• Kavat

Allergitråden

ränderpåtvären skrev 2012-08-05 22:41:10 följande:
    Hjälper Tavegyl även mot magsmärtan?
    Borde inte hjälpa. Däremot brukar vi ge panodil om de har ont i magen.
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2012-08-06 12:55:53 följande:
    Lady M- lista vad han inte tål och vad du vet att han tål så kanske vi kan hjälpa med mattips. är lättare när man inte är uppe i eländet.

Föresten, är du säker att han tål sädeslag? sädeslagsallergi eller celiaki kan skapa många problem med övrig mat.
    Håller med om både ock.
  • Kavat
    ränderpåtvären skrev 2012-08-06 23:16:11 följande:
    Fått extremt ont i magen av flytande Alvedon, inte lyckats med supp, osäker på biverkningar där också. Men borde kanske ha någon medicin hemma.
    Bättre att ge suppar, om det går. Man får liksom hålla kvar en liten stund så de inte pruttar ut dem när de spänner sig. Min ena kille reagerar på allt flytande med sorbitol i... Och Ipren suppar bajsas alltid ut av båda mina killar. Panodil går bättre.

Finns en smälttablett nu också, men osäker på åldersgräns.
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-08-07 20:33:52 följande:

Här går det mer bakåt än framåt... Idag har grabbens tunga kliat hela dagen! Trots "ren" kost i nu fyra dygn. Alltså ingen förbättring alls. Tänker att det kanske är den reaktion som startade igår (luftburen på skaldjur tror jag att det berodde på) som satt i. Men vet inte alls.
    Dessutom har han haft flera ilskna utbrott idag och var ikväll så ledsen efter sin välling, svårt att motivera honom när det inte blir ett dugg bättre.
    Fan! Vad ska man göra?

Vad har ni ökat för mat nu när han äter ren kost?

Svårt att veta om det var skaldjuren fortfarande.. Har ni aerius/tavegyl?
  • Kavat
    LadyM skrev 2012-08-07 19:28:55 följande:
    Nä gluten får det inte vara! :-P Pallar inte en allergi till..... Han har ätit vete utan problem de senaste 1,5 åren trots att han visar lite på blodprov, så jag hoppas att det är en bakterie. I värsta fall reaktion på sojan. :-/ Så fort han blivit bra och varit bra ett par dagar så får jag testa sojan igen. Test nr 5!

Blev så glad idag! Fskchefen ringde och totalöverraskade oss med att de återanställer min sons resursperson som han fick beviljad under feb-juni men som vi tackade innan sommarlovet efts. vi inte fick resursen förlängd. Nu var det nya besked och han får tillbaka henne som resurs heeela hösten! Hon börjar på måndag, samma dag som sonen börjar efter sommaren - så han hann aldrig märka att hon var "borta". Så loooovely!!!!!!!!! Det är fanimig det enda bra som allergierna någonsin fört med sig! :-P

Vad skönt!

Har han positivt på blodprovet för veteallergi så finns det väl en viss risk för att det blivit värre också tyvärr. Be att få ta om blodprovet.
  • Kavat
    spökplumpen skrev 2012-08-08 15:12:53 följande:
    Hör ni kloka människor. När man tar bort saker ur kosten, hur snabbt bör man du kunna se resultat av det? Vi har tagit bort mjölkprotein och vete för yngsta (17 mån) och vete för 2,5-åringen, och vi är inne på fjärde veckan nu utan resultat. Lillkillen får fortfarande eksem, kräks ibland och är risig i magen. Store har fortfarande dålig mage.
    Hur kommer det sig att ni misstänker vete? Enbart vete av sädesslagen?
    Äter de havre och de andra sädesslagen (råg, korn). I så fall ta bort dem också.

Sen bör du använda Carlshamns risdryck och inte Ricedream som har spår av korn. Och en massa andra fällor finns det. Många reagerar även på glukossirap, och även på druvsocker mm, så hur noggranna har ni varit?

4 veckor bör räcka om ni träffat rätt och tagit bort allt de inte tål. Egentligen borde ni sett skillnad efter 2-3 veckor.

• Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-08-08 19:42:29 följande:

Följande har vi ökat:
    Majs, ris, jordgubb, jordgubbssylt (BOB i klämflaska), Jordgubbssaft (ICA eko), Äppelmos (Önos Mor Annas), Fläskkött, Te, Carlshamns flytande margarin. Möjligen är maten även något saltare nu...
    Ja, förutom morot, päron, citrus, lök, ingefära, olivolja, socker, sirap och champinjoner, är ovanstående just vad han lever av för tillfället.

Det har kliat även idag...

Ja, han får Aerius varje dag (inte förebyggande utan när han ber om det), idag har han dessutom smort tungan med Xylocain då han tyckte det kliade väldigt ikväll.
    Jag är osäker på om Aerius verkligen hjälper. Han säger att det hjälper men jag tycker att effekten är väldigt liten och kortvarig i så fall.

Det är mycket svårt när jag inte kan mäta hans besvär liksom, när jag får gå på det han säger. Och han är snart sex år och det går inte att förvänta sig att han ska kunna återge sina symtom på ett helt korrekt vis. Klart att det kliar mer av mat han inte gillar och när han är trött och uttråkad, sådant spelar givetvis roll.

Vår plan för semestern var att låta honom leva på plättar eftersom han aldrig någonsin påpekat att det har kliat och det är något som han älskar. På så vis hade jag hoppats få bort klådan och slippa alla diskussioner kring mat som han inte vill äta. Så därför bad jag läkaren att testa även mjölk, ägg och vete då han testade sådant som grabben säger kliar, för att jag skulle ha ett grönt kort liksom och känna mig helt trygg. Och skoja vilket bakslag när alla tre var positiva prov (Klass 2 för mjölk och vete och klass1 för ägg).
    Nu skulle jag vilja testa allt det jag ger för att se så att han inte har positivt utslag på prov för det också, men jag är rädd, rädd att vi bara får en massa positiva utslag och inga livsmedel verkar gröna...

Förresten, tandkräm. Är det något vi ska tänka på där? Vi har tidigare kört utan tandkräm flera dagar för att utesluta att den är boven, men ingen skillnad, har även testat olika sorter över tid och ser inget samband.
    Rent spontant så byt allt mot eko som inte innehåller kaliumsorbat E202.

Försök ta bort vissa saker ett par dagar. T.ex att han får äta enbart jordgubbsgrejer i kanske 3-4 dagar och enbart äpplesaker i 3-4 dagar och skriv upp om det blir skillnad. Testa sen att bara ge ris i några dagar och inte majs och tvärtom och se om det gör skillnad. Gör samma sak med resten. Ta bort morot i några dagar osv. Självklart ska du sätta tillbaks det igen och se om det gör skillnad.

Men får du bort det ur kosten i några dagar så brukar man kunna se skillnader när man ger igen om det blir sämre. Typ en ligth-uteslutning, men helst utan att de märker av det. Jag brukar skylla på att vi glömt handla vissa saker som de gärna vill ha och att vi ska köpa snart typ. Men det beror på hur gamla de är.

Zendium vuxentandkräm kan innehålla spår av ägg och mjölk har jag för mig, men det ska inte stå något på barntandkrämen, men vi har inte vågat chansa.
    Annars tror jag resten ska vara ok. Min ena reagerade på sorbitolen i tandkrämen när hon var liten så vi köpte Urtekrams som funkade bra för henne.

Jorgubbar och fläskkött är histaminrikt och kan ge falska allergiska reaktioner. Champinjoner har jag hört människor som varit jätte allergiska mot, men gör samma med allt. Ta bort några dagar och sätt tillbaks och skriv ut en noggrann matdagbok.

Har ni testat älg och ren? För variation? Viltkött brukar tålas bätte. Finns renskav mm i frysdisken som är lättätet.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2012-08-31 09:59:58 följande:
    Jag skulle nog med bra mkt större sannolikhet misstänka soja och/eller ägg långt, långt innan vinbär.
    Både soja och ägg hör till de 5 vanligaste allergierna hos småbarn (mjölkprotein, ägg, soja, vete och fisk), vilka står för närmre 90% av födoämnesallergierna.
    Ägg i glass blir dessutom extra allergent eftersom det är rått jämfört med om det är ägg i pannkaka, sockerkaka etc.
    längtan 80

Instämmer med Miralicia. Tål hon inte mjölk så är risken att hon inte tål soja relativt stor, om hon inte dricker sojadryck dagligen utan reaktioner?
    Men äter hon rått ägg annars?
  • Kavat
    ränderpåtvären skrev 2012-08-29 22:35:24 följande:
    Om man varken vill använda Milda eller Carlshamn kan man använda vanligt kokosfett när man gör bullar?
    Ingen aning, men borde rimligtvis funka. Testa och återkom med resultatet!
  • Kavat
    ränderpåtvären skrev 2012-08-30 21:42:31 följande:
    Längtan 80,  kliade i min hals av soja vid sista förkylningen. Tror sojaallergi är boven här nu, och att hon inte längre tål att jag äter det. Gjorde en miss och använde Milda med sojalecitin en gång, äter ju alltid bredbara smöret (utan soja), trodde det var samma produkt i annan förpackning. Lurigt.

Vad gömmer sig soja bakom? Får lite panik med alla e-nummer och krångliga formuleringar. Och vegetabilisk olja är rätt luddigt.
    Soja och baljväxter, finns namn på i min blogg är på sjalbarn, eller så kollar du utanallt.blogspot.se/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider
Svar på tråden Allergitråden