• Mela78

Allergitråden

Dalkulla74 skrev 2010-11-15 19:35:02 följande:
    Ville bara tacka för tipsen om Havregurten från OATLY Sonen har ätit  två portioner havregurt naturell nu och lilla fröken har iaf ätit 5 skedar idag dock med en grimas som visar att hon tycker det är surt men med storebror som dragplåster så tror jag nog att hon kan börja gilla den med ! Jag blir så glad i hjärtat när jag ser min son äta yoghurt, som han har längtat! Yosa äter han ju men för mig känns det mer som en dessert nästan så sliskig som den är. Nu har vi ett nytt och dessutom kalciumberikat mål att peta in på menyn då och då .
    Vi har inte heller hittat den här än, men när jag nämnde för köksan på förskolan så visste hon redan om den och jobbade för att få in den till de mjölkallergiska barnen.
  • Mela78
    Molina skrev 2010-11-19 20:06:36 följande:
    Tack. Hmm Moa reagerar på nåt hon äter men vad vet vi inte, men då vet jag att hon inte fått isig mjölk iallafall.
    Finns det korsallergier med mjölk tex nån frukt eller annan mat? Soja får hon ytterst lite. Hon har även äggallergi om det finns nån korsallerggi där igenom.
    Finns tillsattsämnen som soja/baljväxtallergiger kan reagera på. E 410-414 och 417 har jag för mig att siffrorna är. de deklarerar ibland utan E-numrena men med sina namn, tex guar, carob, johannesbröd mfl
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-11-21 14:52:19 följande:
    Nu har jag varit och shoppat havregurt fick även tag på Yosa Havrefraiche Så nu kanske stroganoffen kan smaka stroganoff igen.
    Yosa havrefraiche, vart har du hittat det? Vilken butik?
  • Mela78
    t0va skrev 2010-11-23 11:17:38 följande:
    men... nu ringde bvckärringen igen... dels går det inte att få e-recept så vi måste gå dit, fine är bara 100m. Men de skriver inte ut profylac utan nutramigen för profylac går bara att få en burk i taget och vill vi ha fler åt gången och inte betala 120kr var 3:e dag så blir det nutra men då ska vi blanda i en tesked socker så den blir sötare för det är skillnaden mellan profylac och nutran. 

Ni som vet är det så, jag är inte sockerhysterisk men det känns ju helt galet. Och på apoteket reagerade  de ju när vi kom sist med receptet och bara fic en burk åt gången för de sa att så har de inte varit med om tidigare. Jag ringdesvärmor som jobbar på apotek så hon ska kolla upp det med sina kollegor. *suck* så gick hela denna dagen åt att fjanta lite till. 

Någon som vet hur det ligger till är östergötland det handlar om och här är allt möjligt eller kanske rättare sagt omöjligt,  
    Det som skiljer Nutra och Profylac är att det ena är hydrolyserad kasein och det andra hydrolyserad vassle. Olika mjölkproteiner. Man kan vara olika känslig för dessa. Vår dotter klarade inte av Nutra men Profylac fungerade.

Har ni provat Nutra tidigare så ni vet att den fungerar för er?
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-11-23 19:14:48 följande:
     samtalet med tanten på fk 
    Det var en envis en att inte vilja lyssna och förstå! Hoppas det går bättre för henne när hon ska läsa mer...
  • Mela78
    Tibell skrev 2010-11-23 19:09:20 följande:
    Men nu var det någon vecka ( kanske en eller två ) och hon bajsar fortfarande grönt..dock inte vattnigt längre!
    Kan inte de fortsatta gröna diarréer bero på både äggprovoceringen och de ofrivilliga veteprovoceringarna sedan dess? Eller var det något mer som lilla flickan hunnit stoppa i munnen sedan du skrev om ägget för första gången?
    Här hemma har det ibland tagit lång tid innan magen blivit ok efter att dottern fått i sig sådant hon inte tål.
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-11-23 20:57:24 följande:
    Nej! Den innehåller sojabönor som första ingrediens så är man allergisk mot soja tål man den inte.

Men angående soja, hm, hinner inte leta nu men misstänker att det står i miralicias blogg om soja - sås, kolla där!
    utanallt.blogspot.com finns recept på sojafri och vetefri soja har jag för mig. Tänkte du på den?
  • Mela78
    Tibell skrev 2010-11-23 20:34:13 följande:
    Kan inte citera !

Men nej hon äter inte blåbär, aldrig testat faktiskt :)

Mela : jo det kan nog kanske vara så!! Tycker bara det sitter i så länge !
    Tänkte kanske bara att det gröna bajset kanske kunde bero på något helt annat :) man blir ju lite lätt skadad när man har multiallergiska barn!
    Och hon har inte stoppat något annat i munnen .... Inget som har med mat att göra i allafalll ;) den ungen är HELT hopplös och stoppar verkligen allt hon hittat i munnen! Kanske inte jätte bra med tanke på hennes allergier :)
    Det där med stoppa allt i munnen, vår son har varit sådan, men trots att han är över tre år åker mycket in i munnen fortfarande. Tur att han bara är allergisk mot nötter!

Tog "visa endast" på dig och det verkar som att din dotter varit dålig i magen sedan kalaset, och sedan dess fått i sig lite blandad kompott av allergener. Men det skulle kunna vara något annat än allergi också, har ni läkartid snart? Tänkte om det finns läge att ta upp med läkare? Jobbigt för flickan att va dålig i magen.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-11-23 21:46:04 följande:
    Ni som har små barn som reagerar på ägg hur har de reagerat när ni ätit ägg och sedan ammat?

William får jätte ont i magen när jag äter ägg. 
    Då när jag fortfarande ammade fick dottern massiva nässelutslag, diarréer och ont i magen. Även torra fläckar som var svåra att smörja bort.
  • Mela78
    Miralicia skrev 2010-11-23 22:59:23 följande:
    Förslag på annat ätbart som inte är godis men lite julrelaterat?
    Har inga förslag, men önskemål att även tips på godis och mat som kanske redan är rätt så allergianpassat i sig kan inkluderas. Som ovan, revbensspjäll och liknande, kanske inte så stort behov av recept men en lista? *svammel svammel svammel* (någon som fattar vad jag försöker få fram och kan skriva det på svenska istället?) Åtminstone för mig låser det sig lätt och jag kommer inte på de enkla lösningarna alla gånger.
Svar på tråden Allergitråden