• Snutten

Allergitråden

Dalkulla74 skrev 2010-06-01 08:58:33 följande:
    Snutten: Nu vet jag inte om ni tål havre men det funkar att göra glassbomb på OATLYs glass med, det gjorde jag till en av sonens födelsedagar. Gjorde i rund skål så det blev som en igloo när den vändes upp, ovanpå ställde jag Pingu och Pinga som jag gjorde av MMF .
    Åhhh! En glassbomb ska jag göra. Om jag tar mangosorbet först och hallon innuti blir det jättefint. Siri älskar gult så hon kommer att bli glad. Hon tål iofs havreglassen men jag tror det kommer att se roligare ut med sorben rent färgmässigt och jag tror att de andra barnen accepterar det bättre än OATLYn.
  • Snutten
    mimpen skrev 2010-06-05 21:14:55 följande:
    Hej i den här tråden med!

Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...

Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...

Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!
    Hmmm. Vår dotter tål inte sojaprotein men klarar sojasläktingar sojalecitin osv. Vanlig sojasås innehåller väääldigt lite sojaprotein så många sojaallergiker tål det. Äter han mycket sojaprotein alt sojasläktningar om han är sju månader eller ammar du? Om du ammar är är sannolikheten att han ragerar på sojalecitin genom bröstmjölken liten. Däremot kanske du ska ta bort sojamjölk osv för din egen del.
  • Snutten
    mimpen skrev 2010-06-06 21:26:04 följande:
    Tack. Nej, han äter ju inget annat än typ potatis, morot, blomkål, plommon, päron och banan. Men han ammar ju, så det är ju min kost som måste ändras. Och guuuuu bevars så tråkigt det känns med sommarmaten. Jag lär ju inte få äta nånting *gråt gråt*

sojamjölk dricker jag inte. Det är bara typ sojasås och lite marinader och sånt som jag äter som innehåller soja. Sour supreme och sojaglass kan jag avstå utan problem. Bönor, linser och ärtor kan jag också vara utan utan att det direkt påverkar vår kosthållning. Men de där tillsatserna vet jag inte riktigt var man hittar dm, de verkar finnas i typ, öh, allt?
    Miralicia skrev 2010-06-06 21:52:14 följande:
    Det går i regel att äta det mesta av  "sommarmaten" - skillnaden är att man ofta får göra från grunden själv.Vad gäller marinader så går i princip nästan alla sortena på färdiga marinader och grilloljor bort, men det finns nån/några som bör kunna funka, dessutom om man köper redan färdigt grillmarinerat kött så kan det många gånger vara så att det fungerar  - i varje fall här hemma hos oss så det är utan mjölk, ägg, soja, tillsatserna, sädesslag, konserveringsmedel, tomat mm - så ge inte upp hoppet, det mesta går att fixa.
    Jag har klarat mig genom flera somrars sommarmat och typ den enda skillnaden som jag kommer på på rak arm är väl potatissallad med vinegrettdressing istället för creme fraiche/gräddfil och ingen halloumi på grillen ett tag om man ser till slutresultaten av vår sommarmat.

Och ang tillsatserna - ja, de har en tendens att kunna förekomma i typ allt, så det är mycket laga från grunden av rena råvaror som gäller.
    Men om du ammar verkar det ganska långsökt att din son skulle reager med eksem på den ytterst lilla mängd med soja som finns tex i sojasås. Dels ska du bryta ner det sedan ska du bilda bröstmjölk som han dricker. Kan det finns något annat som han kan få i sig eller som du äter som är mer rimligt.

Men som Miralicia skriver så är det inte så svårt som det verkar förutom att du inte kan köpa färdiga marinader.
  • Snutten
    SaramedM skrev 2010-06-06 21:50:36 följande:
    Hoppas det är ok att jag hoppar in här med en fråga

M är allergisk mot gluten och mjölk och nu ska vi åka till Mumindalen

Jag är jättenervös för hur det ska gå dels på båten över( silja line) och dels på plats

Är det någon som har erfarenhet av att resa just dit?
    Hej!

Vi har inte varit där men vi ska dit senare i sommar. Annars när vi åker någonstans tar vi alltid med all mat till Siri och det kommer vi att göra nu med. Vi har en kylväska med kylaggregat som går på 12 Voch vanlig 220 V. Så tar vi med sånt hon äter tex mamma scans och wienerkorv, hennes smör och lite annat smått och gott. Sedan kompletterar vi med sånt vi vet säkert att hon tål tex pommes, kokta grönsaker osv på restaunger. Det funkar jättebra!
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-06-06 22:34:16 följande:
    Förstod jag Mimpen rätt så har hon ju hittills ätit sojaglass t.ex och ärtor mm, så då behöver det ju inte vara marinaderna som gett några reaktioner, som jag också hört innehåller mindre mängd.

Samtidigt så är det ju tyvärr så att man inte vet hur känsliga de är innan man tagit bort det helt och provocerat. Sojalectin ska man ju typ knappt kunna reagera på, men det hänger ju en del här vars barn uppenbarligen gör det.

Sen är det ju alltid upp till en själv hur långt man vill gå i "utredningen". Vill man veta och helt undvika det barnen inte tål (så gott det går) och slippa smörja, ge allergimediciner och barnet mår bra ändå. Eller tycker man det är ok att smörja dem ofta med starka salvor, ge allergimediciner och de mår bra utav det, så är det ju upp till föräldern att ta beslut om vad som är ok för ens barn och för en själv. Det är ju ingen annan som kan göra den bedömningen.

Här hemma funkar ju inte allergimedicinerna vi fått hittills, så vi har inte haft något val. Aerius hjälper ju delvis mot klådan, men inte mot eksemen, den torra huden, magontet och diarrérna. Hade de kunnat äta allt och det fanns en dundertablett som tog bort alla symptom så hade de fått den.
    Visst har du rätt och det är klart att det är upp till föräldern. Det jag menade var väl att det kan räcka att man tar bort rena sojaprodukter som glassen osv för att barnet blir bra. Och att mängden soja i bröstmjölk efter att mamman har ätit tex sojasås eller sojalecitin är mikroskopisk och att risken för att barnet reagerar på det är liten, men visst den finns. JAG hade valt att ta bort ärtor, sojaglass osv först för att se om det blir bättre. Om det inte blir det hade jag kanske gått vidare med att ta bort alla tillsatser osv. Eksem är ofta ett symtom på allergi men det finns faktiskt de som har eksem ändå.

Vi hör ju till dem som "valt" att medicinera bort en del syntom som eksem till viss del och svullnad runt ögonen osv. Detta har vi gjort eftersom de reaktionerna är så väldigt långsamma och Siri mår bra med aerius. Men det går ju inte att medicinera bort magont med aerius.
  • Snutten
    SaramedM skrev 2010-06-07 09:15:24 följande:
    Vart hittar man en sån?

Vi har ingen bil med oss
    Det är klart att det är lite knöligare om man inte har en bil med sig, för man måste ju bära på väskan. De finns att köpa på internet och i olika varuhus som Jula, Järnia osv. Sök på kylväska 12 V på prisjakt.se så får du fram flera olika.
  • Snutten

K KAvat: vi har städfirma på dagis för Siris skull. De städar efter varje måltid. Alltså torkar av alla bort, stola, städar golven och vägen ut till handfaten. MEN vi fick inte igenom det förren hon hade gått ett tag och de märkte att hon blev sjuk. Vi har dessutom varit tvungna att "provocera" en gång för att se att det varkligen behövdes.

• Snutten
    Tibell skrev 2010-06-11 20:42:48 följande:
    Puffar lite för min fråga =)
    Total IgE som ni hade på 17 är ändå ganska lågt och jag skulle som läkare säga att er dotter har tendenser till IgE medierad allergi och kan som han säger utveckla en tex pollenallergi om några år. MEN bara för att man får utslag på total IgE behöver man inte ha en allergi, man kan ha antikroppar mot tex mjölk utan att reagera på det. Så man ska alltid gå efter vilka symtom man får. Dvs mår man dåligt av mjölk äter man inte det även om det inte visar sig på testet. Mår man inte dåligt av ägg men det visar sig på testet äter man det ändå.

Tetserna kan vara bra att använda som jämförelse för samma person. Dvs om du får ett utslag på RAST på 25 ett år och nästa år är det mindre än 10 kan man säga att allerin har mildrats. Så kan man även använda pricktestet, dvs om kvaddeln blir mindremed åren kan man säga att allergin har mildrats.
  • Snutten

Igår fick jag brevet från Länsrätten om vårt överklagande på vb. Jag gav nästan upp när jag läste det som fk har skrivit. De motiverar bla avlsaget med att eftersom Siri inte går på en allergiförskola måste hon må relativt bra! Öh. I nästa vecka ska jag sätta mig och författa något. Fröken på dagis ska skriva en lista på alla anpassningar de har gjort. Det är ju inte klokt.

• Snutten
    saffe skrev 2010-06-11 21:32:00 följande:
    Helt otroligt.. Det verkar ju som om dom griper efter halmstrån! Typ testar om du orkar överklaga, för dom verkar ju inte ha nån grund för avslaget alls.. Stå på dig och lycka till!
    De skriver även att 25% vb är till för barn med diabetes!? de barn med diabetes som jag känner till har 75-100% vb. Det svåra är att förklara för dem att Siri inte dör av ägg men om hon får i sig pyttesmulor av det och annat hon inte tål så blir hon sämre i allergierna dvs magknip, eksem osv osv, sjuk och dålig i astman. Känns inte som de tror på oss. De skriver även att de inte vet hur allergisk Siri är nu ett år efter det att läkarintyget skrevs, anledningen till att det har gått ett år är ju att de har så lång handläggningstid. Suck...
Svar på tråden Allergitråden