• Kavat

Allergitråden

Allrona skrev 2011-10-19 11:09:38 följande:
    Måste bara berätta. Drygt 2 veckor är det sedan vi tog bort gluten/sädesslag hemma och hon har gått upp 300 gram på dessa två veckor!!! Förvånad Skrattande Det känns som för mycket sammanträffande för att det inte skulle vara det som är orsaken.  Hon får ju fortfarande som vanligt på dagis så hon äter ju en del vanligt bröd och pasta men det måste väl ändå vara att vi har tagit bort som är orsaken till viktuppgången. Tack och lov tror även hennes läkare på den teorin och vi kommer nu starta en ny utredning av allergi/intolerans mot sädesslag/gluten. Tills vidare får hon fortsätta äta det på dagis och hemma fortsätter vi utesluta  

Det känns bra att vi har kommit någonstans och i alla fall har en teori. Roade mig igår med att läsa igenom mina gamla inlägg och redan för ett år sedan misstänkte jag och min man att hon reagerade på havre eller vete men läkaren (en annan läkare än den vi träffade idag) slog då bort det helt och vi gick aldrig vidare med det. Obestämd
    Vad skönt! Det är ju det jag säger, man ska lyssna på sig själv!!! Solig
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-10-19 20:54:44 följande:
    Svarta vinbär 
    Japp, det tål min lille också! Solig

Hallon sägs funka på många, medans jordgubb inte verkar funka. Men här verkade han få ont i magen...
  • Kavat
    två på en gång skrev 2011-10-20 15:26:18 följande:
    Hej hopp!

Var på pricktest med vår grabb, vi testade för mjölk, ägg och vete. Det visade inget när vi var där men morgonen efter så fanns ett litet myggbett där ägg hade testats. Hur ska man tolka det?
    Hej!
    Jag tolkar det som en sen reaktion på ägg. Sena reaktioner kan vara eksem, diarré, förstoppning, magproblem. kräkningar, blod i avföringen, sömnproblem, svårt att komma till ro/somna  mm.

Eftersom pricktest är gjorda för att visa på snabba reaktioner så kollar man efter 15 minuter, är det då ingen reaktion så säger de att de inte är allergiska. Men det finns så kallade sena reaktioner som inte visar på vare sig pricktest eller RAST som visar på om man har snabba reaktioner.
    Sen kan man ha en snabb reaktion vid intag utan att det visar ändå på de testerna.

Ofta brukar en sådan allergi visa sig på patchtest/lapptest www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html men det är inte alla läkare som "tror" på det. Men det gör jag, det var en jätte stor hjälp för oss när vi letade vad vår son var allergisk mot.

I FASS står det att säkraste sättet att sätta en diagnos är genom uteslutning och provocering. Proverna är bara en hjälp. De kan visa falskt åt båda håll. www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-10-20 13:53:43 följande:
    Oj SÅ länge? Jag som har kört på i tre-fyra dagar o sen gått på nästa. Inte konstigt att vi aldrig får någon klarhet :S men varför är "alla" dietister så besvärliga? Jag är glad att vi får neocate! Tänk om hon hade vägrat det! Glad att hon inte tvingar oss att köpa vanlig välling!
    Jag har kört på snabbare. MEN jag har också fått backa om det blir reaktion. En vecka kanske är rimligt och räcker kanske. Men blir det reaktion så får man backa tills de är bra och då kanske man får ta bort både det man provocerade och en sak till t.ex om de inte blir bättre. Men så länge man skriver upp så har man ju lite koll och vet vad det kan vara.
    Man kan också göra som vi gör att man testar en sak då och då med kanske veckor emellan. Alltså vår lille har snott tomater titt som tätt och när vi kommer på honom när han redan har tagit en tugga (de andra barnen öppnar kylen så han når dem eller om de har legat framme på bordet så har han själv krypit upp och hämtat. Han är ursnabb nu, på gott och ont. Så i det läget är det ju inte så mycket att göra mer än att vi inte testat något nytt den dagen.. Så egentligen hade vi tomat rättså långt ner på vår lista över saker vi ville testa, men han testade det själv så många gånger så tillslut så insåg vi att det funkade.
  • Kavat
    Tessou skrev 2011-10-20 18:51:06 följande:
    Finns det någon vispgrädde (som man vispar själv) som är gjord på ris eller liknande (inge mjölk eller havrebaserad!)?
    Ja, från Isola Bio tror jag det heter. Sojasläktingar i.

Vad är det du ska göra? Tårta? Jag har inte smakat risgrädden, men det är några här som gjort egen grädde till t.ex semlor som är ett "ok" substitut. Ska man göra gräddtårta så tror jag det är bättre att göra en helt annan sorts tårta för det är svårt att ersätta grädde, åtminstonde till någon som vet hur grädde smakar.

Å andra sidan dricker jag numera lika gärna risdryck till müslin på morgonen och det trodde jag aldrig att jag skulle kunna göra...
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-10-20 20:15:49 följande:
    Fast den jag har sett från Isola Bio är bara till matlagning inte för att vispa, och till matlagningen tillför den typ nada både konsistens och kanske i synnerhet smakmässigt i mitt tycke.

RisVISPgrädde har jag bara sett på sprayflaska från SoyaToo (också den med sojasläktingar)

I övrigt håller jag med Kavat - ska man ha till tårta så är det bättre att satsa på någon tårtvariant som redan från början inte är gräddtårta.
    Ah, tack!
    Det var jag som blandade ihop dem. Har ju aldrig testat själv.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-10-20 20:32:35 följande:
    Doktorn frågade om jag fixade mjölkfritt själv eller om jag ville ha hjälp av dietisten. talade om för henne att jag klarade det själv.
  • Kavat
    Konstantine skrev 2011-10-20 20:40:46 följande:
    Hej! Jag tänkte att jag chansar och ställer en fråga här och ser ifall nån har en idé

Den senaste veckan har min 17 månader gamla dotter haft prickar/utslag över hela kroppen. Jag har inte kunnat ta nån bild på dom för att det syns knappt inget, det är som små hudfärgade knottror, dom känns dock lite. Förut ikväll när hon badade så märkte jag att utslagen hade blivit rödare :/ Utslagen sitter i som små grupper, överallt förutom ansikte och händer och fötter. Hon verkar inte besväras.
    Hon har haft så här en gång tidigare, i somras, då försvann det på 1-2 veckor. Utan att vi gjorde nåt.

Jag har en sambo som är allergisk mot det mesta så jag funderar självklart på nån allergi... min sambo får dock inte utslag.
    Vi ska försöka ringa bvc i morrn, just eftersom det verkar bli värre :/

Tacksam för svar! 
    Hej!
    Har hon ont av dem? Kliar de?
    Mitt råd är att ringa en barnallergimottagning eller barnmottagning direkt. BVC är bra på att väga och mäta, men allergikunskaperna brukar inte vara så bra tyvärr. Risken är att ni får en tid och komma till läkare hos dem om en tid som OM ni har tur ger er en remiss till barnmottagningen/barnallergimottagningen. Så ni kan lika gärna ringa direkt och prata med de som förhoppningsvis vet och kan något.
  • Kavat

Noblesss, minns faktiskt inte. Tre månader kanske? Men sen hos Förvaltningsrätten verkar det ta ett halv år eller nåt, minst!

Svar på tråden Allergitråden