• Kavat

Allergitråden

Jag har hört om rätt många barn som blivit av med förstoppning när de hittat allt vad barnet inte tål.

Sommaren, om man är ledig är eg rätt perfekt att testa.

Vanligaste allergierna bland barn är mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), fisk och nötter.

• Kavat

Lindsey, hur har det gått? Låter absolut som
    En allergisk reaktion.
    Har ni inga antihistaminer som kan ta ner nässelutslagen och klådan?

• Kavat
    st elmos fire skrev 2012-06-15 22:31:38 följande:
    Jag har en liten undran... Sonen visade sig inte tåla varken vete råg korn soja baljväxter... Ligger det på vårat fat att meddela dagis? Han ska börja i augusti. Vad har dagis för skyldigheter?
    Ja, de måste ju få reda på vad han inte tål. Ibland vill de ha intyg. Frågar du mig är det bättre för då blir man tagen på allvar från början.

Dagis ska få det att fungera med maten. Ibland får man själv köpa in och baka saker om det inte finns att köpa osv. Ni har det ju också lite lurigt med bröd och så antar jag eftersom det är både sädesslag och guarkärnmjöl han inte tål. Sen finns det tydligen även dagis som bakar och så, men det kan man nog inte förvänta sig.

Men frågan är om han tål resten, eller missuppfattade jag dig att du inte trodde han tålde mjölk eller ägg också?

• Kavat

St Elmos: ok, vad bra, lycka till! Men var försiktig med ägg. Man kan inte säga att bara för att man tål det ena så tål man det andra tyvärr.

• Kavat
    FenomenaA skrev 2012-06-16 19:09:04 följande:
    Vilken isglass kör ni med, som är utan allt och som funkar för veteallergiker?

Sonen har röda prickar över hela hakan, som blossar upp och bleknar men försvinner inte. Han har haft dem hela våren, ungefär sedan att han började få piggelin eller Malaco Tuttifrutti-godisar ibland. Fast han började också förskolan i samma veva, så det kan vara vad som helst där (tror han får piggelin där ibland också). Nu är det snart semester och då blir det intressant att se vad som händer med prickarna. fast ska nog inte ta bort piggelin/tuttifrutti samtidigt som förskolan är slut.

först trodde vi det röda eksemet var pga dreggel, men det har inte hjälpt med kortison, inotyol eller svampsalva. dessutom har de röda prickarna kommit över överläppen ibland. sonen torkar iofs bort dreglet med ärmen, och sprider på så vis ut fukten.

Några tankar? 
    Tål han sojasläktingar?

Piggelin: Ingredienser
    Vatten, socker, glukos-fruktossirap, druvjuice framställd av koncentrat, surhetsreglerande medel (citronsyra, kaliumcitrat), stabiliseringsmedel (pektin, gummi arabicum, karragenan), arom, färgämne (koppakolofyllinkomplex, kurkumin).

Om man inte är superkänslig  mot vete så är det  troligare att man tål dextros och druvsocker från vete i Triumfsglass Hallon/Cola ispinnar/ Kalasglass och i Blixtenglassarna. Men mina barn tål dem tyvärr inte.

Vi har köpt Sun-Lolly på Ica eller ÖoB som man själv fryser in, är som en pop-up isglass. Den finns utan allt i flera smaker, bl.a hallon, jordgubb och cola är ok. Däremot fanns det några smaker med sojasläktingar också.
  • Kavat
    maria1972 skrev 2012-06-16 20:03:27 följande:
    I Onsdags hände det som inte fick hända. Vi var på besök hos Dietist för dotterns glutenintolerans när dagis ringde. Hon hade skrikit varit ledsen och börjat svullna så de hade gett anapen, betapred och ringt ambulans. Jag gick till akutmottagningen och väntade de längsta 40 minutrarna i mitt liv på att ambulansen skulle dyka upp. När den kom var hon knallröd och svullen hela hon men annars vid gott mod. De hade gett antihistamin i ambulansen och satt kanyl i armvecket. Sedan fick vi sitta och vänta, och vänta. 2-3 timmar efter hon fått medecinen började svullanden lägga sig och strax efter 16 blev vi utskrivna. Då är dottern precis som innan, det är bara sprutsticken som syns, känns helt overkligt. Jag har varit så ledsen sedan dess. Det visade sig vara mjölk i det glutenfria mjölet hon fick. Hon har varit mjölk och äggallergisk i stort sett hela hennes liv.

Har en större kille med samma allergier som är 8. Flickan är ju ganska välbevakad, men killen springer ju mer fritt. Denna gången gick det bra, men det blir missar med större reaktioner med 2-3 års mellanrum, vad händer nästa gång? Har inga direkta frågor, men måste skriva av mig.. 
    Usch vad läskigt! Det är min värsta mardröm...
    Se till att det görs en anmälan så att de utreds ordentligt varför det gick fel.

Vilken tur att det gick bra tillslut i alla fall.
  • Kavat

2små2stora. Sojan då? Troligare i mina öron att den orsakar de andra problemen.

• Kavat

Längtan, överaktiva ja... Glada, ledsna, uppåt, grinar, mina varierar det en del på och öronen stängs. Det är som de inte kan koncentrera sig på att lyssna.

Pratade med en mycket kompetent vuxen-allergiläkare om det som sa "undrar hur många barn med adhd-diagnoser som egentligen har allergi?". Det var inget nytt för honom att de kan bli så.

Svar på tråden Allergitråden