• Kavat

Allergitråden

Molina skrev 2011-06-04 20:08:16 följande:
    Ansökte nu Kavat men skrev bara troll77 många av er känner nog igen mitt nick.

Hua den 8:e ska Moa göra en mjölkprovning på barn nervös som bara den, gör ni alla här 1 provocering varje år på era bars allergier?
    Insläppt! Solig
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-06-04 20:56:23 följande:
    Lade också in en ansökan med bara mitt nick. Vet inte om jag kanske fortfarande räknas som ny här.....
    Du är insläppt du med så klart!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-05 23:41:51 följande:
    Nä, klarar inte det här längre!
    Amanda är skrikig som fan, skiker hela dagarna om man inte har 120% uppmärksamhet på henne och låter henne klättra över en. Magen funkar inte alls. Vägrar sova. Jag förstår inte. Vad kan jag ge henne att äta? Hur får jag ordning på magen?
    Hjärta Ring om du behöver prata!!! Har inga planer under dagen.

Annars undrar jag också vad hon äter?
    Gå ner på lite mindre utbdud ett tag?

Här kör vi samma mat x 2 varje dag till liten. Potatis, rapsolja, mjölkfrittmargarin, carlshamns risdryck och nötkött. Han mår inte dålig av det, tvärtom.
    Sen äter han vårat korvbröd/frallor (ligger i mina recept i bloggen, men det är bovete, teff, ris och potatismjöl) och Carlshamns feta mjölkfria margarin.

Och så Neocatevälling. Ungsbakad potatis i rapsolja, timjan. Och lite gurka som tidsfördriv. Det är nog hela hans meny.
    Blåbär och banan har han också testat vid några tillfällen men nu blev han kass efter att ha smaskat hundmat.. Suck! (Var fisk och soja i) så nu pausade vi lite.
    Hallon verkade inte funka. Kyckling är vi osäkra på. Men ska testas snart igen.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-06 00:56:13 följande:
    Jag sitter också uppe med en ledsen liten, kollade i hans mun och det syns 2 små vita prickar men jag vet inte ifall det är dem eller pannkakan, muffinsen eller brödet han provade idag. Vi provbakade lite allergimat. 

Någon som har en aning? Pannkakan gjorde vi på bovetemjöl och färdigpulvret frutti eller vad det heter. Hittar inget på det som ska vara fel, majs tål han.

Sen gjorde jag bananmuffins fast utan banan,
    2,5 dl Maizena majsstärkelse
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    1 dl socker
    ½ dl ljus sirap
    3 bananer
    1 dl Carlshamns flytande margarin 
      där är det bara sirap han inte ätit innan. 

sen blev det tefflimpa fast utan solrosfrön och med sirap. Av det är det sirap, teff, fibrex och lailas som han inte provat innan. 

50 g jäst för söta degar
    1 tsk salt
    4 dl ljummet vatten
    ½ dl farinsocker eller sirap
    ½ dl olja, tex raps, solros
    ½ dl solrosfrön
    1 dl fibrex
    2 dl teffmjöl
    2 tsk bakpulver
    ca 4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

Han fick bara små provbitar så inget stort, pannkakan fick han 3 små typ 5cm bitar fast det mesta hamnade på golvet. Är det något här som kan vara mer misstänkt än något annat?

Hade inte en tanke på att bara ge en sak idag, ville se så han inte ratade det helt.

Men han har varit jättegrinig ikväll, klängig och nu på kvällen somnade han i ca 30min vaknade och gick inte att få att sova igen, men då var klockan bara 19:30 så han fick komma upp, sen somnade han igen kring 23, men vaknade av att pappa hostade och då var det kört. Han vägrar ligga i sängen och gråter men somnar till då och då. 

V tog precis beslutet att ge lite alvedon, och nu sitter han i sin säng  och äter lite ersättning och leker med sin briohund. Tänkte gå in och lägga mig, många gånger så somnar han själv när han fått leka lite i sängen. 
    Vad är det för sirap? Inte malt i?

Annars så är det nog bara att ge en sak i taget.
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-06-07 14:29:21 följande:
    Just det, någon som har några erfarenheter av kraftig äggallergi och MPR-vaccinet? Har ni vaccinerat, och hur har barnen i så fall reagerat?
    Min 4 åring är den jag vet är mest allergisk  mot ägg och han vaccinerad och det hände inget. Men är det verkligen odlat i ägg numera?

Däremot så tog vi inte influensasprutan av den anledningen...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-06 23:07:45 följande:
    älsklingen: Jobbigt! Nä, jag vet inte vad det är här hemma alls. Tycker vi äter ungefär samma som alltid fast sen har hon fått prova massa olika saker hemma hos mamma fick jag veta idag. Saker hon aldrig ätit innan.
    Hon får bara ut små små harpluttar här hemma och spyr mer och mer. Vill inte äta och bara gnäller.
    Gett henne 3ml lactulos morgon + kväll i 3 dagar nu men enda bättringen är att hon fått bajsa 3 gånger idag fast det är fortfarande stenhårt.

Hon brukar äta neocate, rapsolja, mjölkfritt margarin, ris, kött, äpple, päron, majs, gurka. det har funkat som en klocka fram tills nu.
    Oftast äter vi köttfärssås och ris här hemma, otroligt fantasilöst, men vad gör man? förut åt vi mycket korvstroganoff men nu går inte det eftersom hon "reagerar" på havreprodukterna och risgrädde och sådär får man inte tag på här där vi bor.

Hemma hos mamma hade hon fått jordgubbar, tomat, lax, glutenfri pasta som visst innehöll ärtprotein och bovetemjölsvälling som innehöll spår av soja. Lailas gula och no egg. Men även dagar hon inte får i sig något så är hon ju inte bra alls.

kavat: Stort tack! Jag har faktiskt kört fast helt. skulle helst vilja ge henne enbart neocate för att få fart på henne men hon vill inte ha och blir svinsur om hon inte får vanlig mat också.
    Innerst inne känns det som om det måste bli baskost ändå, men jag vet inte. Blir så rådvill, förstår ju ingenting. Vad tycker du vi ska göra? Hur går man vidare för att få henne bra så fort som möjligt?

Nån som har bra tips på välling som inte berikas med ersättning? Den måste vara lite lik hans vanliga välling för annars vill han inte ha. maizena blandat med havredryck ratade han direkt.
    Gjorde bovetemjölsvälling till alex blandat med rismjölk och han älskade den, men så såg jag ju att den innehöll spår av soja och det är kanske lämpligast att utesluta precis allt tills de är helt bra igen?
    Min fundering är hur länge hon varit helt utan "provoceringar" av nya saker? Får hon i sig något nytt som inte funkar varje vecka så är det kanske inte så konstigt att hon inte blir bra.. Men samtidigt vill man ju utöka matutbudet. Skitsvårt rent ut sagt. Men kanske ni ska göra en gemensam lista på saker som är ok, som även din mamma får använda sig av så att hon blir "stabil" och sen att enbart du t.ex provocerar med nya saker någon då och då så ni VET exakt vad hon ätit och när.
    Enbart Neocate är nog synd, men potatis, palsternacka, ris, nötkött mm är ju sällan de får reaktioner på. Kolla Miralicias blogg om baskost så får du fler idéer! Den är toppen!

Du har inte missat något...? Funderar....
    Här hemma funkar som sagt Carlshamns risdryck (men inte testat Ricedream ens pga spår av korn)
    Vi har enbart särnär märkta mjöler som bovete, ris och majs från Risenta eller GoGreens. (Saltå Kvarn funkade inte när vi testade.)
    I kokosmjölk finns ibland guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl osv. Vi köper Santa Marias 5 dl tetra (ceriselila förpackning) som enbart innehåller kokos och vatten och inte en massa tillsatsämnen och förtjockningsmedel. Den gör jag glass av, såser av, risgrynsgröt osv. *gillar*

Mina tål ju inte konserveringsmedel E202 heller och försöker köra så rena produkter som vi kan,  vi kör enbart och alltid på Carlshamns mörkblå- vit randiga smörgåsmargarin t.ex.

Välling som inte berikas.... Ärligt talat, kan du inte koka på risdryck, och något mjöl bovete/ris t.ex och använda Neocate?
    Vad är det för soja i risdrycken??? Carlshmans bör funka! Bovetemjöl innehåller ju inte soja... Men jag tycker att du absolut ska berika hans med Neocate också! Så mycket äter han väl inte att du inte kan nalla lite på syrrans till ni har utrett klart hans allergier?
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-06-07 11:22:34 följande:
    Är det någon här vars barn reagerat mot lax? Dottern fick det för första gången igår och har nu fått riktigt hemska eksem på benen, har kliat sig hela natten. Dock fick hon också en burk päron-mangopuré hos mormor och morfar igår och päron har hon tidigare reagerat mot genom att bli röd i underlivet. Hon har mig veterligen inte fått eksem av det förut, och hon är inte det minsta röd i underlivet nu, därför misstänker jag laxen. Vad tror ni?

Behöver även hjälp att tolka resultatet från senaste RAST. Hon hade 1,22 på mjölk, vilket läkaren tyckte var så lågt att vi kunde börja provocera direkt?! På skalan blir det ju en 2:a (=måttlig allergi) så då känns det inte riktigt bra att börja provocera än, eller?
    På ägg hade hon 30, vilket jag förstår är ganska högt (4:a på skalan). Hur kan vi förvänta oss att hon kommer reagera den dagen hon av misstag får i sig något med ägg? Någon som har ungefär samma resultat som varit med om det?
    Min lille tål inte lax eller någon fisk. Han har ju bara fått genom bröstmjölken men blir rödprickig (små små blåsor) främst runt hals, nacke, bröst, bakom öronen.

Tål hon mango då?

Oj, kommer inte ihåg skalan. Funderar på om den finns i min allergiblogg....
    Tyvärr så motsvarar ju inte alltid RAST-värdet reaktionen. Min mellankille hade 3 tror jag på RAST när han testades när han var 7 månader gammal. Vet dock inte om det blivit värre enligt RAST för han är inte kollad igen. Dock kollade läkaren häromsistens på ett annat sätt som visade att han kan få svårare och snabba reaktioner.
    Han reagerar  som 2-3 åring med omedelbara nässelutslag och klåda när han tar i ett ägg eller fiskmat med ägg i, eller en hand som hållt i ägg...
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-06-09 09:39:28 följande:

Sousafon, K Kavat och Tootoolah:

tack för era svar!
    Mango, banan och melon är i princip de enda frukterna vi ger henne och det har hon aldrig haft minsta reaktion mot. Päron har hon ju som sagt reagerat på, men inte med eksem... 
    Laxallergi misstänkte vi redan när hon var tre månader då hon fick otäcka eksem efter amningen när jag ätit lax. Hon pricktestades då negativt mot "fisk" -som läkaren sa- men när jag ringde mottagningen och dubbelkollade resultatet nu så hade de bara testat torsk, inte lax... så trött man kan bli! Men jag ska testa med lite lax igen om någon vecka och se hur hon reagerar då, och sen ska hon även testas mot lax vid nästa besök på allergimottagningen i augusti.

Vad tror ni om att provocera med mjölk när hon har 1,22 på RAST?

Och en annan fråga: är det någon som har koll på ursprunget till glukossirapen i Piggelin?

Piggelin är majs/veteblandning.
    Min lille kille blev högröd, svettades, fick blåsprickar och reagerade väldigt tydligt när jag ammade honom under två dygn efter jag ätit torsk. Även magen och sömn var påverkad så en väldigt tydlig reaktion i efterhand.

Han blev likadan häromdagen när han lyckades stoppa i en hundmats-pellets med fisk i in i munnen (maken plockade ut den så han hann bara suga på den)
    Han blev likadan när jag käkade omega3.

Så han är nog väldigt känslig mot fisk. Brukar äta lax en gång i veckan, minst och åt det under amningen också + omega3 dagligen och efter att jag ätit torsk så märkte jag att han reagerade likadant när jag åt lax.  (Skrev matdagbok under ett halvårs tid så jag har koll att jag inte fått i mig något annat.) Sen kollade vi honom på RAST och det visade inget. Så det är absolut inte säkert att det visar fastän det är solklara och tydliga reaktioner. Alltså även om ni kollar lax.

Samma som ovan gäller ju för mellansonen och vete. Vi upplever att han är ungefär lika känslig mot det som mot ägg, men vete visar inte på RAST.

Jag hade inte provocerat nu med mjölk. Red ut vad hon är allergisk mot först. Risken är att ni får ofrivilliga provoceringar i sommar ändå.. Så jag hade absolut väntat.
  • Kavat
    Sousafon skrev 2011-06-08 20:11:54 följande:
    Vill bara berätta: Vi har varit på semester i Spanien och det gick jättebra! Har varit så nervös för hur det skulle gå med vår pojkes allergier (ägg, nötter, skaldjur, fisk mm.), men allt gick jättebra! Kanske var vi överdrivet försiktiga, för han åt egentligen inte mycket på restaurang, utan oftast hade vi med oss mat till honom, men jag är ändå glad. Lite bökigt blev det med all denna mat som släpades runt, men det var det värt. Han fick oftast mutas med en glass till efterrätt när vi var på restaurang, men med det var han nöjd Flört. Det knepiga med honom är att han är så himla kräsen med mat, och har varit det senaste året ungefär. Hans matsedel blir mer och mer begränsad, och helst äter han bara ris, pasta, köttbullar, korv och fiskpinnar, och så de fyra grönsakerna majs, ärtor, broccoli och gurka. Så därför är han inte ens särskilt sugen på att prova nya saker, vilket just nu är en viss fördel. Fler med kräsna barn? Tips? Nu vet jag många av er har barn som är allergiska mot många fler saker än min son, men ändå...

Jag funderar också på hur man ska göra med dessa "spår av". Vi har fått rådet att undvika allt med spår av ägg och nötter, men egentligen tror vi att han nog klarar det. När vi skulle köpa Barilla-pasta i Spanien och läste på förpackningen stod det att den kan innehålla spår av ägg, så då köpte vi inte den. Men väl hemma upptäckte vi att det står likadant på Barilla här, och den pastan brukar han äta. Har vi bara haft tur hittills, eller betyder detta att man vågar ge saker med spår av? Det skulle göra allt så mycket lättare. För tillfället låter vi ju honom inte äta lösviktsbröd och sådant heller, på grund av risk för spår, men det kanske man ska våga. Hur gör ni andra? Och kan de testa på sjukhuset om de tål just spår? Är ju inte direkt sugen på en riktig provokation av ägg eller nötter, eftersom vi vet att han är ganska kraftigt allergisk. 
    Spår av. Jag ger inte spår av vete, ägg till mina stora. Men de har aldrig reagerat så tydligt av soja eller nötter, så spår av soja får de i fette crochanti. Men undviker man spår av vete och ägg så har jag nog inte hittat något med spår av nötter heller när jag tänker efter...
    Liten som är superkänslig mot mjölk hade jag inte gett spår av mjölk. Han reagerade ju på Althéran... Inte heller spår av fisk som han är superkänslig mot. Ägg hade jag också passat mig för med tanke på de andra.

Så jag tar lite efter vilka reaktioner de har. Tydliga och svåra reaktioner så ger jag inte spår av det ämnet... Annars hade jag kanske testat om det var något jag kände att vi ville äta, ha behov av. Finns det alternativ som t.ex på kokos-påsarna så köper jag enbart rena. (Icas ekologiska)
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-09 11:06:28 följande:
    Kavat: Vi köpte risentas bovetemjöl och på baksidan står det att den kan innehålla spår av soja.
    Det var inte risdrycken jag menade som innehöll något, utan bovetemjölet. Hittar inga risprodukter här i närheten. Får kanske åka till halmstad eller något för att hitta det eller köpa på mig när vi är hemma hos mamma.

Nu är barnen i sthlm med sin pappa så jag får försöka tänka ut något tills att de kommer hem ikväll eller imorn.
    VA!? Gick och dubbelkollade här i skåpen. Risentas boveteflingor och krossat bovete är ok. De är ju till och med särnärmärka.
Svar på tråden Allergitråden