• Kavat

Allergitråden

Ela skrev 2011-06-18 21:23:58 följande:

Hej! Jag anmäler mig (tyvärr) här eftersom jag har en snart sexmånaders son med konstaterad ägg- och jordnötsallergi. Eventuellt är det något mer han inte tål för ibland blossar eksemen upp igen trots att jag uteslutit ägg och jordnötter helt ur min (och givetvis hans) kost så vi ska diskutera på sexmånaderskontrollen om vi ska gå vidare med någon ytterligare utredning.

Nåväl. För ett par veckor sedan fick vår snart tvååring en allergisk reaktion mot förmodlgen nötter av något slag. Vi var utomlands och hon åt snacks på hotellet. Hon har ätit nötter tidigare utan problem men nu reagerade hon. Vi har fått en tid för pricktest den 4 juli eftersom de vill att det ska gå några veckor efter reaktionen så att det ger ett rättvisande resultat. Tidigare här under vintern/våren har hon haft väldigt ilskna böjveckseksem som spred sig till resten av benen, armarna och bålen. När vi var till läkare med dem (det var innan lillebror fick sin diagnos) och lyfte frågan om det eventuellt kunde vara någon allergi så sa läkaren att det var det förmodligen men "man kan ju vara allergisk mot typ vatten eller torr luft". Drömmer Hon trodde inte att det var födoämnesallergi utan vi fick kortisonsalva så att de skulle försvinna och sedan var förhoppningen att sommarvädret skulle göra att de höll sig borta. När vi hade smörjt någon vecka såg huden jättefin ut och vi fasade ut krämen. Nu ser vi dock att eksemen är på väg tillbaka och vi tror därför att hon kanske är allergisk mot något mer i maten och det känns extra skönt att få komma på koll i början på juli. Vad vi funderar på nu är om vi ska smörja med en svag kortisonsalva då och då för att hålla borta eksemen. Hon kliar och river på dem så man vill ju inte att hon ska gå med dem i onödan. Jag har dock för mig att läkaren som gjorde pricktestet på lillebror sa att det var bra att vi inte hade haft kortison på honom för då kunde vi göra pricktest direkt. Jag kan ha missuppfattat eller är det så att kortisonanvändande påverkar pricktest på något sätt? Någon som vet?

Välkommen hit!

Kommer eksemen tillbaks när man slutar smörja tyder det på att de fortfarande får i sig något de inte tål. Eller reagerar luftburet, eller har kontakt med det de inte tål osv.

Man ska inte använda kortison eller antihistaminer innan ett pricktest helst. Vill minnas att det var fyra dagar? Men ring dem och kolla!
  • Kavat

Suzzy, det är bara att fråga om du har funderingar, vi är rätt många nu som äter så. Mitt stora tips är att läsa Miralicias utan allt-bloggen om vad vete finna i soja/balkväxterma/guar mm. Det är de lurigaste sakerna att undvika och hitta rätt. T.ex så innehåller Ricedream spår av korn, så använd carlshamns risdryck. En annan fallgrop kan vara att man tar för givet att vissa saker är ok, men vi har t.ex problem att hitta skinka som är ok. Scans rökta funkar här. Scan använder majs som glukossirap t.ex och inte vete som de flesta andra.

• Kavat

Tha luckiest, ni får testa att trappa ner. Får de inte i sig, på sig saker de inte tål så ska de nornor sett inte ha klåda längre. Men det kan ju ta en tid innan det gått ur kroppen.

• Kavat

Ikea... Tveksamt, på pappret ja,eb i verkligheten vet ej. Min mellan får korv avsköljd i vatten. De står ju med korvbröden över... Så skölj noga i så fall!!! Sen äter han pommes man kan köpa lösa skålar. Sist fick liten smaka pommes och blev prickig och sov kasst, han är ju den som är mest känslig mot mjölk.. Men det är ju supersvårt att veta varifrån och varför. Vi gör rent bord och stol innan han sätter sig. Maken åt fisk, men tog inte i liten alls men vem vet hur känslig han är..? Så på pappret ja, men om det funkar? Tänk på att alla barn äter glass i lekrummet i restaurangen.

• Kavat

Suzzy, alltså ren havre innebär bara att den är ren från andra sädeslag som t.ex vete. Vete, råg, korn och havre kan innehålla de andra sädesslagen eftersom de inte hålls isär i hanteringen, alltså behandlas i samma kvarnar osv

• Kavat

Deras pasta innehöll soja för ett år sedan.. Nu minns jag inte om det var den vanliga vetepastan men har för mig det. Glutenfri pasta vet jag inte om de har och vad den iaf innehåller? Lurigt att säga att inget innehåller mjölk... Här har de saker med mjölk i. Är det inte mjölk i potatismoset heller?

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:11:59 följande:
    Här fungerar allt jättebra för alexander med hans nya kost.
    Han äter numera upp all sin välling och han äter all mat jag serverar.
    Magen fungerar bra, inga mer diarreer och han klagar inte på magont längre, men ibland luktar det fortfarande skunk och magen jäser upp nån gång då och då.

Kan magen svullna av tex mängden han äter eller gissar vi att något misstag skett, att han har något mer som måste bort eller att det bara är gamla rester?
    Vad skönt! Vänta några veckor med rätt kost (minst) innan du gör förändringar. Det kanske är som du sägerMen det skadar ju inte att skriva upp vad han ätit innan magen svullnar och se om du hittar samband. Jag skulle nog bara skriva upp senaste två målen (6 timmars) intag vid magsvullnad, hade inte letat längre tillbaks.

Och om det hänger ihop med illaluktande bajs, så hade jag tagit senaste dygnet. Alltså först svullnar magen och sen kommer stinkbajs? Klart det kan vara längre tillbaks... Men jag hade inte letat längre tillbaks i nuläget.

Magen är ju fortfarande i olag, det kan ta ett par månader innan den läkt helt. Så jag hade nog inte tagit bort något mer om du inte märker att han antingen mår väldigt dåligt av det eller att du då hittar ett rakt samband vid tre tillfällen med samma sak.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:53:12 följande:
    Ja, ett hiskeligt jäkla humör. Blir tokig.

Håller tummarna att hon blir helt bra på sädesslagsfri kost.
    Kan ju berätta att alexanders tok gung och det här med att ständigt vagga fram och tillbaka eller åla sig omkring helt försvunnit med hans nya kost. Alla de besvär som du skrivit att även tilde har så jag håller tummarna för att även hennes problem löser sig när hon får äta rätt mat!!

Nån som vet nån falukorv som inte innehåller druvsocker?
    Scans och Lithell har druvsocker från majs.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-06-22 20:51:40 följande:
    här är det halvmuntert. nästa allergi som uppenbarat sig: potatis. jag får svullen mage & halsbränna av potatis, sonen får svullen mage & matvägrar resten av dagen när han ätit potatis. dottern vete 17, hon är rätt rund men hennes mage verkar blir än rundare efter hon ätit pommes eller chips. och 2 försök med ketchup (efter ett långt tomatuppehåll) på sonen resulterade i 2 tretimmarslånga nattliga uppvak. så ingen tomat i den här familjen.

så. nu återstår ris & quinoa som enda kolhydraterna i vår kost. ev funkar hirs. teff har jag inte kommit till än, & bovete verkar vi få ont i magen av. enda grönsakerna är broccoli & gurka.

nån som har nån reflektion? hur f*n får man en fullvärdig kost på detta? bara ris, kött, olja, broccoli, gurka, typ. har bra mejlkontakt med vår dietist, men har inte pratat ordentligt med henne om de senaste allergierna ännu.

och kan det vara stärkelseallergi vi har? jag har noterat på mig själv att ju mer finfördelat det är, desto mer reaktion. t ex mår jag väldigt illa av potatismjöl, men kokt potatis eller strips ger mest ballongmage & halsbränna. och tapioka mår jag väldigt illa av, & får jättelös mage. samma med majsstärkelse. druvsocker & glukossirap ger ballongmage, ren vete eller annat sädesslag ger diarré men ingen uppblåst mage. etc.

blä. känner snart för att återgå till mina 4 tabletter imodium per dag & käka vad jag vill. och hur fanken gör man när barn med så pass kass mage som vår son (ständigt återkommande hemska blöjor trots väldigt reducerad kost) när de ska bli av med blöjan? barn med förstoppning ger man lactulos & annat, men barn med kronisk diarré? det är ju ordentligt handikappande! fortsätter det så här kommer sonen inte kunna följa med på utflykter med skolan eller göra andra aktiviteter där inte toalett finns nära tillhands. kan man inte ge barn imodium? eller ställer man dem på ständig tavegyldos med hopp om lugnare mage?

Gråter 
    Usch då...

Egentligen så tror jag inte kroppen behöver kolhydrater alls nästan. Alltså det går ju att äta lchf och de mår ju oftast väldigt bra. Inte för att det kanske är en sådan stor tröst just nu kanske, men men..

Min kille hade ju diarrér och var vädligt lös men av någon anledning blev det bättre när han blev runt 2 och av med blöjan. Fråga mig inte varför. Hoppas att det blir bättre, något måste ni ju kunna få till hjälp. Kram!
Svar på tråden Allergitråden