Trottoarbonden skrev 2012-08-08 19:42:29 följande:
Följande har vi ökat:
Majs, ris, jordgubb, jordgubbssylt (BOB i klämflaska), Jordgubbssaft (ICA eko), Äppelmos (Önos Mor Annas), Fläskkött, Te, Carlshamns flytande margarin. Möjligen är maten även något saltare nu...
Ja, förutom morot, päron, citrus, lök, ingefära, olivolja, socker, sirap och champinjoner, är ovanstående just vad han lever av för tillfället.
Det har kliat även idag...
Ja, han får Aerius varje dag (inte förebyggande utan när han ber om det), idag har han dessutom smort tungan med Xylocain då han tyckte det kliade väldigt ikväll.
Jag är osäker på om Aerius verkligen hjälper. Han säger att det hjälper men jag tycker att effekten är väldigt liten och kortvarig i så fall.
Det är mycket svårt när jag inte kan mäta hans besvär liksom, när jag får gå på det han säger. Och han är snart sex år och det går inte att förvänta sig att han ska kunna återge sina symtom på ett helt korrekt vis. Klart att det kliar mer av mat han inte gillar och när han är trött och uttråkad, sådant spelar givetvis roll.
Vår plan för semestern var att låta honom leva på plättar eftersom han aldrig någonsin påpekat att det har kliat och det är något som han älskar. På så vis hade jag hoppats få bort klådan och slippa alla diskussioner kring mat som han inte vill äta. Så därför bad jag läkaren att testa även mjölk, ägg och vete då han testade sådant som grabben säger kliar, för att jag skulle ha ett grönt kort liksom och känna mig helt trygg. Och skoja vilket bakslag när alla tre var positiva prov (Klass 2 för mjölk och vete och klass1 för ägg).
Nu skulle jag vilja testa allt det jag ger för att se så att han inte har positivt utslag på prov för det också, men jag är rädd, rädd att vi bara får en massa positiva utslag och inga livsmedel verkar gröna...
Förresten, tandkräm. Är det något vi ska tänka på där? Vi har tidigare kört utan tandkräm flera dagar för att utesluta att den är boven, men ingen skillnad, har även testat olika sorter över tid och ser inget samband.
Rent spontant så byt allt mot eko som inte innehåller kaliumsorbat E202.
Försök ta bort vissa saker ett par dagar. T.ex att han får äta enbart jordgubbsgrejer i kanske 3-4 dagar och enbart äpplesaker i 3-4 dagar och skriv upp om det blir skillnad. Testa sen att bara ge ris i några dagar och inte majs och tvärtom och se om det gör skillnad. Gör samma sak med resten. Ta bort morot i några dagar osv. Självklart ska du sätta tillbaks det igen och se om det gör skillnad.
Men får du bort det ur kosten i några dagar så brukar man kunna se skillnader när man ger igen om det blir sämre. Typ en ligth-uteslutning, men helst utan att de märker av det. Jag brukar skylla på att vi glömt handla vissa saker som de gärna vill ha och att vi ska köpa snart typ.
Men det beror på hur gamla de är.
Zendium vuxentandkräm kan innehålla spår av ägg och mjölk har jag för mig, men det ska inte stå något på barntandkrämen, men vi har inte vågat chansa.
Annars tror jag resten ska vara ok. Min ena reagerade på sorbitolen i tandkrämen när hon var liten så vi köpte Urtekrams som funkade bra för henne.
Jorgubbar och fläskkött är histaminrikt och kan ge falska allergiska reaktioner. Champinjoner har jag hört människor som varit jätte allergiska mot, men gör samma med allt. Ta bort några dagar och sätt tillbaks och skriv ut en noggrann matdagbok.
Har ni testat älg och ren? För variation? Viltkött brukar tålas bätte. Finns renskav mm i frysdisken som är lättätet.