• Tibell

Allergitråden

trållmor skrev 2010-05-23 22:05:55 följande:
    Det låter som symtomen jag hade vid min tvillinggraviditet Skämt å sido så kan det absolut vara det, precis som för barnen
    hahaha säg inte så. Räcker med de hulliganer jag har för tillfället ;)

Nej saken är den att jag aldrig varit direkt stor. Men jag har aldrig haft problem att öka i vikt innan.
    Efter första graviditeten rasade jag ner till 39 ( vägde 46 innan jag blev gravid ). Gick hos flera dietister och fick dricka 3 äckliga näringsdrycker om dagen. Hände inte ett jota med dem och började senare med herbalife. Gick visserligen upp lite i vikt men sen hände inget mer. Nu väger jag 42 ( är 155 lång ), är extremt trött, samt blir rysligt illamående ibland! Jag känner ju själv att detta inte är någon normal trötthet. Tog en del prover då för 3 år sedan som inte visade något egentligen. Ingen struma, ingen blodbrist mm.
    Idag blev jag sådär ruskigt illmående igen efter vi ätit middag ( pasta med köttbullar+mjölkfri sås)
    Nu efter några timmar mår jag helt bra igen!
    Vad är det för fel på mig tro ?!
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-05-23 22:39:12 följande:
    Håller med Blå Myran - Celiakimisstankar är den första tanken jag också får i varje fall.Har de tagit celiakiprover på dig? Även om det tagits tidigare kan det kanske vara idé att ta om dem. Dels det här med viktminskning o extrem trötthet, men även att du blir illamående efter att äta pasta (durumvete är den vetevariant som innehåller mest gluten). Kan du se liknade samband mellan vad du ätit och när du börjar må illa?
    Det togs ett för flera år sedan då jag rasade i vikt första gången med de visade nog ingenting!

Har inte satt något samband än faktiskt. Men vi har hela tiden trott att illamåendet beror på magkatarr. Men jag har inga andra sympom på magkatarr än illamående. Inga sura uppstötningar, blir inte värre av att ligga ner..snarare bättre osv. Men ska nog börja skriva upp när det kommer!

Den pastan jag åt idag var sådana snurrmakaroner och snäckmakaroner. Om det nu säger er något =)
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-05-23 23:12:01 följande:
    Formen spelar knappast ngn roll, utan det beror snarast på innehållet Om det är vanligt vetemjöl eller om det är durumvete etc. Billig pasta är oftast vanligt vetemjöl medan dyrare är durumvete.Jag visar ingenting på celiaki-prover och inte heller på RAST för vete, men jag är känslig för minsta lilla av något sädesslag. Minsta lilla och jag håller på att klia ihjäl mig och får finnar/varblåsor som blir till sår och nässelutslag. Men vad det beror på vet jag inte säkert, läkaren klantade sig med mina celiakiprover och när jag väl bollats fram och tillbaka en massa så jag kunde ta om rätt prover så hade jag redan ätit helt sädesslagsfritt i ett par veckor och det visade inget på celiakiproverna. Och jag kan inte börja äta gluten igen för att kunna ta om proverna. Men det är ju ändå fördelen när man är vuxen - att man kan avgöra själv och välja på egen hand vad man vill/kan äta resp inte och är inte beroende av några läkarintyg för att få rätt mat på förskola/skola etc.För allergi i mitt fall talar nässelutslagen och att det hjälper en del mot klådan med antihistaminer, men för celiaki/DH (samma som K.Kavat har) talar halvtaskiga blodvärden och det att det har tagit ungefär ett år för de utslag som blev till sår i mars förra året att läka, det gör ju knappast vanliga allergiutslag.
    hahah nä jag tänkte mer att ni kanske kände igen sorten eller nått ;) Men gick och kollade på paketet och dem är av durumvete. Vi har inte haft denna sorten hemma innan utan har alltid använt vanliga snabbmakaroner ( kungsörnen eller vad de heter )

Kanske värt att be dem ta om testerna ?!
    Ska testa att äta makaronerna igen och se om jag får tillbaka illmåendet. Får jag inte det beror det säkert på något annat konstigt!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-05-24 10:09:50 följande:
    Håller med Miralicia och Blå Myran om gluten. Men även allergier kan ju orsaka problem, som du vet. Jag mådde illa typ jämt. Gick dock inte ner i vikt, utan tvärtom, svullnar upp av gluten. Idag räcker det att jag får i mig minsta lilla så blir jag svullen överallt. Enorm trötthet, ja. Visst är man trött som småbarnsföräldrar och jag försökte länge skylla allt på det, men nej, nu märker jag ju hur bra jag mår och blir arg när jag tänker på hur dåligt jag mådde utan att fatta något eller söka hjälp. Jo, jag sökte i och för sig hjälp, men blev friskförklarad för läkaren misstänkte inte allergi/intolerans. Och jag sökte hjälp för 15 år sedan för illamående, kräkningar, ont i magen osv och fick en kraftig magkatarr diagnos. Så när jag bliit sämre i perioder så har jag tänkt att ja, jag har ju kass mage, det är magkatarren som spökar... Kan ju ha varit, men nu i efterhand så misstänker jag ju helt klart gluten även då. Men det kommer jag ju aldrig att få reda på om det var.Det är toppen om du skriver upp vad du äter ett tag. Men beställ tid och be dem kolla både gluten och allergier. Och för allt i världen, ta inte bort gluten ur din kost innan du varit och testat dig och ev. även gjort gastro!
    Ja för någon månad sedan mådde jag illa precis varje dag. Riktigt jobbigt faktiskt.
    Nu har det blivit bättre men som igår då tex kommer det tillbaka med full kraft ( får även ont i magen då..eller den blir typ öm ) för att sedan försvinna efter några timmar!

Ja visst kan man vara trött av att ha småbarn men detta är ingen vanlig trötthet =) Dessutom sover mina barn hela nätter så dem kan jag inte skylla på ;)
    Sen är det inte bara tröttheten som är jobbig..utan äver orkeslösheten. Känns som att man har feber i kroppen (jätte matt ) men så är ju såklart inte fallet. jätte märkligt

Ska testa makaroner nu ikväll och se om det var det som var boven. Sen ringer jag nog till vc i morgon och ber dem ta allergi prover på massa olika ämnen..lika bra va !?
    men sen tänkte jag om det skulle vara gluten. Borde jag inte bli illamående av allt med vete då?! Åt hönökaka till frukost idag och visst mådde jag kanske lite mer illa än vanligt men absolut inte så illa som igår!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-24 17:31:43 följande:
    Hmm håller nog på att bli tokig. Jag MÅSTE verkligen sluta analysera allt. Blir ju tokig! Var helt säker på att sonen fått i sig nåt han inte tålde eftersom ingen annan blivit sjuk och han mådde bra i övrigt, men i dag har han inte ätit NÅT alls och han har 39-40 graders feber så det är nog vanlig sjukdom ändå.Frågade på dagis och han har inte fått i sig nån mjölk eller soja så det KAN inte vara det, för hemma har han inte fått i sig nåt. Han är väl bara känsligare än oss andra antar jag...Man blir ju helt GALEN av detta!älsklingen: har du inte haft i åtanke att du kunnat vara allergisk innan dina barn blev det? eller har dessa tankar kommit nu i och med att du upptäckt dina barns allergier? Låter ju onekligen som om det är nåt "fuffens" även för dig. Hoppas du hittar vad det är!MEN SOM SAGT ta INTE bort gluten innan du tagit prover!!
    Stora tösen hade magsjuka för någon månad sedan och ingen av oss andra blev smittade.
    Men visst är det jobbigt att överanalysera all. Vi kommer nog bli knäppa hela högen här tillslut =)

Alltså symptomen har jag ju haft i flera år. Men det är först nu släkten tjatar på mig att söka hjälp. Jag är en sådan person som sätter alla andra före mig själv, tyvärr. Så jag har helt enkelt gått med min sjukt enorma trötthet, illamående,viktminskningen, lite förstoppad ( om det nu kan ha med saken att göra ), samt orkeslösheten utan att egentligen bry mig. Visst har det varit jobbigt att aldrig orka leka med barnen som alla andra. Och nog är det jobbigt att köra bil eftersom jag nästan somnar vid ratten. Och nog är det jobbigt att gå med öm mage samt illåemde till och från hela tiden. Men på något sätt har jag vant mig ( låter hemskt jag vet ) men sån är jag tyvärr.
    Men när jag nu knappt orkar prata med folk vissa dagar känner till och med jag att detta kan inte vara normalt. Förr var jag en person med enorm energi och hade alltid massa lust och ork att göra saker. Det gör jag absolut inte nu. Har jag städat hemma en dag eller kanske rensat landen orkar jag ingenting mer den dagen.
    Så nu är det kanske läga att ta tag i det här en gång för alla!!!
  • Tibell

Nu har jag ringt vc angående mina egna problem. Och hon var rätt säker på att det var magkatarr!! Men jag fick en tid i juni så ska vi ta lite prover och se. Hon kunde dock inte svara på om den enorma tröttheten/orkeslösheten samt förstoppningen kunde bero på katarren men hon trodde det hängde ihop på något vänster. Så det var ju lätt fixat med lite tabletter förhoppningsvis!
    men sen har jag alltid för mig at man ska må bättre när man ätit om man har magkatarr men jag mår snarare sämre med illåemdet. Men att jag ömmar i över delen av magen stämmer ju klockrent med magkatarr! Är hur som helst stolt över mig själv att jag ringde =)

• Tibell
    Kavat skrev 2010-05-25 13:00:57 följande:
     Jublar över att du ringde. Måste även tillägga att jag fick diagnosen magkatarr för 15 år sedan och visst, lite bättre blev jag på Losec! Så nog hjälper det till viss del. Har trott i 15 år att det bara varit magkatarr. Men 15 år senare och en massa problem och ledvärk mm så visade det sig att det var glutenintolerans... Så kräv att de även testar gluten och allergier!Jag vet ju inte om det hade visat något för 15 år sedan, men symptomen var ju samma, fast lättare för 15 år sedan...
    ja jag ska nog be dem testa det. Nu när jag läser om vissa symtom på gluten passar otäckt mycket in. Framförallt då den oförklarliga viktminskningen ( har nu ett bmi på 17,5), onormala tröttheten/orkeslösheten, förstoppningen! Sen fanns det massa annas som kunde "skyllas" på gluten så som järnbrist ( har haft lite dåligt järnvärde titt som tätt) , dåligt med kalk ( om det är samma som benskörhet kan jag kryssa i det med ) mm
    Så ja, jag ska nog be dem testa det med!!
  • Tibell

Nu kommer jag igen och stör =( Är inte meningen att ta upp forumet med mina egna problem men jag behöver bara skriva av mig. Ni behöver inte svara eller så

Blir bara så himla ledsen på min sambo och hans mamma. Efter jag bokat läkartiden var jag jätte stolt över mig själv och ringde för att meddela sambon.
    När han kommer hem från jobbet berättar han att han pratat med sin mamma om detta och båda två ansåg att läkarbesöket är onödigt. De menar på att anledningen till att jag är så trött är för att jag äter dåligt!!
    Okej att jag kanske inte alltid äter jätte bra men frukost+herblife shake ( måltidsersättning ), middag samt kvällsmat äter jag varje dag, stora portioner också dessutom. Mellanmål försöker jag äta ibland iallafall!
    Men de menar alltså på att jag ska äta lika mycket mat som en vuxen karl gör, då kommer jag må bra. Men ska en 23-åring som är 155 cm kort och väger 42 verkligen äta lika mycket som en vuxen karl för att kunna fungera och bete sig som en normal människa!? Jag försökte förklara för honom att det självklart kunde vara matbrist som orsakar min trötthet men jag vill ha en läkare som talar om detta för mig isåfall. Jag har alltså varit konstant trött i 3 år, känns inte som om det bara har med maten att göra. Sen har jag ju som ni vet fler besvär än bara tröttheten med förstoppning, illamående mm.
    Men denna trötthet är inte normal. Jag kan inte ens längre leka med mina barn utan att sitta och gäspa samt kämpa för att hålla mig vaken =(
    Som sagt, ni behöver inte svara. Blev bara så himla besviken!

• Tibell
    Ellisizza skrev 2010-05-25 20:26:51 följande:
    Vet att vi inte behöver svara men jag svarar ändå Vad taskigt av din sambo! Förstår att du blir besviken. Det hade jag också blivit. Klart du ska träffa en läkare för att diskutera hur du mår och vad som kan vara orsaken. Däremot vet jag själv av egna mindre roliga erfarenheter att man kan bli grymt trött, förstoppad osv om man äter på tok för lite. Detta är absolut inget påhopp eller så men den vikt du skriver låter ganska lite för din längd. Det kan ju bero på att du har något hälsoproblem som celiaki men det kan kanske även bero på hur mycket du äter?Självklart ska du träffa läkaren och få hjälp med undersökningar som kan visa varför du mår dåligt. Din sambo borde självklart stötta dig!
    Jo det är ju just vikten som är ett stort problem och har varit jätte länge nu. Jag gick hos 3 olika dietister och fick dricka 3-4 näringsdrycker om dagen ( som bara gjorde att jag mådde ännu mer illa ) och på detta år gick jag bara upp 1 kg. Tillslut sa dietisten rakt ut att de inte kunde hjälpa mig mer för ingenting funkade!
    Så jag förstår att du reagerade på vikten =)
    Men nu äter jag som sagt frukost, middag samt kvällsmat + att jag dricker shaker! Dessutom tackar jag aldrig nej till godis, kakor mm. Men det är precis som att kroppen inte tar upp något utav det jag äter!!
    Men på något sätt kanske allt detta hör ihop med något ex Celiaki, struma, hög ämnesomsättning eller kanske något med sköldkörtlen... Men jag känner ju själv att denna enorma trötthet inte är normalt för en 23-åring.
    Tack för att du tog dig tid att svara !!
  • Tibell
    Mela78 skrev 2010-05-25 20:43:22 följande:
    Jag kan inte förstå varför din man ringer SIN mamma för att diskutera din hälsa när du nu tagit tag i det hela och kontaktat vården? Det enda som jag kan se att hans mamma kan ha som merit för att kunna avgöra om du behöva uppsöka läkare eller inte vore om hon var läkare. Hmpf. Om det varit min man hade jag sagt ett par mindre väl valda ord med något för hög volym. Funderade just på sköldkörteln, har du tagit prover förut på din ämnesomsättning? Ett tips är att du faktiskt för dagbok över ditt matintag och räknar kcal. tex matdagboken.se kan vara till hjälp, är gratis. Där ser du även om du får i dig tillräckligt med näringsämnen. Det bör räcka med en vecka eller två för att se hur du ligger en genomsnittlig dag i ditt kcalintag och sen kunna jämföra om du får i dig lika mycket som du förbrukar. För det är klart att du inte ska behöva äta lika mycket som en fullvuxen skogshuggare när du är bara 155cm lång.
    Anledningen till att han kontaktade sin mamma tror jag beror på att han ville ha medhåll. Hon anser nämligen också att jag slarvar med maten. Till saken hör att de är rätt stora på den sidan släkten och jag skulle aldrig kunna äta så mycket som dom gör!!

De tog massa prover, bland annat sköldkörtlen, ämnesomsättningen, struma mm när jag sökte sist då förra året men hittade inget. Men jag tänkte jag skulle be dem ta om proverna!!

Registrerade mig precis på den sidan nu =) tack för tipset. Och visst kanske jag slarvar med maten ibland men denna trötthet känns inte som att det skulle bero på det. Jag kan ju knappt köra bil längre =(

Sen undrar jag om det här med celiaki. Tycker ni mycket stämmer ??!! Viktnedgång ( samt otroligt svårt att öka igen ), enorm trötthet, förstoppning, orkeslös ??!! Jag har även som små prickar/plitor på bröstet samt mellan skuldrorna som kliar MASSA till och från..kankse har med saken att göra menar jag =) Nu när vi ätit massa pasta idagarna ( det enda dottern äter bra av =) ) kliar det heeela tiden. River ju tillslut upp dem tyvärr =(

Tack till alla er som stöttat mig och hållt med mig! NI är guld värda!! TUSEN tack!!!!
Svar på tråden Allergitråden