• Kavat

Allergitråden

Älsklingen, ja , jag håller med övriga men det vet du ju redan. Blåsor i rumpan brukar betyda att de inte tål något.. Men får hon det även utan blöja, alltså att det inte ligger emot? Har du läst inbox föresten?

• Kavat

Ifån-språk är inte så bra. Whillys brukar inte ta in saker skulle det stå.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-12 23:31:51 följande:
    älsklingen: Gud så skönt för dig! Underlättar en hel del att ha pappa bakom sig i sina beslut.

Amanda har fått i sig skit idag igen. Blir så trött! Detta var 4e gången på 2 veckor nu. Men idag flyttade Andreas ut så nu blir det inga fler misstag eftersom vi inte kommer ha något hemma som hon inte tål.
    Alexander hade ätit smörgås med smör och kaviar på och kastat på golvdet. Andreas hade ju givetvis inte städat upp efter honom så jag hittade Amanda smaskandes under bordet. Stackarn har haft diarre och ont i magen hela dagen. Lite flåsig och vägrar sova och nu innan sängdags var det som ett öppet sår i blöjan igen. fast mest i de främre trakterna. Men men, sånt är livet. Nu är det iaf slut på misstag.

Fast.. Alexander vägrade äta sin nya välling. Testade ge honom bovetemjöl i enbart vatten, med vatten och neocate och även risdryck men han ville ingen ha. Helgen hemma hos mamma åt han ju för glatta livet.
    Men men, hoppas det var neocaten som avskräckte honom och att han tar bovete+risdryck imorn för annars vet jag inte vad jag ska göra.

Träffade vår bvc sköterska i affären förut och hon avråder från att börja med baskost tills att vi träffat dietisten så jag antar att vi gör så. Men det får bli utan allt. Sädesslag, mjölk, ägg, soja, baljväxter nötter och fisk. Även kyckling eftersom alex reagerar luftburet på ägg så får vi se vad dietisten säger.
    När får ni träffa dietisten då?

Fortsätt och ge vällingen med Neocate är mitt tips. Har du testat med lite socker i (till en början, sen fasar man ur)? Det är ju ännu viktigare att han får i sig näringsämnena om ni tar bort annan mat...

Man kan göra tvärtom att ge lite Neocate och öka den, men ärligt talat, Neocate smakar inte så konstigt alls så den smaken borde döljas rätt väl i bovete/risdryck smaken... Har du smakat och jämfört.

Mitt råd är alltså att försöka ge med Neocate, men variera vällingen eller försöka tills han tar den.
    Min mellankille åt om han fick mixad banan i t.ex, men han hade äcklig Profylac.
    Så alla försök är bra för att dölja smaken så han äter. Det är guld värt att ha något som man vet han gillar och äter och även är näringsmässigt komplett.
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-06-13 21:54:06 följande:
    vad är naturligt glutenfria produkter? =)
    vetestärkelse kunde jag äta.....
    Fast är han testad att han är ALLERGISK mot vete (vilket jag tolkar det som) så kan jag inte rekommendera dig att äta vetestärkelse! Det finns nog bara en av alla veteallergiker som har vandrat genom dessa allergitrådarna och de jag sett på andra ställen som faktiskt tål vetestärkelse. Och hon reagerade enbart genom att gå ner i vikt (inget test visade på allergi..) Så ett gott råd, ta bort vetestärkelse också. Förmodligen kommer du även behöva ta bort fler saker som glukossirap. Tyvärr säger jag. Men så är sanningen. Bättre att göra precis som vi på landet skrev, ta bort allt för att se om han blev bra och därefter lägga till.

Sen är inte blodproven hela sanningen. Man måste utesluta och sedan provocera för att säkert fastställa en allergi. Med andra ord även om det inte visar något på t.ex havre så innebär det inte att han faktiskt tål det, eller om det visar så innebär det inte att han med all säkerthet inte tål det heller. Se sista länken från FASS i trådstarten.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-13 20:27:42 följande:
    Så vill jag bara varna alla. var i affären idag och vände upp och ner på hela hyllan med bovetemjöl. vissa står OBS! Kan innehålla spår av soja på vänstra baksidan. Bara så att ni vet. Vissa stod det ingenting alls på, men ungefär lika många hade den varningstexten. så läs innan ni köper risentas bovetemjöl. Köpte iaf hem en påse igår som inte stod det på. Men jag undrar ju, varför står det på vissa påsar men inte på andra?
    Skojar du!? Nä, tydligen inte! Kontakta Risenta och fråga hur de kan göra så och varför! Och om det gäller fler produkter och om de inser riskerna?!? Låter helt sjukt farligt!!!
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-06-14 08:27:57 följande:
    Men om en barn allergi läkare säger att jag kan äta det så ska det väl gå bra?!
    Vad kan jag äta då då? Om jag  inte ska handla på gluten hyllan? Handlade mkt bröd o pasta igår! Ngn måst jag ju kunna äta! =)
    Nåja, har det hemma nu o får vänta tills jag får träffa en dietist så får vi se vad hon säger. =)
    Nje, inte i detta fallet... Läkaren vet ju inte hur ditt barn reagerar. Jag har två barnallergiläkare som sagt att min son tål vete och havre. Han är superallergisk och det visade sig sen på lapptest. Så jag hade inte litat blint på läkare tyvärr... Man måste testa själv och se. Men för att veta hur det förhåller sig måste man ta bort och sedan provocera.

Det finns jätte mycket att äta! Kolla runt i bloggarna i trådstarten. Det är väl typ ingen som hänger här nu för tiden vars barn äter vetestärkelse tror jag?
    Du får fråga på, men det beror också på om du ska ta bort guarkärnmjöl och de andra sojasläktingar för det begränsar utbudet ännu mer tyvärr.
    Men du gör ju precis som du vill, säger det bara för att hjälpa till...

Vi äter utan allt det du raddade upp och lite till.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-13 22:28:07 följande:
    Nej, det är sant. Är helt förbluffad. Ska visst ringa imorn och fråga hur det kan komma sig att det står så på vissa och inte på andra. Kan man då lita på att ingen påse innehåller spår undrar man ju?
    Har du fått svar?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-14 22:12:35 följande:
    Hittade jättegod pasta gjord på enbart majs och vatten.
    Överlycklig nästintill. tänk så underbart att slippa äta ris hela tiden.

Hittade också majskex som alexander älskade. Lite smör på det så blir det nästan som knäckebröd. Kommer kanske bli bra det här ändå.
    Solig
Svar på tråden Allergitråden