• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2011-08-31 20:17:48 följande:
    Och så skrev jag massa mer som försvann. Idiot iphone *morr*

Skrev iallafall att kräkningarna kanske inte har ett samband.
    Man kan ju alltid hoppas i allafall.. Blir ju skit jobbigt !!

Sen tycker jag nog att ni ska ge honom mjölk om ni tror att han tål det.
    Är ju dumt att utesluta något ur kosten om det egentligen inte behövs.
    Va nogranna bara. Ha dem på varsin sida av bordet och städa ordentligt :)

Kavat : såg du mitt inlägg om dagens läkarbesök? Såg du Bellas härliga viktökning?
    Du hade rätt från början ;)
    Ja, jag såg det! Hejja Bella och er och Neocate. Att jag skulle ha rätt misstänkte jag.
    Men guuuu, vad skönt! Solig
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-08-31 20:28:40 följande:
    Ja, att ni misstänkt pollen vet jag ju, men trodde ni var nästan helt övertygade för visst var hon jättedålig med rinnig näsa och ögon samt astma under tiden pollenhalterna var extra höga? Sen att hon fick prickar och utslag vid kontakt med gräs?

Kavat: Ja, jag hoppas vi får nån ordning på allt det här nu snart. Har plockat bort majs här hemma nu och ska säga till på dagis och även till Andreas att ta bort majs under en period. När Alex var liten klarade han inte av att äta majskrokar utan blev totalförstoppad i flera dagar av bara ett par st. Kan hända han alltid reagerat lite på majs men att han ändå blev bättre när vi plockade bort såpass mycket annat när vi ökade intaget av majs.

Hittade massa med korvar i alla olika slag som inte innehåller något druvsocker eller liknande nu när vi var hemma i torslanda senast. Är så otroligt skönt när man snubblar över produkter som funkar. Goda var de också, har nog inte ätit så god grillkorv på evigheter.
    Vad heter korvarna?

Det där med att ge något de andra inte tål kör vi så långt vi kan. Men dottern behöver få i sig ost för att få i sig något alls i proteinväg. Så just det har vi. Majs är ju typ omöjligt och dumt att ta bort för de stora då de har så ensidig kost redan som det är. Kluvet. Men det beror ju också på hurdana reaktionerna blir... Risk för andnöd, noway...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-09-02 11:49:17 följande:
    Kommer inte alls ihåg tyvärr. Det var något närproducerat så det stod namnet på orten korvarna kom ifrån.

Har kanske kommit på problemet vi har här hemma. Har jag tur är det inte alls någon ny allergi, utan snarare så att allergierna missköts hemma hos pappa.

Alexander kom igår och sa "mamma, jag får väl inga havrekuddar?" Man får så dåligt samvete, men eftersom jag vet att han blir dålig fick jag ju säga att han inte får några havrekuddar för att jag inte vill att han ska behöva må dåligt. Så då svarade han "nej, hemma mamma får man inga havrekuddar och på dagis får man inga havrekuddar" så han förstår ju på sätt och vis. Men när han sa så så undrar man ju, så jag frågade honom om han får äta det hemma hos pappa och då sken han upp som en sol och sa att det fick han.

Så enkelt var det med det. "vetemagen" beror väl på vete då antar jag.
    Hur kan man ta upp det här med deras pappa utan att vi för den delens skull ska behöva bli ovänner?
    Varför ger han alexander havrekuddar när jag gett honom klara direktiv på vad han får och inte får äta? Struntar han bara i det eller förstår han inte? Förstår ju att ni inte kan svara på dessa frågorna, det är det ju bara Andreas som vet men man blir faktiskt ledsen.

Haft stormöte på förskolan idag med massor av chefer och de kom fram till att de ska plocka bort ägg från hela förskolan istället för bara avdelningen. Blir väl mest rättvist antar jag och det känns skönt att alla tar det på ett så pass bra sätt med tanke på problemen vi hade inför inskolningen.
    Ta och visa honom två bilder tagna på Alexander, en nytagen med svullen mage och en annan. Han måste fatta, det är ju hans barn vi snackar om! Bra om han kan följa med till dietisten!

Sen hade jag inte skällt ut honom utan varit lite "smart" och sagt "Kolla på dess bilderna vilken skillnad det är på Alexanders mage. Han mår inte bra och jag undrar vad som är orsaken. Nu har vi haft stormöte på dagis och de kommer ta bort ägg helt. Så skönt att de vill göra allt för honom och för att han ska må bra. Jo, sen berättade Alexander att han fick havrepuffar hos dig, men det kan väl inte vara sant eller?

Typ något sådant så han fattar vilken jäkla idiot han är. Alltså han måste ju ockås dra sitt strå till stacken för att hans barn ska må bra. Men skälla på honom tror jag bara gör skada för ert förhållande. Ge honom dåligt samvete istället....
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-09-02 16:39:21 följande:
    Tack för tipset. Har redan pratat med honom nu. Han säger att han inte ger alex några havrekuddar längre sen jag gav honom dina dagispapper. Han har aldrig tidigare ljugit för mig så jag litar faktiskt på hans ord. Ljuger han säger han alltid "vet inte" och ger han svar så är det alltid sanning, hur svår den än är att lyssna på.

Har märkt tidigare att alexander försöker spela ut oss mot varandra så kanske är detta ett nytt knep.
    Han brukar säga till sin pappa att jag har sagt att han visst får äta godis på måndagar tex eller att jag har sagt att han inte måste borsta tänderna på kvällen. Visste itne ens att en 2åring kunde ljuga.
    Men då var det väl ny allergi ändå då, så då får majs gå bort ytterligare ett tag.
    Skönt, men jobbigt att inte veta vad som orsakar det.

Barn är luriga, här kördes det också ett tag "pappa säger att vi får saft".. Frågade man så hade han ju inte lovat, så det är nog en "period".
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-09-07 11:15:44 följande:
    jag har fått veta av våra barns läkare att anafylaktisk chock kan det i princip bara bli om man visar på stark allergi på blodprov, medan andra allergiska reaktioner, såsom eksem, dålig mage, nässelutslag, kan komma för alla sorters allergier. så, visar man på RAST och får nässelutslag bör man vara på sin vakt mer än om man "bar" får allergiska reaktioner utan påvisan på RAST.
    Angels C fick andnöd av mjölk utan att det visade på några tester när hon var liten... Så nog kan man bli dålig ändå...

Min mellankille visar på ägg på RAST och har enligt något annat test som hon kollade när han var 3 år, har han en troligtvis snabb och kraftig reaktion på ägg. Han reagerar med nässelutslag bara genom att ta i ägg.

Han reagerar tyvärr på liknande sätt av att ta i vete och havre, men det visar inte på RAST när det gjordes när han var 6 mån, inte heller vete visade på det där testet på snabba reaktioner när han var 3 år..

Så de där testerna är väl inte helt att lita på. Dock kanske han kan få andnöd av ägg men inte av vete, men det är ju bara våra gissningar...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-09-07 17:34:26 följande:
    Maten kommer från ett centralkök. Ketchup äter han inte (än). Det kan ju även vara så att den pipmugg han drack ur inte blivit helt ren från ägg.
    Men reagerar han inte luftburet också, eller funkade det nu?

För vad jag har förstått så kan ju t.ex tre ägg luftburet funka men inte tjugo...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-09-07 18:29:42 följande:
    Luftburet verkar fungera. 
    Men de äter inte "vanliga" ägg på dagis mer än till påsk och jul.  Ingen mat lagas på plats trots att de har ett nytt fint kök. 
    Fast de gör de inte på vårt dagis heller. Äts inte kokt ägg och hela personalen förklarar så fint att de inte har ägg så det behöver vi inte vara rädda för..
    Men de har majonässåser av rått ägg när de har fisk och lite andra rätter med kall sås till. De har pannkaka med ägg osv. Så de har visst ägg, men ingen i personalen verkar förstå det trots att jag hur många gånger som helst försökt förklara att det visst finns ägg i lokalerna... Kokerskan, städ/extra personal har dock totalkoll förstås!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-09-08 12:16:32 följande:
    Hej i tråden!

Tror inte jag varken läst eller skrivit på hela sommaren, hoppas det är bra med alla!

Har en liten fundering som jag hoppas någon av er kloka och erfarna kan svara på. Gabriel är inne på 11e dagen av sojaprovoceringen och har kommit upp i 8msk sojadryck/dag utan reaktion. Måste vi fortsätta höja 1msk/dag eller kan vi testa ge honom obegränsat nu? Och hur mycket måste de egentligen klara för att anses som allergifria?

Mycket tacksam för snabba svar då han börjar på dagis igen på måndag efter att ha vart ledig 2,5 månader... 
    Det finns väl ingen mening med att öka mer än vad man äter. Alltså om ni vill ha soja i mat, glass eller vad det nu kan vara så hade jag försökt ge upp till den mängden. Dumt att överdosera om det inte behövs bara för att kolla om det funkar... Så tänker jag.

Men jag hade väntat ett halvår på "obegränsad" kost med soja hemma innan jag hade sagt till dagis att det funkat. Så att ni vet med all säkerhet att allt flyter på som det ska. Om ni nu inte har några speciella skäl att sätta in soja för att han behöver protein eller liknande...
    Vad jag har förstått uppskattar dagis/skola det. Lättare för dem än att hålla på att byta fram och tillbaks om han nu skulle få reaktioner senare.
  • Kavat

Älsklingen, stor kram! Inte för det gör er situation bättre men varken kyckling, majs eller egna äpplen verkar funka på liten. Positivt, än så länge är att våra egna äpplen (Katja) verkar funka bra på dottern! Åven jordgubbar. Och lilleman verkar tåla mindre mängder med guar och mjölk även om vi nu misstänker att han reagerar luftburet på ägg. Fast om det är så misstänker vi att det har varit så från början. Fastvi inte velat fatta det... Å andra sifan om det är så innebär det att han inte är fullt så känslig för vete och det underlättar faktiskt. Ska göra en provocering hos läkaren så vi vet. Så det går framåt med åldern!

• Kavat
    Ela skrev 2011-09-10 11:56:59 följande:
    Är det någon som vet hur snabbt ett födoämne går ut i bröstmjölken? Vi misstänkte fiskallergi på ammande sonen men han testade negativt på pricktest. Barnmottagningen tyckte att vi skulle testa att provocera först genom att jag äter lite fisk. Om jag äter fisk till middag ca 17.30 och sedan ammar vid 19 har det då hunnit komma ut i bröstmjölken då? I så fall känns det ju inte så smart att eventuell allergisk reaktion ska komma till natten. Men om det tar längre tid än så riskerar man ju det även om jag äter fisk till lunch. Kanske får bli fiskfrukost. Någon som har något råd?
    Ät så tidigt som möjligt på dagen. Och ät inga mängder är mitt råd. Min lille reagerade på Omega3 tabletter...
    När jag ätit torsk eller lax, så fick han en reaktion samtidigt som han ammade och som höll i sig en halvtimme (högröd, svettades, blev prickig, som minismå blåsor runt hals, bål mest. Det visade inte på RAST på honom, som liksom pricktest visar på snabba reaktioner.

Jag tror han ammade precis efter jag ätit torsk. Så om man ammar några timmar efter så borde han få i sig.

Har märkt med mina andra barn att när jag åt ägg t.ex så reagerade sonen när han ammade 2 timmar efter. Så det stämmer nog bra det som stod i länkarna 1-3 timmar efter. Men det finns ju kvar i kroppen därefter i upp till två veckor. Så ät inte för mycket. Bättre att äta fler gånger om du inte får en tydlig reaktion.
Svar på tråden Allergitråden