• Kavat

Allergitråden

t0va skrev 2011-06-16 13:15:03 följande:
    Hemma från bvc, de fixar en remiss till barnkliniken och tyckte vi borde få prata med dietist, tydligen har de en ny den förra ska ha varit jättebra men den här har ju bara gnällt på att vi gett ersättning trots att han är över 6månader. 

i alla fall har han hoppat upp 1.5steg på kurvan i vikt och 1 steg i längd så han växer som han ska och lite till ;) 4.5cm på 2månader är extremt mycket för honom. Ang. våra misstankar om andra allergier sa hon att hon skriver det vi tror och funderar på så får läkarna fundera vidare, hon blandar sig inte i utan sa att föräldrarna känner sitt barn bäst.

Däremot sa hon att man kan få bristsjukdomar om man tar bort så mycket som vi gjort, är ju bara ägg som han inte provat än alls, vete, havre, soja och mjölk. Inte kan han väl få bristsjukdomar av det en sån kort tid speciellt när han ändå äter ersättning som huvudföda.

Han får ju det till natten och kvällen, och sen i majsgröten, så det är lätt 4-6dl han får i sig om man räknar om till färdigblandat. 
    Skönt att han växer!

Min mellan har ju ätit så i många år nu och hans intag har dietisten räknat på och det var ok. Det är kalcium och järn enligt henne man ska vara noga med.
    Liten äter ju jätte strikt, men han får också Neocate eller ammar till varje mål.
    Men det är dietistens uppgift att räkna på vad och hur mycket han får i sig och säga till er om ni ska öka intaget av något, lägga till något.. Undrar varför hon säger så där? Det är ju hennes jobb att se till att han inte får någon brist!
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-16 15:44:35 följande:
    det var bvc-sköterskan som sa så och inte dietisten, någon sådan har vi inte fått träffa. Varje gång jag pratat med henne på telefon så har hon suckat och ojat sig över att han fortfarande får ersättning, för det får han inte äta efter 6månader sa hon till oss. 

Vet inte riktigt hur hon tänkt sig då, hon sa att vi skulle köpa välling i butiken och ge istället för ersättning, dvs. välling till alla mål plus smakisar. Snacka om att få i sig massa vete. Så jag har inte drivit på något besök hos henne heller när hon verkar vara rätt blåst. 
    Okej, det var ju lite bätte ändå, kanske. Men om hon nu tror det, varför ser hon inte till att du får en snabb dietisttid? Jag slutar aldrig förvånas...  
    Sen är det väl tydligt att han mår bra på denna kosten eftersom han växer som han ska kan man tycka (även om mina växt trots allergier) och det är typ det som bvc-sköterskorna brukar vara måna om...

Men om du ammat så hade du ju ammat istället för ersättning till målen osv. Det är ju liksom ingen skillnad. Inte slutar man amma bara för att de blir 6 månader... Men blir han inte mätt så kan man ju tjocka till ersättningen med rismjöl eller något, men det beror ju också lite på om man ger det till/efter mat (motsvarande amning) eller som ett helt mål tycker jag.
    Men det är bra att du står på dig T0va, håller med om att det låter väldigt knasigt...
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-16 17:36:55 följande:
    Ja jag fattar inte på mig dem, förut när han käkade främst vete, dvs. färdiggrötarna så växte han inte lika mycket, var ju så hon mätte 2 gånger extra för att se så de inte gjort fel. Så jag tror att nu när vi tagit bort allt som kan vara knas så har han fått chans att vila och komma igång som han ska. 

Igår fick han lite kyckling när vi åt och bajset luktar död idag, ska testa en gång till och se om det blir samma resultat, är ju tänder på gång nu också. 
    Hejja dig! Solig
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-16 21:15:53 följande:
    Jag har ju lärt mig av de bästa Flört

Sköterskan läste i theos journal att vi ska få tid i oktober för tester så sa hon några förkortningar och hon trodde det var blodprov och lapptest eller pricktest. Så skönt att det blir i oktober med mjölken för han börjar förskola den 22:a augusti och jag vill gärna att inskolningen blir klar innan det göras några provokationer, nu får han ju förhoppnigsvis några veckor till på sig. :) 

Var lite facinerande att bvc-sköterskan tyckte vi skulle ha kortisonkräm på eksemet på kinden men rekomenderade inte någon och det eksemet går upp och ner allt efter vad han äter. De på föräldrastödet som träffar oss varannan vecka hade sett så mycket bättre kinderna och eksemet blivit sen vi gör på restriktiv kost. Det är också ett bra tecken tycker jag. Speciellt när psykologen sa det helt själv när vi pratade om den resan vi gjort nu med allergierna, med de som har hand om den nya föräldragruppen vi börjar i till hösten.  
    Solig Skäms

Skönt att eksemen blivit bättre!

Du behövs i mjölkallergitråden.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-06-17 15:15:10 följande:
    Mithrandil : ingen aning.. Aldrig hört något om det :-0 . När det skiljer i cm på mina ben är jag alltid sne i ryggen.. Men det kanske inte barn kan bli ??
    Hade hon växt bättre nu då?

Vi fick neocate nu.. Inget snack om saken :)
    Fick 10 burkar per uttag.. Perfekt!
    Solig  Åh, guuu, vad lättad jag blev nu! Äntligen!!!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-17 13:32:35 följande:
    Någon som vet om man kan få problem med skelettet om man har mjölkallergi?
    Var på bvc med amanda och hennes ena ben har blivit ca 1cm kortare än det andra.
    BVC påpekade att det kunde ha att göra med mjölkallergin, för luxation trodde hon inte på eftersom hon kollats för det vid 2mån och 6mån. Ska få träffa läkare den 12 Juli pga detta med benen, men vad tror ni?
    Och skeptikern i mig säger att det var imponerande att BVC kan mäta en sådan sak på en knappt 1 åring....

Jag har varit hos tre olika sjukgymnaster och de har hållt på länge, jag har fått hoppa upp och röra mig och lägga mig igen och de har sträckt bena och jämfört, böjt upp benen och kollat igen i sträckt läge osv.Alltså hållt på i över fem min för att vara säkra. Den första kom fram till att det skiljer en halv cm. Den sjukgymnasten undersökte ännu nogrannare andra kom fram till att den första hade rätt och att mitt bäcken/höft flyttat på sig. Den tredje konstaterade samma sak och så fick jag en tid till att lägga rätt det.

Det jag vill säga, att de var väldigt nogranna och osäkra och det är del av deras jobb. Dessutom så ligger jag still och sammarbetar.

Nu har ju jag lite längre ben än Amanda och en halv cm är svårare att se på ett långt ben än på ett kort. Men be om remiss till någon som kan det. Eller föresten jag vet vem som kan det här! Säg till om du vill ha namn! Borde väl vara gratis för barn och jag vet att man inte behöver remiss dit.

Betvivlar faktiskt att BVC skulle besitta sådana kunskaper... Men jag kan ha fel också, men absolut att du ska gå till någon som kan det där.
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-06-17 16:16:54 följande:
    Någon som kan hjälpa mig. lagade en kycklinggryta

kycklingen kokte jag i vatten o rismjölk, morot, gul morot,blomkål,vattenkastanj o palsternacka,majs o lite peppar på.

Och nu är 3:e gången min dotter reagerar just på just denna maten. Hon får klåda o skriker o gnäller halva natten.

fattar inte vad et kan vra, majs tål o vanlig morot, vad tusan kan det vara?

Blomkål är gasbildande. Men får hon klåda så låter det ju mer som en allergisk reaktion. Kommer inte ihåg alla allergier? Och undrar också vilken risdryck det var och om hon tål den annars?
    Åter hon vattenkastanj annars?

Testa en sak i taget är väl det lättaste..
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-17 13:32:35 följande:
    Någon som vet om man kan få problem med skelettet om man har mjölkallergi?
    Var på bvc med amanda och hennes ena ben har blivit ca 1cm kortare än det andra.
    BVC påpekade att det kunde ha att göra med mjölkallergin, för luxation trodde hon inte på eftersom hon kollats för det vid 2mån och 6mån. Ska få träffa läkare den 12 Juli pga detta med benen, men vad tror ni?
    Och varför skulle ena benet växa men inte det andra vid mjölkallergi...?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-06-21 19:16:36 följande:
    Har lånat glassmaskin och tänkte göra glass till midsommar. Ngn som har ett bra recept som passar till jordgubbar och andra bär. Gärna med smak, typ jordgubb eller hallon och även vanlig vaniljglass. Mjölk och äggfri!
    Jag har några i min blogg som jag tycker bli helt ok. Men är utan saker som ni säkert tål också.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-20 14:19:16 följande:
    jo vi gav vetemjöl men då hände inget alls men han fick inte så mycket heller. Fast sen kom förkylning och ställde till det. Idag bajsar han normalt på dagen fast det luktar lite sött fortfarande när han pruttar. Blir att prova igen, nu har jag i alla fall hittat några färdigbarnmatsburkar som han inte reagerar på. Är skönt att kunna variera med det hemlagade. Ibland orkar jag inte fixa burkar på helgen, fast han får enhel del av det vi äter, fungerar riktigt bra ändå att plocka ur och göra i egen kastrull åt honom. 
    Hur går det?

Håller med Mithrandil i hennes resonemang ovan. Alltså att tål han inte vete så är det inte så konstigt om inte havre funkar och vice versa.
Svar på tråden Allergitråden