• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-05-24 21:34:14 följande:
    Det var Winnergård som sa glutenallergisk och att hon sa att de skulle göra något nytt test för att se om det var vetestärkelse i vetemjölet han inte tål? Jag förstår ingenting om det där, bara lyssnade på vad hon sa. Han hade ju bara 0.10 på vete?

Nu äter han nestles fullkornsvälling.
    Kommer ta bort gluten även från honom så man får väl göra något liknande det amanda har fast kanske blanda det med rismjölk eller något. Kanske blir godare då?

Han äter jättebra om han inte mår dåligt. Nu när han varit kass i magen länge äter han bara ris och grönsaker.
    Han vägrar ju äta mycket. skulle gissa på att han väljer bort mat han inte klarar av. behöver man berika till en 2åring?

vet inte om jag vågar testa ge honom havreprodukter, han åt alltid havregrynsgröt när han var mindre men nu vägrar han äta det. vet inte om man tolkar det som om han inte tål det eller testar ge honom det.
    Själv tycker jag ju bättre om havreprodukterna än ris. Amanda verkar klara havre hur bra som helst. om det inte är därför hon inte går upp i vikt igen.

fan.. hoppas vi får tiden till dietisten snart så vi kan få nån ordning på allting. går ju inte ha ett barn som mår dåligt och ett barn som inte går upp i vikt. Annars tänker jag mig att gå ner på baskost för alla.

jag själv verkar också bli dålig varje gång jag äter något som innehåller gluten numera. Så konstigt! Jag som aldrig mått dåligt av det förr men nu klarar jag varken pizza, smörgås eller pasta. får världens magknip.
    Eller kan det vara så att jag reagerar nu bara för vi äter det så sällan?
    Hm, hon brukar ju veta vad hon pratar om?! Glutenallergisk har hon aldrig ens nämt till mig och det är ju konstigt i så fall eftersom båda mina stora är på sädesslagsfri kost nu..!?!
    Menar hon inte att de skulle kolla om han inte tål veteproteiner? Alltså är man allergisk mot vete så tål man sällan vetestärkelse heller. Eller skulle hon göra patchtest/lapptest med vetemjöl?

Vanliga havregryn innehåller vete, eller ja, andra sädesslag upp till 2%. Så ge för allt i världen inte vanliga havregryn om du tar bort enbart vete. Jag tror du ska lita på vad han vill äta och inte äta. De brukar vara rätt smarta de där små! Min dotter valde ju själv bort allt med ägg i t.ex... Hon grät när det var saker med ägg i och vägrade äta, senare fick vi reda på att hon var allergisk....

Ja, det var ju det jag sa när du var här att du skulle kolla dig och din mage!

Låter inte alls konstigt med tanke på min DH och mina allergiska barn... Det brukar också vara så att man märker större skillnad om du äter utan det du inte tål och sedan äter då och då, för då märker ju du att du mår bra emellan. Tar du aldrig bort det så mår typ jämt dåligt fast får inte så stora variationer. Så var det för mig i alla fall.
  • Kavat

Lite snabbt. Har man inte ätit gluten så kommer det inte visa på glutenprover eller på gastron. Man måste äta gluten för att det ska visa. Värdet sjunker med tiden och blir normalt efter ett tag på glutenfri kost = man är frisk typ.

Det är inte samma med allergier. Det visar (om det visar alls) på blodprov även efter att man slutat äta vete t.ex.
    Sen säger läkarna olika. Vissa säger att det inte är någon idé att testa igen för det kan sjunka om man inte får i sig det man tål, medans andra testas årligen och då tror man att de blir bättre för att värdet sjunker. Men det är tydligen inte hela sanningen enligt vår allergolog om jag tolkade henne rätt. Hon tycker ju att det är onödigt att testa årligen för det säger inget enligt henne om hur verkligheten är.

• Kavat

Mithrandil det beror på om de tål det eller inte?! Om de är allergiska eller har celiaki.. Och det vet du ju inte. Så mitt råd är att ta bort allt och senare provocera med glukossirap, druvsocker, dextros, och vetestärkelse.

• Kavat
    Molina skrev 2011-05-26 20:23:15 följande:
    Jag borde kunna det mesta om mjölkallergi nu men har åkt dit på en sak KOKOSMJÖLK kan en som har ren mjölkallergi inta den mjölken?
    Ren kokosmjölk kan man använda.

Vill dock ge en varning för t.ex thairestaurangen som ibland har mjölk i sin kokosmjölk.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-25 11:47:08 följande:
    Så naturligt glutenfritt borde funka?
    Får nog börja googla på gluten nu också då. Detta är ju en djungel.
    Ja, naturligt glutenfritt. Men se upp för ägg och guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm!
    (Tillägger att jag med DH inte heller tål glukossirap mm)

Inboxa över mailadressen kan jag skicka över lite listor om du vill ha?
    mithrandil skrev 2011-05-26 22:00:31 följande:
    Just det.. ställde en fråga igår som jag inte fått svar på.

Ska jag börja med baskost på båda barnen eller ska jag bara ta bort vissa saker?
    Vad tycker ni? Känner inte att jag klarar av att ta beslutet själv.
    Jag hade nog tagit bort mjölk, ägg, soja och alla baljväxter, guar mm och alla sädesslag och sett om de blev ok på den kosten. Sedan hade jag skrivit matdagbok och t.ex bara gett lax en dag i veckan osv.. Tagit det väldigt lugnt och om de inte blir bra på den kosten så hade jag tagit bort mer, ev gått ner på baskost. Och väntat minst två månader som de ska må bra och sedan provocerat när jag kände mig redo och de har fått må bra ett långt tag. Och då börjat med det jag tror de tål. Ofta har ju misstag skett vid det laget så att du redan vet att ingen tål ägg t.ex och att lillan inte tål mjölk.

Sen vet jag också att dagis och annat ställer till det mm. Men försök att ta det lugnt och få dem ok.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-26 22:39:36 följande:
    Tack.. ja, det får bli så då.
    Men amanda har aldrig ätit fisk, ska jag ändå bara testa 1 gång i veckan? Testar man itne flera dagar i rad första gången man ger något? efter incidenten nu i söndags tänker jag vänta ett tag till med fisk. Känner att jag inte har direkt brottom med att få henne att äta det.

Har tid till dietisten 30 juni så jag kan ju ta bort det du nämnde tills dess och sen se vad hon säger.
    tack!
    Nej, men vänta med fisk då. Jag trodde att de åt det och att du inte trodde att de var allergiska.. Sorry.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-26 22:50:57 följande:
    Ingen fara.
    Alexander äter fisk och jag tror han klarar det bra, men amanda skulle ju enligt winnergård inte äta fisk förrens 1års ålder så hon har aldrig ens smakat.
    Med mellankillen började vi när han var ca 1.5 tror jag. Lax funkar men ingen annan fisk som vi testat (makrill, strömming tror jag bara är testat)

Lite komiskt för när vi testade lax de första gångerna skrek han som bara den efteråt och vi var jätte osäkra på om lax funkade eller inte. Men sen i efterhand insåg vi att han var skitarg för att han inte fick mer!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-26 23:00:19 följande:
    Hahaha.. ja se så det kan vara.
    den hade man ju inte räknat med.

så då är lax bästa fisken att börja med?
    Sägs så. Och i vårt fall var det så.
Svar på tråden Allergitråden