Trottoarbonden skrev 2012-10-12 20:19:57 följande:
När jag är deppig funderar jag på hur orättvist det är...
När familjen Svensson ska äta köttbullar med mos så värmer de på färdiglagade köttbullar (typ Mamma Scan) och så gör de pulvermos. Tada! snabbmat färdig på en kvart, och då har de även hunnit att skiva upp lite grönsaker till det hela. Om de vill ha brunsås så tar de fram en påse ur skåpet, vispar till och värmer så kan familjen mumsa sås!
I familjen Gourmet vill man äta hemlagat, så de får köpa råvaror, koka potatis osv och laga egna köttbullar med potatismos. Här känner de sig hur husliga som helst och nöjda med sin hemlagade husmanskost som familjen glatt mumsar i sig.
I familjen Allergi måste man åka in till stan för att få tag på köttfärs som alla i familjen kan äta. Sen får man laga till två sorters köttbullssmet som sen stekes i två olika stekjärn och efter varandra så att inte det ska skvätta över i det andra stekjärnet. Potatismos ska kokas. Potatisallergikern ska ha ett alternativ, det får bli pasta. Två sorters sås lagas från grunden, en per köttbullssmet. Grönsaker skivas upp, men i rätt ordning så att det som alla tål skärs först osv... Ja, ni vet hur det är! Känner ibland att jag skulle vilja ta en paus från spisen och flytta in till familjen Svensson ett tag...
Kram! Visst är det orättvist!
Jag har för mig att Eldorados pulvermos är utan allt. Men kolla med dem så att det inte är spår i fabriken osv om ni kan äta den i övrigt. Dock funkar det ju inte om man inte kan äta potatis alls.
Felix kalla såser finns någron/några utan allt. Soltorkad tomatsås är ok för oss här hemma, även om barnen här hemma inte vill äta.
Har för mig Heniz har någon barbequesås också.
Sen har vi för det mesta beanaissås från utan allt-bloggen i kyl/frys. Vi lagar 1 liter åt gången och gör mindre portioner så det finns färdigt. Är det något man inte tål får man givetvis ta bort det, men här hemma är det bara majsstärkelse och lök som tagits bort och den är lika god ändå.
Nu minns jag inte vad din son tål/inte tål men min lille kan äta Felix ekologiska köttbullar i grön påse.
Bättre att tipsa än att inte tipsa.
Vi försöker underlätta för oss själva så mycket de går och gör det mesta samma för alla, även om kostnaden blir dyrare. Hemmagjorda köttbullar gör vi alltid samma till alla t.ex medans om vi andra äter kyckling måste den minsta ha ett annat alternativ. Så det går såklart inte alltid, men vi strävar efter att göra det så lätt för oss själva som möjligt eftersom det är så komplicerat ändå.