• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-08-26 09:11:57 följande:
    Säkert fått i sig något.
    Igår så var hon prickig i hela ansiktet och lite läderaktig fnasig hud på ena kinden, senare så hade hon sår i blöjan.
    Hon sov ju iofs gott hela natten, men brukar inte nässelutslag komma ganska omgående förresten? Då kanske det är något annat för idag har hon bara ätit neocate och risvälling.

Hon är förkyld, men ingen feber. Inget nytt tvätt/sköljmedel.
    Har du fått tid för lapptest? Har god lust att ringa och skälla på dem annars! {#emotions_dlg.djavulsk}

Kan du inte lägga upp en bild i alla fall så ser vi lite mer?
  • Kavat

Älsklingen, Vad har hon för flaska? Och har hon rätt stl på nappen? Vi har mam ultivent och stl 3 för ersättning, x för välling och här flåsas det inte.

• Kavat
    Tibell skrev 2011-08-26 21:59:10 följande:
    Och kavat ( du allvetare ;) ) medans du ändå är här
    Pruttlera, vad innehåller den ?? Du vet såndär man trycker ner fingrarna i så uppstår det ett pruttljud ?
    Ingen aning. Jag tänker plast typ? Men jag vet inte.

Play doh och liknande innehåller vete. Den leran som är hårdare och "inte ätbar" är plast, men har inte råkat ut för pruttvarianten än. Ring och fråga tillverkaren/importören.
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-08-26 20:47:37 följande:
    En "off topig" grej men måste säga det iaf. Nu är min son 7½månad. Jag har nu inte ammat sen i måndags. Ammade då en stund för det gjorde ont i ena bröstet. Har väntat på att det ska göra ont igen, men har inte gjort det ännu. Tänkte vänta till nångång nästa vecka och sen äta det jag känner för = det han inte tål! =) Ska bli skönt o sluta vara så noggrann till mig. Därav varför jag vill sluta amma. Vill egentligen inte, men just för att det är så jobbigt o vara så noga, o får han utslag så vet jag inte om det är ngt han ätit el jag. Därför ska bara han få äta nu. Ska ta mig en el två drinkar till kräftorna imorgon också, då gör det säkert ont i bröstet på söndag bara för det! =)
    Jag har ätit daim idag! Så jag vet hur det är. Har varit utan mjölk, ägg, soja, sädesslag (fast det äter jag ju inte själv ändå) i ett år nu! Men konstigt nog, jag skulle lätt kunna klara mig utan, även om det är gott. Har inte vågat mig på mjölk än helt. Knasigt, men tänker lite som dig där med mjölkstockningen. Fast nu fick jag i mig liiiite idag i daimen... Och det tål han inte alls så nu kan jag nog lika gärna köra på.

Förstår precis ditt "dilemma". Ha det så trevligt imorgon!
  • Kavat

Mithrandil., fick du inbox?

Strulade här igår, så allt jag skrev på fl verkade inte komma fram...

• Kavat
    t0va skrev 2011-08-28 20:26:46 följande:
    Fy sån ångest jag har nu, vi ska till allergimottagningen imorgon och träffa allergisköterska och dietist. Sköterskan har jag prata med i telefon när vi fick problem med Althera och hon verkade vettig men dietisten har sagt mycket knasiga saker och varit ovillig att hjälpa till. Nu ska vi dit pga. misstankarna om mer allergier än mjölken och vi har ju kört utan allt i 4månader om inte mer och sonen mår kanon, men jag antar vi kommer få skit för att vi gjorde så. BVC var tveksam till det och ansåg att sonen behöver äta vete osv. Men han växer massor både på längd och vikt och är så glad och har utvecklats massor så jag tror vi är på rätt spår. 

Jag mår rätt kasst ändå just nu, är mycket med förskolan och allt annat som händer kring oss, det är ovisst om ifall jag kan få rehab nu när sonen är på förskola så jag kanske kan se om jag kan bli "frisk" igen. Jag var jättesjuk 5år innan sonen kom men har inte kunnat gå på rehab när han varit liten, pappan kan inte ta barnet själv. Så allt har legat på mina axlar. Tänkte försöka spela in mötet, jag brukar göra det för att ha "bevis" på vad som sagts och inte.

Jag ska anteckna lite nu med symtom och sånt så får vi hålla tummarna, blir det knas så får vi försöka få tag på någon läkare. Mitt mål är att han ska testas snart på typ allt så vi vet varit vi ska börja med att introducera nya saker. Kyckling har han fått nu några gånger och vi ser ingen reaktion, så det är skönt. :)  
    Stå på dig säger jag! Du vet ju hur dålig han blev. Det är inget snack om saken i mina ögon. Du har gjort rätt. Och stå upp för det! Det är du som hade fått ta hand om allt när din son blir dålig och inte dietist, bvc eller någon annan. Det är du som ska leva med att din son mår dåligt och inte sova, vara grinig får eksem och allt. Ingen annan.

Be att få remiss till NÄL (för det ligger väl närmast dig?) och göra patchtest! Stå på dig, stå på dig och stå på dig! Det här fixar du. Låter dem inte köra över dig. Du vet ju att han har reagerat. Det är ju inget du har hittat på för skoj skull.. Hur roligt är det att göra, laga och fixa specialkost om det inte behövs? Dyrt blir det med... Så låt dem inte övertala dig till något som du vet inte funkar.

Jag hade bett om BÅDE Rast och patchetest. Tror det är störst chans att det visar på patch. Dietisten på NÄL har jag hört gott om. Kanske finns fler, men bara hört gott om NÄL.
  • Kavat

Hinner inte med här. Men hm, jag tror inte att det var något "konstigt" på mina listor, t0va. Har du hittat något så säg till!
    Angående baka och vetemjöl. Jag skulle helt klart inte tillåta dagis att baka där. På vårt dagis får det inte bakas i köket pga dammrisken. De får dock baka ute på avdelningarna och i matsalen. DOCK äter inte vår kille i matsalen utan på sin avdelning och där får det inte bakas.
    De har heller inte trolldeg på hans avdelning eller pasta att göra halsband med.
    Angående om han reagerar eller inte, att ni inte har märkt osv. Brukar ni baka med vetemjöl hemma? Det yr ju som bekant väldigt mycket och speciellt om det är barn som bakar så yr det ju ändå mer och kastas hur som (tänker på kommande pepparkaksbak t.ex). Är din son i det så andas han ju in mjölet. Så jag hade nog i ditt fall valt att ta det säkra före det osäkra.
    Nu vet jag ju att det inte funkar här, men när dottern hade bakat så visste jag inte om det. Hon kom hem lekte med sonen som blev skitdålig men jag fattade inte riktigt varför, för han var ju ok när vi åkte hem från dagis och direkt hem och fick inget konstigt hemma. Det visade sig efteråt att hon bakat med vetemjöl och ja, det räckte för att min kille skulle bli dålig... Det satt ju både i hår och kläder. Hade jag vetat om det hade det ju kunnats åtgärdats, men fick ju inte reda på det förän efteråt. Strumpor och ev andra kläder byts annars när vi kommer innanför dörren här hemma för att inte få in i huset.

Mithrandil, Har han ont av det? Alltså att magen är svullen?
    Jag tror ju han reagerat på att de andra åt ägg. Både med eksem och kräkning. Däremot så låter det ju som att magen är något annat? För han har enbart svullen mage annars eller. Lök har jag märkt är en maguppblåsare här hemma t.ex, och majs..

• Kavat

t0va, här finns mycket läsvärt angående vete, havre/kontamination osv! www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793.html

mithrandil, www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html
    Tack som frågar. Barnen är bättre helt klart. Liten har eksemprickar i både ansikte och armar främst. Tror det är för att han numera kryper upp på dotterns stol och upp på hennes plats på bordet - överlycklig. Men där finns ju både mjölk och majs på hennes plats och spiller gör hon ofta... Så vi får se om det ger sig. Jag är väl som jag är typ, känns som allt går åt fel håll.. Men glad att kunna äta lite mer normalt. Eheh, hur normalt det nu kan bli, men ja...

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-08-31 19:25:52 följande:
    Ja, till och från. Han säger ofta att han har ont i magen och han släpper gaser hela tiden. Fast ibland när man frågar har han inte ont alls även att magen är som en fotboll.

Han vrider sig och gnyr hela nätterna. Om han vaknar och jag frågar honom vad som är fel så säger han att han "har så ont i magen".

Börjar bli dags för det där hemmagjorda lapptestet. Hittar inte vart du skrivit om det, skicka länk?
    Ja, då är det ju något fel helt klart. Stackarn.. Är nog faktiskt också inne på majs om han är så mer eller mindre jämt....

Det verkar ju onekligen som att de flesta multiallergiska barn följer varandra i allergierna. Alltså listan på mest risk att reagerar på/allergena saker kan man nog lägga till majs när man tagit bort sädesslag... Precis som man kan lägga till havre när man tagit bort mjölk, ägg, soja..
Svar på tråden Allergitråden