-
Jag vet inte varför man itne testar för IgG. Tror att det inte har funnits tillförlitliga tester och att det är ganska nytt. Förut kallade man ju inte allergi med långsamma rekationer för allergi utan överkänslighet. Man har inom sjukvården varit väldigt insnöad på sk äkta alllergi dvs IgE medierad, på en del ställen är man fortfarnade det tex på barnsjukhuset i Göteborg.Allrona skrev 2010-08-17 21:57:21 följande:Vad bra. Tack för svaret! Vet du kanske också varför då inte IgG testas så ofta eller det kanske man gör? Jag har nämligen tidigare bara hört om IgE och snubblade över lite info om igG4 och blev nyfiken.
-
TAck du är en klippa. Jag har för mig at tjag ahr läst om IgG i boken Förrädisk föda. Måste kolla upp det.Miralicia skrev 2010-08-17 22:24:09 följande:Senallergiska är T-cellsförmedlade, IgG är bla inblandade när det handlar om tex insulinresistent diabetes, hyperakut avstötning efter transplantationer, hemolytisk anemi.
Klistrar in en del av lite plugganteckningar jag gjorde tidigare i vintras/våras utifrån böcker & föreläsningar om Immunologiskareaktioner:Immunologiska reaktioner
Immunologiska reaktioner delas in i olika typer:
Typ 1-reaktion – snabballergisk reaktion. IgE-antikroppar, mastceller och/eller basofila granulocyter är involverade.
Mastcellen finns runt blodkärl i luftvägar, tunntarmens slemhinna, i bindväv och i underhuden. Den reagerar på receptorer i form av IgE-Fc-delen, C3a & Substans P och även på ”ämnen” i form av värme och kyla. Inne i mastcellen finns granulae som innehåller histamin, heparin (glukoaminoglukaner), proteaser (tryptas oc kymas), trombocytaktiverade faktorer, prostaglandin (PGD2) och olika kemotaktiska faktorer,På mastcellens yta finns allergenspecifika IgE och om små mängder alelrgener passerar slemhinnor och fastnar på de allergenspecifika IgE. När allergener fäst på två intilliggande IgE så sker en signal in i mastcellen som gör att mastcellen spricker och släpper ut sitt granulae med innehåll av bla histamin. Det gör att histaminet fastnar på histaminreceptorer på endotelceller som gör att endotelcellerna drar ihop sig så att det bildas mellanrum mellan cellerna. Det i sin tur möjliggör för blodplasma att strömma ut i vävnaden. Kapillärer och venoler dilateras och histaminet retar nervändar vilket ger smärtsignaler och ger en axonreflex som leder till frisättning av substans P.
Ger upphov till en kraftig och snabb inflammation som orsakar allergiska symtom, tex anafylaktisk chock (blodet), hösnuva (slemhinnor), diarré/kräkningar (mag-tarmkanalen), urticaria (hud) eller som astma (lungor) beroende på i vilka organ som mastcelelrna påverkas.
Typ II-reaktion – antikroppsmedieras cytotoxisk reaktion. Reagerar på antigen bundna till kroppsegna celler. Reakterar på fixerade antigen (IgM först, senare IgG. ADCC, komplementsystemet, T-mördarceller.
Har funktion att snabbt eliminera mikroorganismer, samlar ihop dessa för snabb nedbrytning som ofta sker i lever eller mjälte. Patologiska reaktioner kan kroppsegna celler elimineras eller skadas, kan ev orsakas av korsreaktion där kroppen tar fel på Kan ge hemolytisk anemi, leukopeni, trombocytopeni, hyperakut avstötning (min-48 timmar) vid transplantationer, reumatisk feber, hypertyreos, insulinresistent diabetesTyp III-reaktion – immunkomplex fälls ut i vävnaderna
Immunkomplex (antigen + antikropp) fälls ut i vävnaderna och neutrofila granuloccyters granulae-innehåll orsakar att kroppsegna celler skadas och att en lokal inflammation uppstår. Exempel på patologiska reaktioner: vaskuliter (stora komplex fastnar i små kapillärer), njurar (små komplex), lungor (små komplex) ”tröskdammslunga”, leder (små komplex), glomeruloneufrit (ytstrukturen på bakterier binder till protein som finns i glomeruli) Ex på sjukdomar som orsakas av typ II-autoimmunitet SLETyp IV-reaktion – fördröjd överkänslighetsreaktion. Ger en reaktion efter timmar eller dagar. Det cellmedierade immunförsvaret är inblandat med T-mördarceller och makrofager (neutrofila granulocyter).
Utlöses av organiska och oorganiska ämnen, fettlösliga, små. Uppkommer lättare vid skada eller infektion. Något ämne tas upp av kroppen och stöter ihop med T-cellsaktiverande cytokiner. Dessa bildar specifika T-celler och minnesceller – sensibilisering. Minnescellerna patrullerar i vävnaderna. Kemokiner bildas av aktiverade makrofager, T-celler och epitelceller och dessa bryter ner vävnadens normala arkitektur. Efter några timmar eller ett par dygn syns reaktion till följd av ökat utsläpp av fibrinogen, bradokinin och histamin. Exempel på reaktioner, senreaktioner på insektsbett, kontakteksem även födoämnen. -
Vi ska provocera med mjölk och sedan ägg är det t'änkt men vi har probem då lilla fröken kategoriskt vägrar stoppa något med mjölk i munnen. Även om hon inte vet om att det är mjölk smakar hon bara och spottar ut och vägrar äta mer. Kan man tolka det som en allergisk reaktion eller ska man fortsätta försöka? Har ni något bra tips på något man kan försöka ge henne? Det blir ingen annan reaktion men å andra sidan får hon inte sig något direkt. Hon har inte gjort så här förut utan det har gått att lura i henne och så har hon fått eksem och ont i magen. Suck vad sjutton ska man göra?
Dessutom har vi fått tid för att provocera med fisk påÖstra om ett par veckor. Det ska bli mycket intressant att se om hon äter där. Jag har redan börjat förbereda henne för att hon måste smaka då. -
ja det kan ju kanske vara en idé2små2stora skrev 2010-08-18 20:15:51 följande:Kan ni blanda i vanlig glass i tex havreglass?
-
Det bästa är nog att göra något som inte har ägg i sig-. Ägg är det som är svårast att ersätta tycker jag. Alternativit ta ett recept ur bloggen.lillasysteryster skrev 2010-08-18 20:30:17 följande:Ja, mjölk i leverpastej o vanlig smör istället för mjölkfritt borde inte barnen känna någon skillnad på kan man tycka?
Jag ska hjälpa kockerskan på den förskolan där jag jobbar med att baka nåt till en föräldrafika. Enda kravet är att det ska vara utan ÄGG. Om man ska göra tex. en kladdkaka är det bäst att göra som en vanlig fast ta Noegg bara eller är det bättre att göra på nåt annat sätt som i "utan allt bloggen"? -
Nu ahr jag lyclkats lura i Siri mjölkprodukter. Så får vi se hur det går.
Berättar ni för era barn att de ska smaka, eller hur gör ni? Siri är 4 år och väldigt medveten om sina allergier. Å ena sidan vägrar hon smaka om man säger att de tär tex komjölk i å andra sidan tänker jag att om det skulle visa sig att hon tål så kommer det ju fram att vi har lurat henne. Hur man gör så har man rumpan bak. Hur gör ni?
-
MAn kan köpa kalciumtabletter själv och då ska man köpa de som inte innehåller d-vitamin. Barnen behöver ca 600 mg kalcium dagligen och det är ca 100 mg/dl havremjölk. Vår dotter dricker tillräckligt med havremjölk så vi ger inte henne något tillskott. Så räkna lite på mängden kalcium han får i sig i övrig mat och ersätt därefter med tabletter om det behövs.Muminski skrev 2010-08-21 12:52:42 följande:Hej hej. Jag gör er sällskap för att diskutera allergier och specialkost. Jag har en snart 3 årig kille med mjölkproteinallergi. Vi har sedan länge kunnat konstatera detta och han har tydligt kraftiga reaktioner på alla former av mjölkprotein. Han var bara 2 veckor när jag förstod hur det låg till och när jag slutade med MP försvann alla hud och magbesvär. Kontakten med sjukvården har varit bra-förutom en kass dietist. Som tur är finns ju ni
För ett tag sedan bytte vi läkare, den förre gick tyvärr i pension. Bemötandet vi fick var bedrövligt, han anklagade mig för att ha "gissat mig fram" när det gäller sonens allergi. Han skulle promp göra någon form av blodprov för att konstatera om sonen alls hade någon allergi. Svaret kom tillbaka negativt och läkaren menar då att sonen inte är allergisk mot mjölken. Vår förre läkare sa att de där testerna inte alltid är att lita på, att våra observationer är mer trovärdiga. Oavsett vad denne läkare säger tänker vi inte introducera mjölk, vi vet ju att han inte tål det.
För ett par veckor sedan var vi på ett café, som alltid är det lite krångligt (Jodå det är ju laktosfritt säger de när man frågar om det är mjölkfritt...) Detta café skyltade med mjölkfria alternativ, härligt tänkte jag. Vi köpte deras egentillverkade sorbetglass till sonen. Den var bara gjord på frukt och sockerlag. Döm om min stora förvåning och förtret när jag ser att servitrisen tar samma glassskopa till sonens glass som hon innan tagit vanlig glass med. Vilken idioti. Jag påpekade detta och han fick en ny glass..trots det reagerade han efter bara en stund... såna tillfällen gör mig så jäkla arg!
Jag känner att jag behöver ett forum att pysa ut all frustration igenom men även att hämta tips och råd. Nu har vi fattat att han behöver ha kalcium, är det något man får utskrivet eller köper man det själv? Har en burk hemma, 250 mg per tablett så då bör han ha 2 st tabletter om dagen om jag förstått saken rätt? Hur är det med D-vitanimer? Behöver han det också?
Hur gör ni för att barnen ska få i sig ordentligt med fett? -
Vi håller på att provocera och det verkar faktiskt som om lillstumpan tål ägg. Iallafall som indigriens i annat som köttbullar tex. Känns superkonstigt. Vi fortsätter ett par veckor till innan vi ropar hej.
-
Nä det gäller bara de havremjölk som är berikade. Fettberikar och fettberikar men hon gillar inte sås så mycket så ibland får hon flytande margarin på potatis osv. Är det ett problem att din son inte går upp i vikt?Muminski skrev 2010-08-21 13:26:26 följande:Tack så mycket för svaret
Aha, gäller även den havredrycken som inte är berikad?
Fettberikar du dotterns mat? -
Vad tycker du att han ska äta då?Muminski skrev 2010-08-21 13:35:07 följande:Ja han är rätt smal. Han får ju knappt i sig något fett alls. Fett en bra mättnadskänsla, man står sig längre på det. Jag är inbiten LCHF:are så det där med margariner och sånt är jag inte så pigg på.