Sephyria skrev 2011-10-30 19:38:52 följande:
Tackar
Känns gott att se att det finns andra i liknande situation.
Jag vet inte riktigt vad han reagerade på faktiskt.
Först gav jag vanlig välling som innehöll såväl laktos som mjölkprotein. Detta reagerade han på genom att bli lös i magen och få illaluktande avföring. När vi efter en vecka övergick till att ge laktosfria produkter men som innehöll mjölkprotein så fick han istället förstoppning.
Altheran hade han fått i ett par veckor innan jag testade att ge mjölkprodukter och på detta hade jag inte märkt någon reaktion. Han var visserligen hård i magen och förstoppad även då men det är han mest hela tiden.
Det jag funderar lite på är om det kan vara så att han bara är lite känslig mot laktos och därför klarar en viss mängd, men att det blev för mycket när han fick den vanliga vällingen? Hade han inte tålt mjölkprotein så borde han väl fortsatt att vara lös i magen även när jag övergick till laktosfria produkter eftersom dessa innehöll mjölkprotein?
Tycker att det är så svårt att veta vad som är en reaktion eftersom han hela tiden får dras med den hårda magen. Det är ju inte heller normalt tycker jag. Ger mängder med katrinplommon för annars växlar han mellan att bajsa ut hårda "harlortar" med stora, hårda avföringsklumpar som gör så ont så att han gallskriker när han bajsar ut dom.
Laktos är lösande. Så att han blev hård när ni gav laktosfria mjölkprodukter låter inte så konstigt alls i mina öron.
Har han varit helt fri från mjölkprotein i 3 veckor? Har han inte det så skulle jag säga att det är lite för tidigt att avgöra. Men äter han helt mjölkproteinfritt och endast Althera och är förstoppad efter 3 veckor så skulle jag bett att få testa en annan ersättning. Han borde inte vara förstoppad på Althera om han tål allt annat som han äter.
Eller så äter han något annat som han inte tål och blir förstoppad av?
Mjölkfri ersättning utan laktos och gjort på vassle är Nutramigen. Men den i sig är stoppande så det är inte säkert att det blir bättre. Beror på orsaken. Helt mjölkproteinfri ersättning är Neocate, men man brukar få testa både Althera och Nutramigen innan man får Neocate.
Profylac innehåller inte laktos, om ni misstänker att det är laktos som orsakar problemen. Både Profylac och Althera är gjorda av kasein. De är ju gjorda av mjölkprotein men de flesta bebisar tål det, men inte alla.
Blev rörigt, men hoppas du förstod ändå, fråga annars.