• Snutten

Allergitråden

susieQ skrev 2010-09-20 09:01:13 följande:
    Hej
    Olof ska göra pricktest på torsdag så vi har slutat med aeriusen nu för att det inte ska bli missvisande. Men så blev jag plötsligt osäker på aeromiren och pulmicorten, kan han fortsätta ta dem eller behöver vi göra uppehåll med dem också? Vore väldigt tacksam för svar även om frågan säkert är lite korkad...
    Astma medicinerna ska du fortsätta med.
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-09-22 13:18:55 följande:
    Varit en sväng på dagis när barnen fotades.. Nu börjar även jag tro att det kommer att gå åt h-e...
    De har ägg i kalla såser en gång i veckan (majonäs ej tillagat), ägg i gratänger osv en gång i veckan, soppa med bröd och smörgås (vete) en dag och så andra såser som är redda med vete, makaroner och ja, play doh stod framme på både sonens och dotterns avdelningar. ingen tvätt av händer där inte utan de sprang fram och tillbaks och runt i leran på golvet.. Kokerskan är dock helt underbar, men resten...?
    Lät dock som att de ändå skulle ta bort ägg till frukost på fredagar för en annan killes skull, han fick astma varje torsdag och fredag - de trodde luftburet? Men det är ju fortfarande ägg i mycket annan mat..
    Det går men de MÅSTE ha extra städ. Vi har det på Siris dagis. Det är en städfirma som städar allt två ggr om dagen. Och hon är inte i närheten så allergisk som din lille.
  • Snutten

Prommis: små barn kan vara allergiska mot både pälsdjur och pollen. Man brukar säga att de inte reagerar första pollensäsongen men om din son är 2,5 år så gäller ju inte det för honom längre.

• Snutten

Liten uppdatering om vår provokation: Siri klarar mindre mängder mjölk och ägg! Hurra. Fisk kräks hon inte så våldsamt av längre men hon mår illa efter två tuggor och igår kom tredje tuggan upp igen. Den var verkligen bara nere och vände. Hur som helst: det kan vända och bli bättre på allergifronten även om man tror att det är helt hopplöst!

Siri har börjat på gympa och efter första gången kom hon ut och var helt vit i ansiktet. Alla de andra barnen var röda om kinderna. Hon hade tagit ut sig totalt. Nästa gång blir det airomir innan. Men kul hade hon och hade gärna gympat varje dag om hon fick.

Jag såg att ni diskuterade beteende störningar tidigare. Siri har inga problem med vare sig sociala kontakter eller utveckling. Men om man har det och det beror på allergin så borde det väl svänga lite fram och tillbaka? Ibland är de ju bättre och ibland sämre i sin allergi. Men visst ett barn som mår dåligt i sin allergi kan nog vara utåtagerade osv.

Mama Law: om du känner att något är "fel" med Viking utöver allergierna tycker jag att du ska söka dig vidare. Mammor brukar ha rätt. Kram på dig! 

• Snutten

Förresten: hur mycket äter era barn på en dag? Siri är snart 4,5 år, väger 16,3 kg och är precis 100 cm. Hon har idag ätit: 1 banan, ca 6 dl solhavre, 8 plättar, vindruvor, en halv kassler skiva, 1 dl pasta, lite ärtor och en macka. Det är lite mer än vad hon brukar få i sig på en dag. Jag tycker att det är lite lite. Vad tycker ni?

• Snutten
    t0va skrev 2010-10-04 14:19:01 följande:
    Vi har inte ens fått träffa läkare utan bara bvc-sköterskan,var hon som avfärdade allt för att han hade gått upp i vikt mer än vad han skulle enligt kurvan, men tro det då han matades konstant i 2 veckor.
    Det vi testar är profylac var billigast och det som de hade på apoteket.

Jag tror det är obehandlad borrelia, för nu efter förlossningen fick jag en stor blödning, skada på tarmen och en jättekraftig infektion med cpr på över 300 så de satte in jättemängder med antibiotika intravenöst och då blev jag bättre. Symtomen är ungefär som MS så mina muskler är svagare än normalt och balansen kass, men nu kan jag gå med barnvagnen, något som jag inte fixat på över 4år så vad jag än har så hjälpte antibiotikan till viss del.

Men jag har allergier och intolerans, bla mot ost, skaldjur, pollen, nötter och igår pratade jag med svärmor som sa att bägge sönerna utreddes för mjölkallergi som små men det gick över, men idag är alla 3 laktosintoleranta. Så det finns ju i släkten men det verkade bvc skita i.

Nu fick jag tips om en annan bvc-sköterska i samma område fast på en annan enhet, tror vi ska försöka få byta blir längre att ta sig för vårat bvc ligger 100m bort  men får vi inte vård så spelar det ju ingen roll ändå att det är nära.
    FORTSÄTT TILLS NI FÅR EN BRA KONTAKT! Det är kämpigt men många av oss har fått byte och fixa och trixa tills vi har fått rätt hjälp. Kram i eländet!
  • Snutten

Jag kanske nojjar med maten. Men hon har ju gått ner i vikt och smalnat av så hon ligger en kurva under på vikt och längd.

• Snutten
    2små2stora skrev 2010-10-08 20:40:28 följande:
    Är vi de enda som inte blivit ifrågasatta på dagis angående allergierna.
    Vi har inte blivit ifrågasatt så som en del i den här tråden. Men jag fick ju kämpa en del för att få dem att ta in städfirman även dagtid utöver kvällsstädningen.,
Svar på tråden Allergitråden