tänkt på det innan! Paprikachips, mums! Currychipsen blev dock mindre bra. Undrar vad det blir imorgon Skål

• Blå Flygare

S har reagerat på gräs sen hon var ett år, så ditt barn är iaf inte ensamt om att utveckla pollenallergi tidigt älsklingen, om nu det är någon tröst Solig Här är allt fruset till is, men det kanske är lite mer vårlikt hos er?
    Just när gräset börjar växa börjar hennes pollenallergi, men det är inget (gräs)pollen i luften då än. Läk menade på att korsallergi mot maskrosor var vanligt, och det skulle stämma in tidsmässigt för reaktionen.

• Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2011-02-14 19:54:50 följande:
    Vår förskola vägrar att ge honom något annat. Frånsett då att de tar hänsyn till mjölkprotein och sädesslag restriktioner.
    De säger bara att inga barn svälter frivilligt.

Han har säkert svårt att ta sig tid att äta, idag åt han 1 tsk päron till mellanmål. Hemma tycker han om päron och kan äta 1/2.
    Er dietist kan säkert få dagis på andra tankar om ni bara får intyg av dem. Vår dietisk lämnar gärna ut sitt nummer till dagis i sånna situationer, och så har hon skrivit intyg på vad S ska ha samt tips och råd. Dagis ville först inte ge t.ex. sylt i fil eftersom barn idag får i sig för mycket socker. Ett samtal och intyg senare blandar de i maxijul (maltodextrin=snabbare kolhydrater än socker, fast inte söt i smaken)  den röda mjölken, ger nyponsoppa (med extra energi och näringsämnen) till frukost och mellis, erbjuder sig blanda sylt och socker i gröt och yoghurt (men S gillar inte det ändå) ... Och nu ska jag ge dem näringsdrycker att portionera ut med. En dietist råd slår bra mycket högre än en mammas ord. Kanske t.o.m. dietisten kan komma ut och informera om det visar sig vara riktigt svårt att få dem på banan.
  • Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2011-02-14 21:06:03 följande:
    Jag hoppas på mycket nu med dietisten, men hon har inte varit så stark tidigare utan vår läkare styr. Vi skriver än en gång matlista för fyra dagar, förstår att detta är bra underlag för henne att jobba på.
    Lite förvånad bara när jag läser vad förskolan skrivit idag. Verkligen en toppendag mot vad de återger i vanliga fall.

Tycker det samtidigt är fel att bara titta på totala intaget under ett dygn, känns som att det finns en gräns hur många timmar barnet ska gå utan att få energi/näring.

Usch, känner att jag skriver alldeles för långa inlägg. Men det är så mycket som är påverkat. Förskolan tar upp saker om vår pojke, utan att jag tycker de tar hänsyn till att han mår dåligt av problem med mage och kanske rentav utslag av blodsockerfall.

Vill tacka för att råd och ert stöd.
    Dietisten kollar inte bara det totala intaget/dygn, utan även på hur de kalorierna är fördelade över dygnet och hur portionsstorlekarna är, näringsämnen de får i sig (inte bara kalcium och kalorier) mm. Och så råd för att öka portionsstorlekar, öka matglädje, väcka aptit.
    När du talar med dagis om maten så ta just upp att han ska orka en hel dag på dagis, att tillgodose sig den pedagogiska verksamheten {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2011-02-14 21:06:03 följande:
    Jag hoppas på mycket nu med dietisten, men hon har inte varit så stark tidigare utan vår läkare styr. Vi skriver än en gång matlista för fyra dagar, förstår att detta är bra underlag för henne att jobba på.
    Lite förvånad bara när jag läser vad förskolan skrivit idag. Verkligen en toppendag mot vad de återger i vanliga fall.

Tycker det samtidigt är fel att bara titta på totala intaget under ett dygn, känns som att det finns en gräns hur många timmar barnet ska gå utan att få energi/näring.

Usch, känner att jag skriver alldeles för långa inlägg. Men det är så mycket som är påverkat. Förskolan tar upp saker om vår pojke, utan att jag tycker de tar hänsyn till att han mår dåligt av problem med mage och kanske rentav utslag av blodsockerfall.

Vill tacka för att råd och ert stöd.
    Hur har det gått hos dietisten.
    Jag har haft mycket runt omkring mig, så jag har först idag hunnit riktigt läsa igenom vad du skrivit.

Min dotter (4½) var allergisk mot mjölk och ägg som bäbis, visade inget på tester. Provocerade ägg vid ett år och hon tålde det inte då. Så vi testade inte mjölk eftersom hon reagerat kraftigare på det. Vid 1 började det småkrångla med maten från att hon var ett matvrak som ffa ville testa nytt varje dag. Hon stod still i vikt till 1½. Sen började hon gå ner i vikt. Läk började ta tester. Vid nästan 2 började hon rasa i vikt och läk kunde se att hon började med att vägra gröt sen välling, mackor åt hon aldrig. Så misstanken landade på sädesslag. Testerna visade inget, men när vi tog bort det började hon genast äta Så lita inte på allergitesterna. Våga trotsa läk!

Eftersom hon blev dålig av maten i minst ett halvår innan vi tog bort det hon inte tålde så har hon svårt med maten. Och det sitter i Nu är hon 4½ och väger 15½, 101 cm lång. Så helt ok BMI Men fortfarande berikad kost, extra efterätter mm. Kan kännas lite hopplöst att det aldrig släpper. Men dietisten lugnar oss att det tar lång tid. Så nu är jag inställd på att det kommer ta säkert ett till två år till innan hon kan äta "vanligt". Det som släppte lite i det sista är att hon nu tål mjölk - så det är ju synd att din son inte tål det. Men sen är ju smaken som baken - S gillar ju mjölkmat fast hon aldrig ätit det innan. Däremot ratar hon allt med kokos i, och det var ju vad hon fick leva på när hon åt utan mjölk, ägg, sädesslag och sojaersättningsprodukter. Konsistenser spelar roll

Salt triggar aptiten - salta gärna extra på potatisen. Stekt blir potatisen extra fet. Jag har just kommit på att man kan göra egna chips Salt på avocadon så blir den mycket godare. Guacamole går hem här.
    Om han inte litar på dagismaten, kan det hjälpa om ni skickar med mat hemifrån? Han verkar välja den "rena" maten, så kanske bättre att testa mer av det? Ugnsbakad kyckling med bara lite salt o peppar på. Extra olja på riset, potatisen och pastan. Eller flytande margarin, det är visserligen inte lika nyttiga fetter men smakar bättre. Olika sorters fiskar. Gillar han kött? Om han tycker det är jobbigt att tugga så funkar köttfärsrätter bättre (köttbullar, biffar, hamburgare, köttfärslimpa sitter ihop och lättare att äta för barn som inte gillar blandad mat) Funkar taccos? Cilli con carne äts bra av här, vill man undvika bönor så kan man ju göra utan bönor men ha samma kryddor och ha med ris så blir det lite omväxling till spagetti och köttfärssås (som inte alls går hem här).

Hoppas jag skrivit nått som kan vara av hjälp. Eller ännu hellre att dietisten gjort det
Svar på tråden Allergitråden