LillSkruttet skrev 2011-05-03 20:57:46 följande:
Du får så gärna fråga.
Blev ett långt svar dock.
Värdet för vete tror jag låg på typ 0,4 eller nåt....det var i alla fall precis över gränsvärdet enl läkaren (det var därför han ville att vi skulle ge vete trots allt). Värdet för jordnöt fick jag aldrig reda på. Får fråga vid uppföljningssamtalet med läkaren, känner att jag måste skriva ner det så jag har det dokumenterat för min egen skull.
Nej, han har fortfarande lite eksem till och från. Mest blossar det upp som polisonger i ansiktet, lite bakom öronen, handleder, fotleder och fläckvis på benen (mest frampå knäna). Han äter vete och soja, har inte sett några tydliga reaktioner mot något av det. Började föra matdagsbok för några månader sedan och det är verkligen kanon. Mycket lättare att se om det finns samband osv. Han har faktiskt inte haft röda blossande allergikinder sedan ett bra tag tillbaka. Senast var när han vid ett tillfälle ätit majskrokar och jag trodde han var allergisk mot majs. Men kom sen på att vi ätit ägg både på kvällen innan och sen på morgonen när han åt majskrokarna. Säkert var vi oförsiktiga och han fick i sig. Han reagerade med illröda kinder, jättegnällig/skrikig resten av dagen och uppblossande eksem på hela kroppen (hela bålen var täckt). Det tog 5 dagar innan det lade sig mha kortisonsalvor.
Så jag är väldigt försiktigt med ägghanteringen nu. Dock är det inte alltid lätt med en 4-årig dotter som älskar ägg och inte riktigt förstår varför hon inte får ta i lillebror när hon hanterat ägg på något vis....
Hans astma är så där. Han har ju återigen en förkylning (vilken i ordningen vet jag inte, men vi är nog uppe på 8:e sedan han föddes eller nåt...
). Han har ju haft maxdos (2 puffar morg + kväll) av Pulmicorten, Airomir v.b länge. Singulair varje kväll fick han insatt för en månad sedan. Vi skulle sedan försöka trappa ut Pulmicorten när han var bättre från den förkylning han hade då, även om han rosslade. Så det började jag med för några dagar sedan. Sänkte till 1 puff morgon + kväll, men så blev han förkyld så nu är vi tillbaka på maxdosen igen. Airomiren verkar inte göra så stor skillnad, men han får den när han är som tätast, vilket oftast är på morgonen och ibland framåt kvällen. Han rosslar på och har lite indragningar. Men han verkar ändå rätt "pigg". Lite blålila under ögonen emellanåt och hostig, men det är heller inget nytt. Ska ha uppföljning med hans läkare på telefonen om någon vecka. Vill ge Singulairen ett litet tag till innan jag pratar med honom, för jag tycker inte jag märkt någon skillnad sedan han började med den. Han har rosslat mer sedan dess vilket dock säkert beror på förkylning. Vet inte riktigt vilken effekt jag skulle ha förväntat mig av Singulairen. Har du erfarenhet av det? Ska det dämpa rosslet, eller minska pipet eller hur fungerar den? Slemlösande? Luftrörsvidgande? *snurrig*
Har inte hunnit läsa om du fått svar, men undrar om du är medveten att om han är allergisk mot vete och soja och han äter det så resulterar det förmodligen att både astma och immunförsvar blir sämre och att han oftare blir sjuk?
Det hänger ihop som ett vattenglas typ som sakta fylls på av allergener och när hans maxtak är nått så svämmar det över och då blir han sjuk t.ex.
Gräs och vete hänger ihop, så han kan även reagera mer på vete i pollensäsonger av den anledningen och inte bara den uppenbara att han får i sig pollen.
Har ni testat att ta bort och sett hur han mår utan?