• Tibell

Allergitråden

Mithrandil : hoppas allt gått bra idag

• Tibell

Åhh idiot iPhone

Idag kom äntligen Bellas bajs, stenhårt :/
    Och hon äter knappt fortfarande, är stökig på nätterna och ser fortfarande inte speciellt trevlig ut runt munnen :( men jag vet att hennes "veteprickar" tar lång tid på sig att försvinna. Och nu när det blivit sån kaka av det tar det säkert längre tid. Blev likadant när vi provocerade henne för dryga året sen.
    Jag hoppas VERKLIGEN mannen lärt sig en läxa nu, att man INTE kan ge Bella smör från vårat smörpaket. Trist bara att lillhjärtat ska behöva må såhär dåligt för att polletten ska ramla ner...

• Tibell

Mithrandil : vad skönt med svar, även om de inte är särskilt positiva :/
    Vad jag tror sköterskan menade med Alexanders provsvar var att på mjölk, soja och havre visade han svagt positivt +(+) eftersom endast ett + är negativt ( hur man avläser ett patchtest klistrade jag in på förra sidan )
    Så det kanske var därför sköterskan ville att ni skulle testa eftersom det blev så svagt?
    Men ni gör ju givetvis som ni vill och känner för.. Låt det gå i hans takt.
    Däremot hade jag nog vågat sätta tillbaka majs, fisk och börjat våga prova baljväxter. Eftersom de redan har så strikt kost vore det underbart skönt att få sätta tillbaka något litet :) men som sagt, gör det när ni känner er redo..
    Angående Amanda hade jag fortsatt hålla henne mjölkfri men kanske, efter samtal med hennes läkare , vågat börja prova sädesslag, majs, fisk och kanske till och med ägg. Men väldigt försiktigt och bara ett ämne i taget ..
    Det är väldigt onödigt att ge baskost om det inte behövs . Så därför måste man nog våga sig prova fram ibland. Men väldigt försiktig och i sin takt...

Det är lite så vi tänker med Bella. Vill verkligen ha ett lapptest på henne ( har gjort ett hemma som visade starkt positivt för vete, men också positivt på ägg, havre och mjölk )
    Och får vi ett gjort, samt ett rast/prick så vill jag börja testa de ämnen som visa negativt.
    Bara för att känna att man inte står och trampar på samma ställe hela tiden utan faktiskt kommer någonstans i detta allergiträsk..

Hoppas jag inte svamlar allt för mycket såhär mitt i natten, vill inte missuppfattas..

• Tibell

Mithrandil : jag googlade fram hur man läser av. Och såhär läser man av i Östergötland :) kavat har samma svar i sin blogg.
    Så det kanske bara är så att man läser av annorlunda beroende på vart man bor. Konstigt isåfall..
    Då tycker jag du kanske ska vänta med havre, mjölk och soja på Alexander men kanske våga prova majs, fisk och baljväxter. Har ni någon gång märkt reaktion på tex fisk, ärtor , sojasläkningar eller varför utesluts de från början?
    Det är ju som sagt onödigt att utesluta vissa födoämnen om inga allergier finns. Och för att veta om det funkar eller inte måste man helt enkelt prova :) men detta väljer ni helt klart själva..
    Bra att du pratar med läkaren angående Amanda. Jag hade vågat börja provocera om det vore Bella. Allt för att iallafall försöka utöka en redan strikt kost.
    Kanske väntat med mjölk men börjat med de andra ämnena..

Ska ringa Bellas läkare snart igen och se om hon bestämt sig angående lapptest. Vi har pratat om det massa gånger innan men aldrig tagit tag i saken ordentligt :)

• Tibell

Mithrandil : fy vilket bemötande :( men gör som hon säger. Uteslut allt (om det känns rätt för er , känns det inte rätt och ni misstänker att de tål något, som tex ärtor eller fisk så prova utan att säga något ) tills du hör något annat. Men väldigt konstigt att läkaren rått till en så väldigt strikt kost på barn som ätit allt innan ? Förstår dem inte att det är jätte svårt för en förälder att laga en näringsrik och god kost då? För vad jag förstått har ni inte fått någon vidare hjälp heller i form av dietist mm ? Konstig läkare ni har..

Bella har neocate lcp..

Hur går det fresten med Amandas vikt nu? Vad väger hon nu ?

• Tibell

Haha då har jag blandat ihop dig med någon helt annan.. Sorry :)

Men då är det kanske dumt att testa om de nu mår bra. Gör som eran läkare säger så kanske de är redo att börja testa till våren eller sommaren :)
    Hoppas nu bara eran läkare inte blir lika sur som sköterskan över att ni gick till ett annat sjukhus. Hon hade kanske bara en dålig dag ;)

• Tibell

Mithrandil : ska åka och handla sen. Kan kolla om de har kvar de gamla påsarna då. Eftersom vi bor som vi bor brukar våran ica vara väldigt sega med att få in nya saker.
    Hur många påsar ska jag ta om jag hittar ?

• Tibell

Suzzy : men om han fortfarande har eksem som måste smörjas kanske han har fler allergier ? Typ sojasläktingar, baljväxter ??

Här har vi jätte problem med Bellas mage efter vetemissen :/ har klyxat henne flera ggr denna veckan men får bara ut små harpluttar..
    Idag har hon dessutom hög feber ( som både hon och Tilde får ibland av kraftig förstoppning ) och magen står som en ballong, den ser nästan sprickfärdig ut :/
    Nu är det lite mer än 1 vecka sedan missen skedde, när ska det vända egentligen ??
    Ska köpa mer klyx imorgon och ge varje dag samt ge movicol uppifrån och se om vi kan ordning på det här snart :(
    Om man ska se något som helst positivt i detta så är det väl att vi inte behöver tänka på provocering inom det närmsta...

Svar på tråden Allergitråden