• Kavat

Allergitråden

Mithrandil, har ni gjort lapptest? Be om det och då även på majs. Visar det något så vet ni ju lite mer. Även om jag absolut tycker ni ska ta bort det några veckor och se. Lapptestet säger ju inte allt. Jag fick ju typ lösa det mesta själv. Pratade en del med dietist och läkare, men man kan ju inte ringa dem var och varannan dag. Sen är ju tyvärr -bara- så att man måste utesluta och provocera för att veta. Så enkelt, men så jobbigt. Och nej du är inte korkad! Det är skitsvår att ta bort saker och sen behöva ta bort ännu mer. Men lita på din instinkt! Föräldrar känner sina barn bäst! Kram!

• Kavat

Mithrandil, men herre jösses, klart ni måste testa lapptest och se. För visst får hon väl också sår i blöjan och blåsbildning av bajset? All hjälp på traven är ju hjälp. Lapptestet visade på Lilleman när han var 10 mån. inte på soja och mjölk men ägg, havre och vete och en blåsa på råg. (han hade aldrig ätit råg själv men via amning. Sen var det bara en knappnålsstor bit råg på lappen. Men oavsett, även om vi nästan visste så gav det ju oss en stor lättnad att få ett svar. Ja, han fick i sig vete igår på nya avd. Men maken var med så skyller på honom. Skönt på ett sätt för vi har ju hamnat där vi vet hur känslig han är men det är svårt för andra att förstå. Om de inte ser själva. Och hör. Maken ringde i morse under illvrål och sa att vi var sena. Så nu är de kanske försiktiga framöver.

• Kavat
    t0va skrev 2011-08-18 21:44:07 följande:
    Mamma scans köttbullar är det ok om man inte kan äta vete? Sitter med papprena till förskolan just nu och tänkte skriva ner lite tips på mat som fungerar. Korv är ju en favorit och är lätt att fixa ifall han inte kan äta den vanliga maten eller de ska ut på picnick men köttbullarna? Hittade andra i butiken idag men de hade massa annat i bla. ströbröd. 
    Mamma Scan tål mina stora (inte testat med liten mer än genom amning, vilket funkar).
  • Kavat

Mithrandil, kram! DU vet att barnmottagningen inte har koll! För inte kan man vara allergisk mot majs inte... *ironisk* Ring allergimottagningen! Eller maila nu så ringer de upp.

• Kavat

Här har vi varit på akuten igen. Streptokocker och ab var inte att leka med direkt. Mellankillen har blivit jätte dålig och enligt läkarna i går fått allergisk reaktion på ab:n också, inte ens betapred hjälpte. Har fått aerius också sedan i måndags. Usch, hn ser ut som han fått Scharlakansfeber, röd, fjällar, får sår där huden lossat av plåsterhäfta och har så ont i huden och klåda.. Tycker så synd om honom... Nu har vi bytt ab. Tydligen var Cefadroxil släkt med Kåvepenin. Som vi vet att han är allergisk mot sedan tidigare. Inte så konstigt med andra ord.

• Kavat

Bebisfixerad, Gyllenmust heter den, brukar stå bland vuxenvällingar. Finns här på Ica.

• Kavat
    Tibell skrev 2011-08-21 07:09:43 följande:
    Mithrandil : och vad menade läkaren då att viktmedgången beror på ?? Hade han någon annan teori ?

Men jag tänkte på en sak. Du skrev sist att hon äter 5 flaskor neocate om dagen. Hur äter hon övrig mat ?
    Kan det kanske vara så att hon dricker sig mätt på neocaten och äter den övriga maten sämre ? Och kanske blir lösare i magen pga av att det blir så mycket vätska ?
    Bara en tanke ...

Det är under semestern hon tappat all vikt va ? Då borde det ju inte vara något på dagis som gör henne dålig va ? Annars kan man kanske ställa sig frågan hur rutinerna kring hennes mat ser ut. Hur nogranna de är, om de har separata kärl och slevar tex.

Hoppas verkligen det löser sig för lilltösen
    Man kan leva på Neocate och den är fullvärdig. Så tål hon Neocate så ska hon inte gå ner i vikt.

Mithrandil
    Min kille är ju en månad yngre, så de är ju i princip jämngamla (och har samma allergier?)
     För att ha något att jämföra med. Vet att det är individuellt, men på ett ungefär. Jag har precis slutat amma , jag orkade inte länge... Med sorg i hjärtat, men tror det blir bäst så  här för oss båda med tanke på allergierna.

Han äter plockmat och äter själv men ungefär som sagt Neocate, ibland 50 ibland 150 men skriver 100 i snitt. Han äter så länge han är hungrig och sen vill ha inte ha, då går det ju inte att tvinga i dem. Har alltid olja i Neocaten och kokar på rismjöl till natten och under natten.

Gröt (1/2 port Pama och banan eller blåbär, rapsolja
    Neocate 100

ca 1 dl potatis eller ris, rispasta och en köttfärsbulle (motsv 3 köttbullar) gurka
    Neocate 100

En banan eller En smörgås med carlshamns smör
    Neocate 100

ca 1 dl potatis, ris, köttfärs (samma som lunch) gurka
    Neocate 100

Neocate 100 förtjockat med rismjöl
    Neocate 100 förtjockat med rismjöl

Sen är det olika hur han äter nattetid, men i snitt gissar jag att det är något sådant här. Kan ha tatt i överkant.

Han följer kurvorna och växer som han ska. Jag tror inte han är allergisk mot något mer än det vi ger för tillfället. Provocerar/introducerar ibland, men han är sjuk så ofta så vi skyndar långsamt.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-08-21 08:43:14 följande:
    vår dotter är 17 månader, väger ca 14 kilo skulle jag tro, & äter så här:

frukost: 2-3 dl risvälling (Carlshamn risdryck, rismjöl, rapsolja)
    mellis: 1 st Oldanas risbröd + 1-2 tuggor banan, eller inget alls
    lunch: 1-2 dl ris eller ris-hirsspiraler eller några pommes frites, ca 2 skivor falukorv eller 1 köttfärsbiff eller 1/2 lunchkorv eller 3-4 köttbullar, smakar på broccoli men äter sällan
    mellis: en riskaka med mjölkfritt margarin, ev en skiva kalkon
    middag: samma som lunch
    kvällsmat: samma som frukost

dryck är vatten, svartvinbärsdryck (BOB) eller Carlshamns risdryck
    Vad äter ni för korv, lunchkorven? Har inte riktigt vågat här i och med att det är druvsocker ? av majs i den korven vi andra äter.
  • Kavat

Det ska vara extremt ovanligt att de reagerar på Neocate. Min lille äter ju ändå en hel del och jag blir mer och mer säker på att han inte tål majs. Men är övertygad om att Neocate funkar.
    Det är inte som med mjölkersättningen gjord på mjölk där jag ändå får säga att det är rättså vanligt att mjölkproteinallergiska reagerar.

Jag har i alla år hört om en som är konstaterad allergisk mot Neocate genom provering på sjukhus (och så då Tes här som inte kan ge.)  Så klart det finns risk. Men den är nog väldigt liten.

Så jag hade inte tagit bort Neocate i första taget. Bättre att utgå från att det funkar till motsatsen är bevisad. Det är verkligen helt hypoallergent. Det är nog nästan det jag skulle tagit bort sist här för att jag vet att det innehåller allt han behöver och att de inte ska kunna reagera på det.

Hur var det Tes, testade ni Neocate någon gång och provocerat så att ni vet att det inte funkar, eller tar ni det säkra framför det osäkra?

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-08-21 20:18:24 följande:
    Jag hade inte gett mina barn något som de får minsta eksem av. Ser ingen anledning till det. reagerar dom så gör dom och vad säger att det kommer hålla sig till "bara lite eksem" om de utsätts för det frekvent?

Hur lite eksem det än är så är eksem irriterande och det unnar jag inte mina barn. Då får jag hellre ge näringstillskott isåfall.
    Amen här med.
Svar på tråden Allergitråden