• Tibell

Allergitråden

Kavat skrev 2010-05-26 21:30:07 följande:
    Någon vars barn fått eksem runt hela halsen?!Började i nacken, fast längre ner i nacken. Trodde det var att han kliat från en lapp på en tröja eller något, men nu är han helt rödknottrig och det går runt på framsidan mellan hals och bröst... Nya symptom är aldrig kul, speciellt när man inte vet varför...
    Min minsta får precis likadant. Eller hon får som små små prickar som är värst under hakan ner på bröstet och går sedan runt nacken och ibland upp bakom öronen! De gånger hon fått så har hon fått i sig soja, havre och vete. Men havre och vete vet vi ju inte om hon är allergisk mot. Soja däremot är vi rätt säkra på
    Bvc hävdade att det var värme utslag men när det inte gett med sig på en månad smörjde jag 2 ggr med mildison och vipps var det borta.
    Hon får precis likadant om vi torkat henne med tvättlappar ( torra papperstvättlappar ) men vi vet ju inte vad det är i dem hon reagerar på. Någon som har förslag?!??!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-27 15:04:51 följande:
    Ni som haft barn som varit/är vakna på nätterna, hur visar det sig?? Skriker de hela tiden? Har de någon gång sovit hela nätter?Somnar de om snabbt?Vi håller på att bli helt tokiga på sonen. Han sov som sagt hela nätter mellan han var runt 4-5 månader fram till 8-9 månader, efter det har det strulat i stort sätt hela tiden. Han sov ju hela nätter då när vi tog bort vete först, men nu är det likdant igen. OM du nu bara var vete så borde det ju hålla i sig även nu att han sover hela nätter och om det inte bara är vete utan nåt mer så borde han ju aldrig sovit hela nätter eller hur??? Fattar ingenting.Hans uppspända mage är borta och kinderna är helt bra sedan vi tog bort vete så på så sätt så verkar  det ju vara vete, men varför sover han inte på nätterna???tror inte det är rätt väg att gå att ta bort sömnen dagtid, tror det handlar om något annat.Måste få lite råd, tror jag blir tokig snart!! Ska på 1½ års kontroll med läkarbesök (hans allergiläkare är även barnläkare på bvc!) så jag ska fråga då men tänkte om ni hade några idéer fram till dess.Kavat, du har ju funderat på sojasläktningar MEN om det nu var det så borde han väl inte blivit bättre i sömnen när vi tog bort vete?? Så borde ju bara mage o kinder blivit bra men sömnen varit kvar isf?Han verkar ju inte direkt ha ont heller...han pratar, sjunger, skriker och gnäller om vartannat...så det är inte så att han skriker o gnäller hela tiden.Ursäkta mitt långa inlägg men vi håller på att gå under. I natt var han ju vaken sammanlagt 4½ timme som jag skrev förut, KAN ju inte vara rätt?!??!
    Usch vad jobbigt det låter =( Har tyvärr inga tips eller råd att ge dig utan lämnar över det till de som kan !! Allt kan jag ge dig är en styrkekram *kraaaam*

Har också en liten fråga. Minns ni att vi tog bort mjölken för stora tösen och hon mådde så himla mycket bättre. Både jag och sambon blev rätt snopna eftersom vi egentligen inte misstänkte någon mjölkkänslighet hos henne. Men nu när man tänker efter så hör ju TOTAL vägran att äta/dricka mjölkprodukter, vakna på nätterna, uppblåst mage, jätte gnällig, förstoppningen sammans med mjölken,
    Nu till min fråga.
    I lördags gjorde jag köttbullar i sås. Tog en färdig pulversås (gräddsås) i skåpet och blandade med sojamjölk. Hon vräkte i sig en hel tallrik och sen tänkte vi inte mer på det. På kvällen vaknade hon och hade jätte ont i magen och somnade inte förens seeent sent. På morgonen när hon vaknade klagade hon på ont i magen och sen spydde hon ( allt som fanns i magen skulle jag tro ) . Jag trodde såklart hon var magsjuk men sen hände inget mer. Hon hade inte ont i magen, var pigg och glad samt åt bra.
    Igår kom svärmor på besök med lite gotte. Tösen snodde åt sig 3 små godisar ( m&ms ) och tryckte i sig dem innan jag ens hann reagera. I går kväll vaknade hon igen och klagade på ont i magen. Somnade efter mycket om och men men låg och gnydde länge innan hon kom till ro. Idag på morgonen spydde hon lite igen
    Visst måste det ha varit mjölken ?!??!?! Eller har hon någon jätte konstig magsjuka!
    Vi har hela tiden trott att hon kanske bara varit lite lite känslig ( typ inte kunnat dricka ren mjölk men kunnat ha det i maten ) men så verkar ju inte vara fallet !?! Eller vad tror ni. Kan hon verkligen ha blivit så här känslig efter att ha ätit mjölkprodukter i 3 år ??!?
  • Tibell

ska tillägga att hon ätit HELT mjölkfritt i nån månad nu. Jag ser att man kan misstolka det som att hon haft i maten. Men så är inte fallet =)

• Tibell
    Kavat skrev 2010-05-28 12:15:44 följande:
    Man blir känsligare om man tagit bort. Det är därför man ska provocera försiktigt. Men är de inte allergiska så brukar det ju gå bra rätt fort med större mängder, men inte om de är allergiska. Så jag tycker det låter rätt normalt att hon reagerar så om hon inte tål mjölk.Sen fick jag även en tanke när du skrev sojamjölk och ont i magen. Tål hon soja, dricker hon det annars?M&M innehåller väl nötter? Tål hon det? (sojasläkting)Bara en tanke här ifrån just att hon inte brukade spy så tidigare av mjölk. Men som sagt symptom på en allergi kan ändras.
    Oj vad du skriver och svarar alla. Tack snälla!!!

Ja sojamjölk har hon druckit massa gånger innan ( vi blandar vällingen med det ibland ) så det borde hon inte reagerat på.

Nötter vet jag faktiskt inte. Men tror att hon ätit det innan utan att reagera. Fast det kan ju lika gärna ändra sig!

Men jag tror nog kräkningarna berott på mjölken. Att hon fick det i såsen hade jag inte en tanke på. Tyckte ju att jag gjorde rätt som blandade med sojamjölk men det finns väl mjölk i själva pulvret också?!
    Och då var hon minst sagt känsligare än vad vi trott =(
  • Tibell

Nu kommer väl jag med mina knäppa frågor igen. Men kan barn få hosta som symtom på allergi?! Alltså matallergi

• Tibell
    EL I skrev 2010-06-03 18:56:13 följande:
    Är det vetemjöl i marknadsgodis??? Visst är det väl det va??

Vi var på vårfest på dagis ikväll och de sålde marknadsgodis. Det var choklad så jag köpte bara åt stora sonen. Skulle köpa popcorn till lillen eftersom de var poppade i olja MEN så sa de att de hade mjölkfritt marknadsgodis (choklad även det) och jag köpte det. Han fick två bitar sen ville han inte ha mer...sen slog det mig att visst är det vetemjöl i dessa??? Jag köper ju själv aldrig marknadsgodis...fan också!! Jag VET ju att jag inte ska köpa nåt som jag inte har innehållsförteckning på eller som jag inte vet hur det är tillagat men gjorde misstag!! FAN FAN FAN!
    Usch =( Hur gick det för lillkillen ?! Hoppas inte han mår allt för dåligt!!!

Men precis som du har sagt till mig ska du inte klandra dig själv vid en omedveten provocering!! Det är jätte lätt hänt!
    Kram!!
  • Tibell

Hej tjejer!! Behöver lite hjälp! Vad ser dessa eksem ut att vara. Värmeustlag eller allergi?!?

täcker mage och rygg. Bilden är dock rätt ljus så det är ju betydligt mörkare i verkligheten!!

• Tibell

Ingen mer som vill gissa på dotterns utslag en sida bak i tråden ?!

Om det nu är pga av allergi så det enda nya hon fått är lactulos. Och det ska väl mjölkallergiker kunna äta ?!
    Sen gjorde jag kanske något dumt när jag matade henne med gröt i förrgår. Jag hade druckit mjölk ca 30-45 min innan jag matade henne och innan varje sked i början duttade jag mot läpparna för att känna så det inte var för varmt. Men ska det verkligen kunna finnas mjölkrester kvar på läpparna efter så pass lång tid ?!

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-06-07 09:16:50 följande:
    vad är det för gröt hon äter? precis såna utslag får vår dotter när hon ätit mjölk eller soja

Hon äter sempers mjölkfria! Hon är också mjölk och sojaallergiker! Så det måste ha funnits mjölkrester kvar på läpparna! Att hon är extremt känslig visste vi innan men inte så här =(

Svar på tråden Allergitråden