• Kavat

Allergitråden

Super blondinen skrev 2011-05-03 23:12:01 följande:
    Dottern fick allergi reaktion på Mc donalds i dag .
    Hon fick i sig spår av fisk ämnen troligen hade nån stekt en mc fish innan på stekborde.

Tur att magen bara regarade att tömma sig. Lovar Blöjan var över full av diarré tur med om bytte,

Stackarn. hon är 3år.

När vi gick så titta hon på ronald mc donald och sa dumma dig som ger mig fisk du är dum.

Tror det tar sin tid innan hon äter där mer
    Gråter
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-04 00:08:33 följande:
    Kavat: Kan de neka alexander lapptest på allergimott om vi har en remiss?
    De ville ju inte ta emot honom när jag ringde men jag tänkte att det kanske kan visa på lapp nu när RAST var så tveksamt. ni säger att 0.19 kan vara reaktion men sjuksköterskan sa att de var negativt eftersom det var under 0.35.

angående skorv som alla skriver om.
    har det samband med allergi? Alexander är 2år och har fortfarande mycket skorv. Tar bort och så kommer det tillbaka. Amanda har också en hel del skorv, men hon hade ingen som nyfödd och strax däröver.
    Nej, har ni remiss blir ni inte nekade.

Men jag funderar fortfarande på om det är om Alexander är över 1 år eller om det är att han då hade för "enkla" problem.

Prata med dem, kanske kan ni göra patch på båda samtidigt om ni har remiss på Alexander.
  • Kavat

Lillskruttet, såg att älsklingen svarat ungefär samma när jag läst igenom, men det hänger ihop i allra högsta grad.

• Kavat

Suck! Ni som kan allt!

Jag har varit hos två olika läkare för flera år sedan och är intresserad av journalerna från dessa läkare. Den senaste vc har journaler från den första läkaren men de sa att de inte får lämna ut dem utan att jag måste vända mig till den första läkaren igen.
    Men den första läkaren är på semester en månad framöver och jag vill ha journalerna denna veckan...

Hur är det? Kan inte vc lämna ut journaler som jag har begärt att de ska skicka till vc?

• Kavat
    t0va skrev 2011-05-04 16:01:05 följande:
    Hur fort kan eksem försvinna? Idag var theo väldigt röd över hela kinderna, han hade då varit vaken ca 1.5timme men hunnit leta upp och stoppat i sig en kaninbajs. Han tuggade så nöjd... Sen gick vi till köpcentrumet och på spårvagnen såg jag att han inte alls var lika röd längre, det var stor skillnad. På förmiddagen var han varm och knallröd. 

Sen gick vi in på mcdonalds för jag var hungrig då blev han lite röd igen men inte så knallröd.

Kan det skifta så fort ifall man kommer ifrån det som skapar eksemet? Kanske är kaninerna också, tror på mer eftersom han får det på ställen utan kanin också. Han var jätteröd och varm redan innan vi hade ätit frukost, så han hade bara legat på golvet och lekt.  
    Vad är det för innehåll i det kaninerna äter? Vete? Havre? Om han äter deras bajs eller ja, de får ju säkert på sig det de äter och sprider runt i huset om de hoppar fritt så han behöver säkert inte bara äta bajset för att få i sig. Det räcker nog att han kryper runt där de har varit gissar jag...
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-05-04 15:34:25 följande:
    men den första läkaren har väl en sekreterare, eller liknande, som kan fixa journalerna? dina egna journaler har du ju rätt till, så nog borde dessutom läkare 2 kunna ge dig en kopia!
    Det är ett litet kontor, en privat läkare som typ är själv, tror jag. Eller ja, hans fru jobbar där och hon är säkert med på semestern tänkte jag...
    Hm, ja, vi får la se om jag får något svar.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-04 20:45:39 följande:
    Kavat skrev 2011-05-04 11:07:31 följande:
    Lillskruttet om astman dessutom är undermedicinerad så blir han ju också sjuk lättare...
    Ja, alltså, läkaren trodde inte att han skulle reagera på vete eftersom han hade så lågt värde på rast ((soja är han inte allergisk mot enl rast). Vi har provat med vete och inte sett några reaktioner när han ätit det, i alla fall inte direkta. Han har lite eksem fortfarande, men det är inte mycket alls jämfört med hur han såg ut förut. Nu behöver han inte kortisonsalva varje dag, och det är en absolut framgång
    Nu får han ju iof i sig vete regelbundet, både genom EnaGos banangröt och smörgåsrån som han brukar mumsa på. Så helt omöjligt är det ju inte förstås att han reagerar med att eksemen inte vill släppa helt samt att det sätter sig på andningen. Ett tag försökte vi ju undvika vetet, kan inte svara just nu på hur lång tid det var men det var inte jättelänge. Någon tydlig förbättring såg vi inte då i alla fall.

Vet inte hur pass medicinerad han är mot astman och vad mer det finns att ta till. Han har som sagt Pulmicort, Airomir och Singulair. Vet bara att han aldrig blir helt utan rossel, men så är det ju just det att han aldrig verkar hinna repa sig ordentligt innan nästa förkylning.
    Men vad som visar på RAST är ju inte hela sanningen. Astma av vete är ju en sen reaktion också... Och sena reaktioner visar sig inte på RAST som enbart mäter snabba reaktioner (andnöd är exempel på snabb reaktion). Man kan reagera med både långsamma och snabba reaktioner på samma ämne.
    Min kille blev förövrigt inte bra för än efter 2 månader på sädesslagsfri kost och så länge gissar jag inte att ni har testat utan... Så blir han inte bättre hade jag nog övervägt att testa utan en längre tid för att se. Han har dock inte astma men eksem och andra symptom som diarré osv.

Läs länken från FASS som jag la in nederst i trådstarten!
  • Kavat
    Minifer skrev 2011-05-05 11:15:05 följande:
    Hej! Har inte kunnat vara inne på ett par dagar och hinner inte läsa ikapp nu, men tänkte bara berätta att det verkar som att sonens envisa diarré beror på att vi bytt välling (vilket jag inte visste, mannen som köpt och vi häller över i en burk. Hans mage verkar inte fixa full korn
    Har ni kollat gluten på blodprov? Om inte, så är det jätte viktigt att göra det!.

Om jag fattar dig rätt funkar mjölkprotein då?
    Fungerar vete eller havre i annan form än vällingen?
    Är eksemen borta, för visst var det väl problem med eksem?
  • Kavat

Mithrandil, om hon ligger på gråskalan så ar jag fattat det som att man ska misstänka celiaki och ta om proverna. Men i och med att hon klart reagerar på gluten och inte kan äta så måste hon nog bråka lite om hon vill ha en glutendiagnos. De kan kolla med hjälp av benmärgsprov gastro osv. Gastron är ju tveksamt om det visar om hon inte kan äta. Men min husläkare sa att han kunde sätta diagnos på enbart högt värde på blodprovet och min klåda. Jag och min pappas kusin som också har DH har relativt låga värden på blodprovet. Även om det visade. Jag tog ju blodprov medans jag åt gluten.

Svar på tråden Allergitråden