• Kavat

Allergitråden

Bobbosmamma skrev 2011-10-08 19:25:23 följande:
    Aha ....... tack föt länk. Då förstår jag. Ja.. det är väl tveksamt om vi skulle få nåt, men kanske ska jag ändå försöka. Det kostar ju det här...
    Förtydligar att man alltså inte måste vara hemma med dem men eftersom de t.ex är sjukare än andra barn t.ex så brukar man få vara hemma mer vare sig man vill eller inte om man har dem på dagis.

Jag tycker absolut att du ska söka.

t0va, har ni ingen hjälp på fk? Jag tycker absolut du ska söka också och fråga med tanke på er situation om ni kan få lämna ansökan muntligt i princip. Jag misstänker att ni på något sätt måste fylla i ansökan och det kan vara bra att skriva något litet eget, men det måste ni väl ha någon kontakt som kan hjälpa er med och sen lämna resten muntligt och framföra tydligt varför ni behöver lämna det muntligt och då de får förbereda frågor till er i princip? Jag vet inte...  Men så att ni inte missar något menar jag. Risken är väl att de missar saker... Obestämd
  • Kavat
    cofiepropp skrev 2011-10-10 12:29:38 följande:
    Måste fråga en sak. Är det vanligt med kombinationen mjölk o glutenallergi??
    Blå Flygare skrev 2011-10-10 16:56:38 följande:
    Det är ovanligt att som mjölkallergiker få veteallergi, men har man veteallergi är det det absolut vanligaste att även ha eller ha haft mjölkallergi. Veteallergi ansågs för bara ett par år sen som mycket ovanligt, men allergin ökar.

Det finns inga samband mellan glutenintollerans och mjölkproteinallergi, och glutenintollerans uppstår ofta senare än mjölkallergi växer bort så det måste vara ganska ovanligt att ha de båda samtidigt även om det förekommer. Mjölkallergi kan ju stanna kvar, och celiaki komma tidigt med. 
    Nu är jag osäker på fakta och vad jag upplevt att mammorna skriver i celiakitråden.. Men visst finns det kopplingar mellan glutenintolerans och mjölkproteinallergi?

Det är väl relativt vanligt att man tillfälligt eller får bestående laktosintolerans av glutenintoleransen, men det är ju en del barn i celiaki-tråden som även har mjölkproteinallergi.

c73, Det skillnad på glutenintolerans (celiaki) och veteallergi så som du såg så är svaret lite varierande efter vad du menade också. Se här: www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-10-10 20:32:42 följande:
    Jättesnällt{#emotions_dlg.flower}
    Ja, jag är helt urkass på böcker. Äger en som är bra och heter förädisk föda vill jag minnas.
    Hehe, Miralicia är min levande allergibok.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-11 15:15:14 följande:
    Kkavat - gjorde dina bullar idag. Måste fråga om jag gjorde rätt: Degen blev mer som en tjockare smet. Den jäste bra och gick att kavla bra men att rulla ihop den gick inte alls Obestämd . Bullarna blev inte som bullar brukar bli utan mer som en gegga i bullformarna. De blev faktiskt ganska god men äldsta (icke allergiska) dottern ratade dem pga utseendet. Lilltjejen som de är till har inte provat än men hon ska få en nu ikväll så får vi se vad hon tycker om dem

Gjorde eget bovetemjöl av boveteflingorna för på den förpackningen stog det inget om spår av soja
    Hm, så har den inte blivit när jag gjort.. Alltså jag har kunnat rulla och göra bullar. Men det har varit svårt att smeta ut rumsvarmt margarin så att degen höll ihop, så det var lättare att ta flytande. Jag har nog bakat dem minst 5 gånger med samma resultat. *kliar mig i huvudet*
    De blev heller inte som gegga i formen utan såg ut som kanelbullar, fast de inte jäste lika mycket på slutet som vanliga.

Låter som att du kanske skulle haft i lite mer mjöl? Hade du tunn eller tjock utkavlad deg?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-10-11 13:50:46 följande:
    Amningstrådarna bortplockade Det lönar sig att protestera.
    Solig
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-10-11 18:55:43 följande:
    Kan det varit för att det var egenmortlat mjöl? Jag märker stor skillnad på köpt havremjöl och egenmixat, att mjölet slukar mer vätska eftersom det är mer finfördelat än man själv kan få till.
    Så skulle det nog kunna vara. Sen blir ju mjöl i påse rätt kompakt också när det får stå och skakas runt. Man kanske borde väga istället.
  • Kavat

Föresten har ni varit inne och kollat allergiexpertens svar?

Hon är ju inte lika bombsäker på saker och ting men är det inte lite konsigt att man som allergiexpert inte känner till hur ett pricktest går till, att det finns sena reaktioner? Ok, en vanlig allmänläkare men att ifrågasätta en sen reaktion på pricktest att provet måste ha gjorts fel? Spöke
    Eller att proteinet blir mindre allergent i hög värme? Ger inte de flesta läkare de rådet? Att man absolut inte ska utsätta de allergiska barnen för rått ägg för att det är mer allergent än t.ex tillagat.

Känns även tveksamt att hon verkar tycka att det är ok att ett barn går runt med mer och mer eksem som inte går bort med kortisonsalva utan att råda henne att söka mer hjälp eller nämna att barnet kanske är allergiskt mot något som den kommer i kontakt med eller äter fortarande?

Man tror ju att experterna är experter på sitt ämne och åtminstonde borde kunna vad i alla fall jag tycker är "allergianmälbildning". Eller? Vad tycker ni?

www.familjeliv.se/Forum-15-358/m61466172.html
    www.familjeliv.se/Forum-15-358/m61276757.html

Svar på tråden Allergitråden