Allergitråden
Jo linser är baljväxter men det gissar jag du vet.
Jo linser är baljväxter men det gissar jag du vet.
Fridakarin, runda fläckar som blir röda när de är aktiva och vita fjällande när de är inaktiva? Låter typiskt ägg-fläckarna som mina barn hade när de fick i sig ägg.
I andra hand gissar jag på soja/baljväxter ( finns i både sinlac och Sempers välling/gröt.)
Testa att utesluta en månad och se om det försvinner
Glutenfria produkter "utan allt" finns som funkar men de är få.
Tål man majs funkar garbos quinoabröd, schärs milly-kex, moillas flatbröd bla.
Kolla i trådarbeten och gå in i utan-allt-bloggen. Där finns jätte bra info om de olika allergierna.
Ricedream använder kornmalt i sin process ( men skriver inte ut det för att det inte blir mätbart) så det rekommenderas inte om man inte tål sädesslag.
Vet många barn med allergier som reagerat dessvärre.
Carlshamns är ok. När jag pratade med dem så sa de att de använde havre i samma maskiner men är hysteriskt noggranna med rengöring emellan. Vår son har aldrig reagerat på carlshamns och han är superkänslig.
En månad är nog ett bra mått, fridakarin.
Ibland behöver man smörja bort dem med kortisonsalva men de ska inte komma tillbaks när man fasar ut kortisonet. Sen väntar man gärna ett par veckor utan salvor och ser om symptomen håller sig borta.
Sen kan man ge liiite tillagat. Och var försiktig räcker säkert med ett kryddmått. Bättre att öka sakta och se om det kommer reaktioner än att behöva åka ambulans...
Jennsans värt att testa ja. Även om det inte hjälper mot magontet så kan det hjälpa mot andra problem som man kanske inte ser att de får. Mina stora säger att det hjälper mot klådan och jag ser hur det hjälper mot rastlösheten/nipprigheten/överaktiviteten.
Mot magont använde vi smärtstillande.
Nu när aerius smältablett varit slut fick vi råd att köpa Acura smältablett. Den är receptfri från 6 år. Då äter man 1/2, 2 ggr dag. Väldigt god tycker barnen, inte så mycket konstigheter i.
Till vår 12 kgs 2-åring fick vi ge 1/4 tablett 2 gånger per dag så läkaren.
Kanske värt att prova, men är barnet under sex kanske ni bör kolla med läkare först om allt ska gå rätt till.