mithrandil skrev 2011-06-06 23:07:45 följande:
älsklingen: Jobbigt! Nä, jag vet inte vad det är här hemma alls. Tycker vi äter ungefär samma som alltid fast sen har hon fått prova massa olika saker hemma hos mamma fick jag veta idag. Saker hon aldrig ätit innan.
Hon får bara ut små små harpluttar här hemma och spyr mer och mer. Vill inte äta och bara gnäller.
Gett henne 3ml lactulos morgon + kväll i 3 dagar nu men enda bättringen är att hon fått bajsa 3 gånger idag fast det är fortfarande stenhårt.
Hon brukar äta neocate, rapsolja, mjölkfritt margarin, ris, kött, äpple, päron, majs, gurka. det har funkat som en klocka fram tills nu.
Oftast äter vi köttfärssås och ris här hemma, otroligt fantasilöst, men vad gör man? förut åt vi mycket korvstroganoff men nu går inte det eftersom hon "reagerar" på havreprodukterna och risgrädde och sådär får man inte tag på här där vi bor.
Hemma hos mamma hade hon fått jordgubbar, tomat, lax, glutenfri pasta som visst innehöll ärtprotein och bovetemjölsvälling som innehöll spår av soja. Lailas gula och no egg. Men även dagar hon inte får i sig något så är hon ju inte bra alls.
kavat: Stort tack! Jag har faktiskt kört fast helt. skulle helst vilja ge henne enbart neocate för att få fart på henne men hon vill inte ha och blir svinsur om hon inte får vanlig mat också.
Innerst inne känns det som om det måste bli baskost ändå, men jag vet inte. Blir så rådvill, förstår ju ingenting. Vad tycker du vi ska göra? Hur går man vidare för att få henne bra så fort som möjligt?
Nån som har bra tips på välling som inte berikas med ersättning? Den måste vara lite lik hans vanliga välling för annars vill han inte ha. maizena blandat med havredryck ratade han direkt.
Gjorde bovetemjölsvälling till alex blandat med rismjölk och han älskade den, men så såg jag ju att den innehöll spår av soja och det är kanske lämpligast att utesluta precis allt tills de är helt bra igen?
Min fundering är hur länge hon varit helt utan "provoceringar" av nya saker? Får hon i sig något nytt som inte funkar varje vecka så är det kanske inte så konstigt att hon inte blir bra.. Men samtidigt vill man ju utöka matutbudet. Skitsvårt rent ut sagt. Men kanske ni ska göra en gemensam lista på saker som är ok, som även din mamma får använda sig av så att hon blir "stabil" och sen att enbart du t.ex provocerar med nya saker någon då och då så ni VET exakt vad hon ätit och när.
Enbart Neocate är nog synd, men potatis, palsternacka, ris, nötkött mm är ju sällan de får reaktioner på. Kolla Miralicias blogg om baskost så får du fler idéer! Den är toppen!
Du har inte missat något...? Funderar....
Här hemma funkar som sagt Carlshamns risdryck (men inte testat Ricedream ens pga spår av korn)
Vi har enbart särnär märkta mjöler som bovete, ris och majs från Risenta eller GoGreens. (Saltå Kvarn funkade inte när vi testade.)
I kokosmjölk finns ibland guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl osv. Vi köper Santa Marias 5 dl tetra (ceriselila förpackning) som enbart innehåller kokos och vatten och inte en massa tillsatsämnen och förtjockningsmedel. Den gör jag glass av, såser av, risgrynsgröt osv. *gillar*
Mina tål ju inte konserveringsmedel E202 heller och försöker köra så rena produkter som vi kan, vi kör enbart och alltid på Carlshamns mörkblå- vit randiga smörgåsmargarin t.ex.
Välling som inte berikas.... Ärligt talat, kan du inte koka på risdryck, och något mjöl bovete/ris t.ex och använda Neocate?
Vad är det för soja i risdrycken??? Carlshmans bör funka! Bovetemjöl innehåller ju inte soja... Men jag tycker att du absolut ska berika hans med Neocate också! Så mycket äter han väl inte att du inte kan nalla lite på syrrans till ni har utrett klart hans allergier?