• Kavat

Allergitråden

Äntligen dax:

Pannkakor gör vi jätte goda på carlshamns risdryck, potatismjöl, rismjöl, mf margarin, bakpulver och NoEgg!

Kolla i min blogg här på fl. Ligger under mat utan allt (sädesslag).

• Kavat

Partouze, ser att du fått svar här och precis som de redan skrivit så är inga tester helt tillförlitliga. Åt något håll.

Så uteslutning och provocering är det enda säkra sättet. Är det magproblem och eksem så bör man utesluta minst en månad och är det bebisar som ammar så bör mamman utesluta i minst sex veckor utan misstag för att vara säker.

• Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-30 20:13:41 följande:

Visst är det så att dina är allergiska mot majs? Men du kan ge Aerius smälttablett? Vet du möjligen vad det är för stärkelse i dom?
    Den minste får inte aerius, han får beccur droppar eller acura smälttablett. Den andra verkar tåla majsstärkelse än så länge. Men ja, det är majs i aerius.
  • Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-10-01 08:03:01 följande:
    Testade några kex som kom i matleveransen. Dietisten sa att hon beställt säker mat men jag upplevde att hon reagerade på dem. Det enda som fanns i innehållsförteckningen som är nytt är lupinmjöl. Någon som vet vad det är?
    baljväxt...
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-30 20:21:24 följande:
    Vi har just kört två "stabila veckor" för sonen. Det vill säga att vi bara har gett honom "säker" mat för att se så att vi har koll på läget. Förutom vid ett tillfällle då vi åt torsk och det kliade så har han nog inte reagerat en enda gång under dessa veckor, förutom nu i helgen när mycket kliade, aptiten var usel och humöret hemskt. Vad hände? Och reaktionerna i helgen har inte alls varit konsekventa. Igår kliade köttgrytan men idag när jag värmde på den så kliade den inte alls. Enda skillnaden var att idag var farfar här på middag så sonen var på lysande humör och igår var han sur redan innan han började äta...
    Känns så hemskt att fundera på om man kan lita på honom eller inte. Kliar det verkligen?
    Och vad är hönan och ägget här? Är han sur för att det kliar, eller säger han att det kliar för att han är sur?

Vi hade tänkt att införa ägg (plättar) imorgon... Hur gör vi nu? Och hur orkar vi ta nya tag?
    Jag hade nog fortsatt lite längre utan saker ni märker att han reagerar på. Om det inte är stabilt så är det jätte svårt att veta och då blir provoceringen jätte osäker om han inte får jätte tydliga reaktioner.
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2012-10-01 17:46:51 följande:
    Jaaa. Var hos dr för årsbesök i celiakiärendet samt allergi test. INGEN NY BIOPSI, som är standardförfarande!! Hon hade pratat med en expert i ämnet och de kom överens om att avvakta i vårat fall pga att det i sverige håller på att skrivas om riktlinjerna på hur procedurerna är kring utredning av celiaki. LOVE VÅR DR!!
    Nu blev jag nyfiken. Gör de alltid en ny biopsi menar du? Jag gjorde bara en där det fastställdes... Kanske är annorlunda med vuxna?
    Hur blir det sen, vet du?

• Kavat
    spökplumpen skrev 2012-10-01 16:37:13 följande:
    Blir era dåliga i magen när de får ett nytt livsmedel för första gången? Funderar på om det beror på det eller om det är något de inte tål, men nog tycker jag att de blir risiga i kistan när vi testat nya saker. 

Tänker att det kan bli svårt sen när man börjar återinföra saker, att veta om det är för att de inte ätit det på så pass lång tid eller om det är för att de inte tål grejerna...

En helt annan fråga också. När man skriver matdagbok, vad ska man ta med och hur lägger man upp det? Vi har (äntligen) fått en LÄKARtid på allergicentrum om ca 2 veckor och jag tänkte att det kunde vara bra att ha med lite information till dem. 
    Tål de sakerna brukar inte mina blir dåliga... Och när man introducerar så introducerar man ju sakta så att de skulle bli så jätte dåliga av t.ex ett kryddmått av något så är det nog allergi..

Men tror du inte att det är allergi så får du väl ge samma mångd många dagar och se om det försvinner. Försvinner det så är det ju lungt. Finns symptomen kvar så ta bort och se om magen blir normal igen.

Matdagbok. Skriver ner allt i minsta krydda. Tid och ungefär hur mycket. Ska dietisten räkna på näringinnehåll behöver man skriva vikt.
    Samt när symptomen kommer och hur länge de varar och om medicin ges och vad som händer då.

• Kavat

Ser hon inte ut så normalt så är de någon sorts reaktion.
    Har hon ont av det? Klåda! Diarré?

• Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-10-12 20:19:57 följande:
    När jag är deppig funderar jag på hur orättvist det är...
    När familjen Svensson ska äta köttbullar med mos så värmer de på färdiglagade köttbullar (typ Mamma Scan) och så gör de pulvermos. Tada! snabbmat färdig på en kvart, och då har de även hunnit att skiva upp lite grönsaker till det hela. Om de vill ha brunsås så tar de fram en påse ur skåpet, vispar till och värmer så kan familjen mumsa sås!
    I familjen Gourmet vill man äta hemlagat, så de får köpa råvaror, koka potatis osv och laga egna köttbullar med potatismos. Här känner de sig hur husliga som helst och nöjda med sin hemlagade husmanskost som familjen glatt mumsar i sig.
    I familjen Allergi måste man åka in till stan för att få tag på köttfärs som alla i familjen kan äta. Sen får man laga till två sorters köttbullssmet som sen stekes i två olika stekjärn och efter varandra så att inte det ska skvätta över i det andra stekjärnet. Potatismos ska kokas. Potatisallergikern ska ha ett alternativ, det får bli pasta. Två sorters sås lagas från grunden, en per köttbullssmet. Grönsaker skivas upp, men i rätt ordning så att det som alla tål skärs först osv... Ja, ni vet hur det är! Känner ibland att jag skulle vilja ta en paus från spisen och flytta in till familjen Svensson ett tag...
    Kram! Visst är det orättvist!

Jag har för mig att Eldorados pulvermos är utan allt. Men kolla med dem så att det inte är spår i fabriken osv om ni kan äta den i övrigt. Dock funkar det ju inte om man inte kan äta potatis alls.

Felix kalla såser finns någron/några utan allt. Soltorkad tomatsås är ok för oss här hemma, även om barnen här hemma inte vill äta.
    Har för mig Heniz har någon barbequesås också.

Sen har vi för det mesta beanaissås från utan allt-bloggen i kyl/frys. Vi lagar 1 liter åt gången och gör mindre portioner så det finns färdigt. Är det något man inte tål får man givetvis ta bort det, men här hemma är det bara majsstärkelse och lök som tagits bort och den är lika god ändå.

Nu minns jag inte vad din son tål/inte tål men min lille kan äta Felix ekologiska köttbullar i grön påse. Bättre att tipsa än att inte tipsa.

Vi försöker underlätta för oss själva så mycket de går och gör det mesta samma för alla, även om kostnaden blir dyrare. Hemmagjorda köttbullar gör vi alltid samma till alla t.ex medans om vi andra äter kyckling måste den minsta ha ett annat alternativ. Så det går såklart inte alltid, men vi strävar efter att göra det så lätt för oss själva som möjligt eftersom det är så komplicerat ändå.

Svar på tråden Allergitråden