mithrandil skrev 2011-07-13 23:13:00 följande:
Behöver er hjälp!
Alexander och Amanda äter nu utan mjölk, ägg och kyckling, soja och baljväxter + släktingar, samtliga sädesslag, fisk och nötter. Är helt säker på att de kan äta en del utav det, men frågan är ju vad.
Känner att jag inte kan vänta med att börja ge något utav det tills vi ska till dietisten, iaf inte till alexander eftersom jag inte får i honom någon ersättning. vad ska jag börja med att föra in?
Kyckling tål de med största sannorlikhet. Men tillför väl egentligen inte så mycket ur näringssynpunkt...
Sen vete katten.
Fisk?
Du måste nog gå på vad du tror själv är troligast att de tål och vad som du anser tillför mest i deras kost.
Har du märkt klockren och tydlig reaktion på något så ska du absolut inte försöka med det.
Nötter ska inte barn under 3 år äta ändå...
Om jag tar ett exempel med mina barn så är ägg det vi behöver minst för mellan är superallergisk mot det, det vet vi så det känns idiotiskt att hantera det här hemma och riskera något. Lagar mat med det gör jag ju ändå inte för då kan vi inte äta samma. Så i mitt fall så är ägg det vi sist kommer testa (om inte äggallergin växer bort enligt test innan förstås.)
Sädesslag är samma sak. Mellan reagerar på kontakt och jag äter inte. Dottern är allergisk och ja, vi kommer ändå inte laga med det så nje, det tillför inget i vårt hushåll.
Mjölk och soja är ju vettigare ur proteinsynpunkt. Sojasläktingarna för att det blir lättarer att hitta bröd, kakor, kex osv. Så tänker jag. Sen är ju liten superkänslig mot både fisk och mjölk så det kommer inte han få på länge misstänker jag. Men de andra när det funkar.
Så ur näringssynpunkt(praktighetssynpunkt (enligt min åsikt)
Fisk
Sojasläktingar
Baljväxter
Mjölk (inte på Amanda då..)
Kyckling - men eftersom de troligast tål det kanske det är lättast att prova först så vet du att det funkar.
Ägg har ni väl märkt reaktion på så det är väl redan ute ur leken?
Sädesslag har ni väl märkt reaktion på så det är väl redan ute ur leken?