• Tibell

Allergitråden

Angel Gbg skrev 2010-04-23 11:04:59 följande:
    Älsklingen: Min dotter började jag efter ratande av allt med fruktsmakisar! Folk sa att oj oj hon kommer aaaaaaldrig lära sig äta mat osv osv men för oss var det rätt, hon lärde sig att det kunde bara gott och inte ont i magen. Tänk på att banan är olika /stoppande som omogen och lösande som övermogen/Gällande göra välling. Jag kokade välling kanske en max 2 flaskor/dag för annars blev hon så mätt att hon inte åt tillräcklig mängd i ml och därigenom fick för lite näring. Utan hon fick välling kvällsflaskan + ibland en till... dessutom så gjorde jag den med halv mängd maizena och då självklart pratar jag redningen som man måste koka och inte det som man häller i för det är mjölk.Mao kokade jag 2dl vatten + 1tsk maizena tills det tjocknat på sig... låt svalna en stund och blanda i ersättningen och kyl sedan till ättemp (tittar inte receptet utan snor det ELI skriver)
    tack snälla för alla tips =)
    Fruktsmakis äter hon med god aptit det med !! Men sen har vi inte vågat ge henne för mycket sånt med just den anledningen till att hon ska rata all annan mat. Men då kanske vi ska börja med det igen och se hur magen ter sig !!
    Så hon förstår att mat inte är förknippat med magont!!
    Välling ska vi börja att testa så fort aptiten kommit tillbaka..just nu äter hon ruggit dåligt!
    Tack åter igen!!
  • Tibell

har några utav era barn reagerat på magont av päron? frågan platsar kanske inte här med tanke på att det inte är allergifråga men ni är så himla kunniga så ni kan kanske hjälpa mig ändå?!

vi hade bara päron hemma så dottern fick några skedar (ca 2-3 ts bebisteskedar)
    men OJ  så ont hon fick i magen. hon skrek ( alltså panikskrik) oavbrutet i 1½ timme!! tillslut fick jag plocka fram sjalen och hon somnade. stackars hönan =( fick sån flashback om hur vi hade det innan mjökallergin konstaterades. hur orkade vi??
    inga mer päron till henne!

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-23 16:17:36 följande:
    päron är ju lösande så om det var det hon reagerade på? att magen liksom "körde igång"?
    Ja det var ju lite med den anledningen vi gav henne det då jag upptäckte att hon var lite trög/förstoppad i magen i morse då hon bajsade. Det var ju någon dag sedan hon bajsade sist ( kanske därför hon matvägrat..full i magen redan ?!?! )
    Men det kan ju stämma. Hemskt ont hade hon i allafall =(
  • Tibell

Fast hon bajsade ju i morse!? Det var ju inte hårt men hon fick kanske kämpa lite mer än vanligt. Men ut kom ju massa! Så det känns ju som att det inte borde finnas så mycket mer. Det var ju efter hon bajsat som hon fick päronet.
    Nu är hon dock lugnare...åt rätt så duktig också! Man märker dock att hon fortfarande har lite ont i magen. Dessutom har hon massa nya prickar igen..suck. Men det kankse man kan få om man skriker mycket =varm ?!

Nu tänker jag inte ge henne NÅGOT mer förutom ersättning. Känns som att hon får ont i magen av allt..dock inte så här hon som av päron. Hur länge kan barn äta enbart ersättning ?!

• Tibell
    EL I :  Oj vilken skillnad =) skönt att han mår sååå mycket bättre!! Och att ni nu kan känna er säkra med veteallergin och stå på er om läkare eller dietist vill att ni ska provocera!!

Usch så ledsen hon varit idag =( Fisit som en hel karl har hon gjort. Kan inte komma på annat än att det ska ha varit päronet.
    Hennes bajs såg helt normalt ut, precis som det alltid har gjort.
    Så det känns inte som förstoppning men visst kan det ha vara det ändå. får se hur bajset ser ut i morgon. Magen och fisarna lugnade sig tillslut och hon kunde somna gott och tryggt i famnen!
    Känns som om vi aldrig kommer kunna börja med mat till denna höna =(

Tack för svaren angående ersättning och hur länge man kan äta det. Hon äter ju Althera! Vi kommer inte stressa med mat utan lägger det på hyllan minst en månad. Vi tänkte vi skulle provocera med vete igen om drygt 1½ månad..det vore okej va ?! Fixar hon det ska hon få pröva lite välling från Enago! Men tills dess ska hon få testa lite majsvälling..håll tummarna att det funkar!
    Men som sagt..allt detta får vänta för fler sånna här dagar vill jag INTE vara med om mer. Ett tag när hon skrek som allra mest ( man hörde att hon hade riktigt riktigt ont ) så var jag nära att åka in med henne =(
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-04-23 23:25:09 följande:
    Häromdagen skrev du att ni bara skulle ge ersättning ett tag för att allt skulle få lugna ner sig. Idag skriver du att ni har testat en massa olka smakisar den senaste tiden. Testa inget mer nu. Ge henne bara ersättning och håll fast vid det ett tag.
    Fast smakisarna testade vi för drygt 2-3 veckor sedan
  • Tibell
    Angel gbg : Jag känner mig lite träffad och antar att jag är en av dem du syftar på. JA vi har provocerat för många gånger, både omedvetet och medvetet! Det här med allergier är helt nytt för oss och vi får INGEN som helst hjälp där vi bor. Läkaren vi går till tror fortfarande inte ens dottern är allergisk mot mjölk, trots att hon även är kontaktallergisk.
    Det enda både läkaren och dietisten har gjort är att be oss testa, testa och åter testa. Jag är en ung och ganska osäker mamma. Men jag älskar mina barn högre än livet självt och skulle aldrig skada dem medvetet. Allt jag gjort är att ha lyssnat på vad dessa människor sagt och följt deras "råd".
    Bvc har tjatat på oss från det att dottern var 4½ månad att börja med både mat och gröt till henne eftersom vikten såg ut som den skulle!Och dum som jag var följde jag hennes råd och har testat lite olika smakisar..dock bara 1-2 tsk åt gången. Jag blev väl helt enkelt för "svag" för hennes tjat!
    Nu när dottern endast fått äta ersättning+frukt inser jag hur bra hon faktiskt mår nu. Inga eksem, inga diarrér och hon äter jätte bra. Först nu inser jag att det är precis såhär hon förtjänar att må. Vi har inte provocerat henne för att vi tycker det är roligt utan för att folk har sagt åt oss att göra detta!
    Och när du skriver som du gör känner jag mig oehört ledsen!
    Jag har fått otroligt mycket stöd och hjälp här utan er alla. Utan er hade jag inte ens vetat vart jag skulle vända mig.
    Nu när jag lärt mig mer om allergier har jag även lärt mig att stå på mig!! Och läkaren kommer utan tvekan vilja provocera med mjölk om inte pricktestet visar något den 10:e Maj. Jag kommer då vända mig till ett annat sjukhus för hjälp. Det ligger visserligen flera mil bort men det är det värt.
    Jag hoppas jag får fortsätta vara kvar här i eran tråd och fortsätta få stöd och hjälp!?
    För ni är verkligen helt fantastiska här inne och kan mycket mer än någon annan läkare jag träffat på!
  • Tibell

Tack snälla ni för era varma ord! Ni har verkligen ett hjärta av guld allesammans!! Ni sitter här på eran fria tid och hjälper stackars förvirrande mammor som mig själv att finna de rätta vägarna!!
    Jag ska göra precis som ni säger och stå på mig. Dottern kommer vi inte provocera nått mer förens VI säger så.
    Tack igen =)

Och jag gjorde som du sa Angel gbg. Jag testade att ge henne fruktpuré och den äter hon med god aptit. Men hon får bara några enstakar skedar. Vill inte chocka den lilla magen !! Så nu kommer vi köra på detta i minst en månad sen ska vi kanske börja med lite potatis och palsternacka.
    Hennes gröt ( den mjölkfria från semper ) kommer till affären i morgon. Ska vi börja lite smått med den eller ska vi vänta ?! Hur hade ni gjort !?

• Tibell
    SusieQ : så här står det om Althera

Ingredienser : Mjölksocker, maltodextrin, vegatabilisk olja, hydrolyserat vasslepulver, emulgeringsmedel (citronsyraestrar av mono- och diglycerider av fettsyror), kolinbilartat, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, miniralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar). vitaminer (A, D, E, K , C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra.
  • Tibell

åååhhh idag är jag SÅ ledsen och arg på mig själv =( Dottern har ju varit kanon fin i hyn hela veckan och haft den där mjuka och lena babyhuden jag saknat.Och vi hade ju bestämt att vi inte skulle provocera med något fören om tidigtast 1-2 månader.
    Men så idag satt vi och åt frukost. Stora tösen hade en liten sojayoggiburk som hon smaskade i sig. Minsta tösen fick nöja sig med att slicka på en slickepott ( hon älskar att tugga på den, kliar gott mot tandköttet ). Stora dottern tar då denna och doppar ner i sin egna yoggiburk och jag rycker den ur näven på henne så att inte Bella ska lyckas få tag på den. Lägger den på bordet och tänker inte mer på det. Sen när jag hjälpt stora dottern med att tvätta av sig om händerna så börjar jag plocka lite här hemma. Bella ligger på golvet och börjar bli kinkig. Då ger jag henne slickepotten utan att ha en tanke på att det finns yoggirester kvar på den. Hör hur hon börjar smaska och kommer då såklart på att det. Tar såklart tillbaka den och känner mig dummare än dummast. Så nu är hon såklart prickig/eksmig hela hon. Blir sååå less på mig själv och min senila hjärna. Så nu blir det till att smöra smöra och åter smörja i ett par dagar.
    Suck
    Jag vet inte vad det är med mig nu för tiden men jag är så TRÖTT jämt. Tror det har med astman att göra. Har inte behandlat den på 1½ år ( dumt jag vet ) men nu kan jag knappt vara ute. Blir anfådd av att bara resa mig ur stolen och känner mig heeelt orkeslös. Men nu har jag ordnat så att jag förhoppningsvis får mina mediciner i morgon!
    så nu kanske hjärnan snart kan börja fundera igen.
    Åhhh =(

Svar på tråden Allergitråden