-
När Siri var mindre åt hon dåligt och gick inte upp i vikt så bra. Då gällde det att hon åt och fick i sig av det hon tålde och vi fick bortse från ev sockerinnehåll osv. Det jag menar är att om det är ett problem att barnet inte går upp i vikt så kanske man får bortse från tex LCHF diet och ge barnet det som det vill äta och tål. Jag ryser vid tanken på kokosfett på mackan. Men som sagt det är min åsikt.Muminski skrev 2010-08-21 14:08:29 följande:Ja det var ju det jag funderade lite på, tänkte om ni hade lite tips. Kokosfett finns ju och olika oljor...tänkte kanske om nån hade lite bra tips förutom just margarin.
-
Ja jag tyckte att det lät lite märkligt.Muminski skrev 2010-08-21 15:05:55 följande:Du har nog missuppfattat mig, min son äter inte enligt LCHF. Det är jag som gör det.
Jag undviker gärna margariner då jag inte tror att det är något nyttigt med dem. Kokosfettet kan man ev blanda i gröten, han är som jag skrev ingen smörgåskille.
Jag har testat att göra avokadosmör men han gillade inte det. En del majonnäsbaserade såser tycker han om. -
Jag hade avbrutit men en del läkare tycker att man ska provocera två gånger så man vet med säkerhet att det inte var en slump den första gången. Men jag hade avbrutit nu och väntat tills hon mår bra igen.Tibell skrev 2010-08-25 07:35:59 följande:Gud vad jag är trött just nu *gäsp*
Stora dottern fick 1 msk laktosfri mjölk i sin vällingflaska igår kväll och har varit vaken i 3 timmar i natt! Hon sa inte att hon hade ont i magen men den var bra svullen så det måste hon ha haft!
Var ju meningen att vi bara skulle ha 1 kryddmått i men gubben hade inte fattat mina direktiv och fixade iordning flaskan under tiden jag nattade den lilla tösen. Och när jag sedan gav henne den tänkte jag inte på att fråga om det bara var det i. men men ..gjort är gjort!
Nu vet vi iallafall att det är mjölkproteinet det handlar om och inte laktosen!
Men frågan är om vi kan sluta provocera nu. Läkaren ville att vi skulle ge det 2 veckor men så här tänker inte jag ha det så länge. Finns ju inga möjligheter att sitta uppe hela nätterna ( hon vaknar alltid på natten i flera timmar när hon fått mjölk i sig )
Vi borde väl kunna avbryta provoceringen ?!
Siri fortsätter att klara små mängder med mjölk och ägg. Ffa i mat. Hon dricker inte aren mjölk eller äter ägg. När kan man vara säker på att hon tål det? När ska man informera dagis? Om vi säger att hon tål mjölk blir hon tvungen att dricka det där då? Hon tycker att det är riktigt äckligt. Vi ska till läkaren i om två veckor och jag tänkte vänta tills efter det besöket med att informera dagis, är det fel? -
Jag resonerar som du. Vi väntar nog lite till med att informera dagis om läget. Jag vill vara helt säker på att det funkar med maten under en lite längre tid.Miralicia skrev 2010-08-25 09:51:15 följande:Här har vi ändrat på dagis när hon har visat att hon klarar obegränsade mängder hemma.
Det tycker dagis med - att är det bara begränsade mängder man klarar av något så ges det hemma, så behöver man inte hålla på och hålla koll på att nu har hon fått det på dagis - går det att ge hemma eller blir det för mycket då etc, utan allt som är begränsat äts enbart hemma.
Sen blir det ju lite skillnad när det handlar om mjölk och ägg som är stora livsmedel, men det tycker jag att det bör gå att föra en dialog med dagis. Att få barn att vänja sig vid att dricka och tycka om mjölk kan ju vara lite knepigt efter flera år - just pga smaken. Men jag skulle vilja säga att när hon klarar obegränsat med mjölk och ägg i lagad mat hemma så borde hon kunna äta mat som innehåller mjölk och ägg även på dagis, men att hon kan erbjudas annat att dricka eftersom det är lite speciellt att lära sig tycka om mjölk om man aldrig tidigare druckit det som dryck. -
Det beror på hur allergiskt barnet är, en del kan reagera luftburet. På vårt dagis serverar de inte ägg som pålägg tex eftersom det blir så smuligt på golvet och Siri har reagerat på det tidigare. Och som du säger det är ju inte så viktigt att barnen får i sig ägg på dagis.Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-25 10:09:22 följande:
På vårt dagis så är ett barn allergiskt mot ägg och därmed så lagar de inget med ägg öht...är det vanligt förresten att man gör så? Inte för att mina barn behöver äta ägg på dagis precis men det låter på er som om det bara är era barn som inte får ägg på dagis då om de inte tål det.
-
Vi var hos Siris läkare igår för vanlig halvårskontroll. Hon äter ju lite mjölk och ägg nu och har inga större besvär av det. MEN hon har gått ner 4 hg sedan i juni och står helt still i vikt sedan i februari. Hmmm. Vi ska väga igen i december och se så att hon går upp annars får vi nog backa på mjölken igen. Suck, jag som trodde att bara för att hon inte fick några direkta symtom så var saken biff. På tisdag ska vi provocera med fisk på sjukhuset. Ska bli lite spännande att se dels om hon kommer att äta alls och dels se hur hon reagerar.
-
Hur kommer det sig att det enda han äter är gröt om han snart är 2 år? Har ni några konstaterade allergier? I Sinlac är det mycket sojasläktingar som kan vara allergiframkallande särskilt om man är mjölkallergiker.lemco skrev 2010-09-11 07:34:51 följande:
måste fråga någon... satt på akuten i går kväll med min min son som är 1 år o 9 mån.
han har ont i magen och diarrer sedan 1 vecka.
det enda han äter är enago, sinlacgröt...
vad för reaktioner får man om man e allergisk mot detta?
samt lite prickar i ansiktet, men värst e magen, han har så ont, men efter diareen e han relativt nöjd en stund, men sen kommer nästa diaree o då gör det jätteont igen...
han äter inget annat, kan man få hjälp akut med allergier?
vad göra?
tycker så synd om honom.
vi bor i stockholm
-
Intalar mig själv att det är normalt att smalna av i denna åldern, men gå NER i i vikt. Det är väl en sak att stå stilla?Blå Flygare skrev 2010-09-12 10:48:31 följande:Vad tråkigt.
-
Blå myran: hon har inte varit sjuk, astman är välmedicinerad, hon dricker ca 3 dl havremjölk som välling på kvällen. Det enda vi ändrat är att introducerat lite mjölk och ägg. Hon uppvisar inga andra symtom och är pigg. Vi avvaktar 3 månader och väger igen så får vi se. Om det nu inte är så att det händer något annat.
-
Angel: jag är tveksam till om jag ska "berika" hennes mat. Då kanske jag maskerar en viktnedgång som beror på mjölken? Suck! Hur man gör så har man rumpan bak. Dessutom har jag kommit fram till att S astma klassas som svår,baserad på hennes medicinering. Jag trodde att man var tvungen att vara i Cs klass för att få den stämpeln. Suck! Jag som var så glad att hon tolererade mjölk OCH ägg!