• Tibell

Allergitråden

susieQ : Har ni testat Althera?!
  • Tibell
    susieQ skrev 2010-05-02 21:21:58 följande:
    Tack för pepp!Älsklingen87: Vi har inte testat Altheran, mejlade Nestlé och den innehåller också majs (det var maltodextrin som ingrediens har jag för mig, som är baserad på majs)Har hittills inte hittat nån ersättning som är majsfri...
    Jaha okej =(
    Fy vilken jobbig sits! Förstår att det måste kännas jättetungt! Ska hålla tummarna att han snart mår bättre!!
  • Tibell
    EL I : Ja det låter onekligen som att ni ska backa tillbaka igen. Visst kan barn sova lite krasst ibland men ioch med att det är i samband med provocering hade jag absolut tagit det som en reaktion! Ni kanske helt enkelt får vänta med en ny provocering när magen är helt läkt! Då ser ni säkert tydligare resultat!

Någon som vet vad tvättlappar är gjorda av ?! Alltså vanliga pappers tvättlappar. (detta fallet inköpta på city gross) 
    Inte vårtservetter!
  • Tibell
    EL I : Usch vad tråkigt att de vill att ni provocerar igen =( Men antagligen tänker de som våra dietister här gör. Dvs att ni inte gjort någon "medveten" provocering av vete. För det hade ni inte gjort eller ?!
    Jätte svårt att säga hur ni ska göra. Vore ju jätte tråkigt att göra honom illa om han nu mår bättre på vetefritt.

Efter en vecka sedan missen med soja är dottern äääntligen eksemfri. Nu ska vi hålla strikt strikt här hemma så hon får vara så här fin i hyn tills vi ska till läkaren nästa vecka och pricktesta!Hon får med andra ord INGET annat än ersättning, inte ens frukt =) För sist hon pricktestades visade hon ingen kvaddel men hon blev ett enda stort vandrande eksem. Men då tog inte läkaren det som en reaktion ( varför kan man ju undra ) Men händer samma sak vid detta pricktest kommer jag propsa på att det är en reaktion. Problemet är väl egentligen att hon ska pricktestas för flera ämen ( Mjölk , vete, soja, ägg ) Men detta är inte helt säkert än. Jag kommer väl få tjata mig till det som allt annat

Men nu förstod jag ju vad ni menade med att hon skulle få vara symptomfri innan vi provocerade. Nu var detta iofs ingen medveten provocering eftersomv i tänkt vänta i några månader men nu blev det ju som det blev. Men nu såg man så himla klart att det var sojan hon reagerade på , man behövde med andra ord inte känna sig tveksam!
    Men nu ska hon inte utsättas för någon på tidigast 1-2 månader till.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-05 19:57:14 följande:
    nä kanske så de tänkte eftersom hon inte tror på de 2 provoceringar han fått (omedvetet); glukossirap i godis samt en liten bit macka. Tycker det är väldigt tydligt men hon tyckte inte det pga att hon inte tror glukossirap ger någon reaktion och att en sån liten bit macka inte borde ge en sådan reaktion... men om han nu ÄR så känslig (vilket vi tror) så känns det ju väldigt taskigt att provocera med ännu mer. Hon sa att "vi ska provocera försiktigt så du inte ger honm en hel macka att äta men du kan ju ge honom lite sås och reda av med vetemjöl..." men om han nu reagerar så kraftigt på glukossirap hur ska han då inte reagera på en sås gjord på ren vete??
    Nä usch stackars liten =( Men om ni nu bestämmer er för att göra en medveten provocering ( och kanske få tyst på tanten ) så ge honom bara liiite liiite sås i såfall!

Hur reagerade han på den lilla bit macka han fick i sig ?! Fick han röda kinder då med ?!

Vi ska ju som sagt till läkaren nästa vecka och göra pricktest samt ta blodprover.
    Men OM nu inte pricktestet visar något på mjölk och läkaren vill att vi ska provocera vad gör vi då?! Mjölk är jag så stensäker på att hon inte tål att jag kommer tvärvägra. kan jag be dem göra en hudprovocering i stället ?! Nu vet jag ju inte hon om fortfarande är känslig via kontakt eller om det bara var då när hon redan hade känslig och skadad hud.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-05 20:12:10 följande:
    OM det nu var mackan (han hade ju även fått havre och råg då, men tror det var mackan om jag ska vara ärlig för han hade inte reagerat på havre eller råg innan och havre hade han fått över en vecka och råg i ca 3 dagar) så reagerade han på ca 12 timmar med stor svullen mage, magont, röda kinder (men inte så knallröda som i höstas men det är ju inte så märkligt för då fick han mkt större mängd ju), sov dåligt på natten, mammig... tja hela kittet you know...Jag hade tvärvägrat. hon har ju reagerat så mkt varje gång hon fått det! jag hade bara sagt att jag är så säker på det så det behövs varken något test eller nån provocering.
    Usch stackars liten =( Förstår att ni inte vill provocera mer. Men om ni gör det så ger honom bara lite lite sås!!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-06 18:54:43 följande:
    jo alltså den risken finns ju alltid så länge vi inte äter vetefritt också Storebror gav honom sin macka i kväll men jag hann se det innan han ens hann ta i den. Vi var på IKEA och där åt han en burk mat risotto o kyckling:Ingredienser:Vatten, kokt ris 13%, kycklingkött (9,5%), majs, tomatpuré, paprika, stärkelse, rismjöl, vegetabilisk olja (raps, solros), salt, basilika och svartpeppar. Grönsaker 11%.
    Har han kunnat äta just denna burken innan utan att reagera ?!
    har faktiskt ingen aning om vad stärkelse innehåller!
    När jag letade ( innan vi slutade med smakisar ) efter burkmat utan vete i försöker jag kolla efter om det står "fri från gluten" på burken. Kolla om det står det på den!
  • Tibell

EL I : Usch vad jobbigt om han är så känslig =( Jag kan mycket väl förstå att det måste kännas jätte tugnt! Jag tycker det är skitjobbigt att dottern är så jätte känslig för mjölk och blir eksemig så fort vi kommer till någon som har mjölkproduker hemma. Men det är så mycket lättare med mjölk än vete för det kan du plocka bort mycket enklare för hela familjen. Vi har inte en endaste mjölkprodukt hemma längre så vi slipper tvätta händerna som tokar =)

Hur har ni gjort innan med smuler och så?! Då när han var så bra i ett par veckor. Hade ni samma macka som han då eller ?!
    Jag tycker det låter som en god idé att ha hans macka på en bricka så slipper ni chansa.
    Men vad jag kan se nu så skulle det inte förvåna mig om matburken innehöll vete =( stackars lillkillen. Hoppas verkligen han får må bra snart!!!
    Kram!!!

• Tibell
    EL I skrev 2010-05-06 20:22:45 följande:
     nä det är ju det som är så märkligt. när vi tog bort vetet så var vi ju inte alls lika noga som vi är nu så det känns som antingen så har han blivit mer och mer känslig eller så är det något annat också.Det verkar som om han blir mer och mer känslig, kan det vara så? I höstas så var han inte lika grinig och sov inte lika illa, magen var inte lika stor heller och kinderna inte lika röda. känns som om allt eskallerat för varje vecka som går...om det nu inte är fler saker han är allergisk mot som vi inte märkt
    ja jag upplever ju att dottern bara blir mer och mer känslig för mjölk så absolut tror jag det är så!!
  • Tibell
    EL I : Jag behöver lite tips från dig som kan det här med sjukdomar och medicin. Ja er andra med såklart som kan =)
    Dottern har ju en riktigt otäck slemhosta. Dock bara på morgonen, kanske någon enstaka gång under dagen. Idag var vi inne på sjukhuset i byn och läkren lyssnade på henne. Hon sa att hon hade slem i bägge lungorna/luftrören samt ansträngd utandning. Och vi fick mollipekt uskrivet. Var detta rätt ?! Pratade med svärfar ( som är realtivt kunnig på detta ) som tyckte det var märkligt att hon inte fick något att inhalera eftersom slemmet redan ligger i lungorna.
    Så nu blev jag ju lite konfundersam!
Svar på tråden Allergitråden