Kavat skrev 2010-12-15 20:10:18 följande:
Allergibajs luktar något enormt illa och brukar i den här familjen bli slemmigt och ja, konsig konsistens innan det blir hårt eller diarré. Men "kännetecknet" är att det är enormt illaluktande.
Kräkningarna tycker jag är svårare att särskilja, men jag har ett kräkbarn och ett barn som aldrig kräks och nu en bebis som kräks massor.. Kräkbarnet märker jag om han är magsjuk på att han brukar ha feber och är allmänt kass och spyr stora mängder. Men han spyr om han får feber även fast han inte är magsjuk och han kan spy lite grann om han bara ätit för mycket för fort osv så han är mycket lurig att veta. Men i 1 fall av 100 är han magsjuk, i 5 fall av 10 har han bara ätit mycket/fort (vad vi tror)...
Avvakta och se är nog enda lösningen. Låter ju dock lite misstänkt med sojan...
Lite så har jag också tänkt. Mao är det högst troligt inte sjukdom, inga mer kräkningar eller lös bajs/diarre. Har inte dykt upp några fler hudsymtom, prickarna är borta. Dottern äter, men 1/5 portioner, men å andra sidan har hon varit dålig på att äta de senaste veckorna så det är inget konstigt heller. Tror jag avvaktar åtminstone ett halvår tills nästa sojaprovocering, eller kanske ska vänta ett år.
Hur är det, dottern verkar tåla hela gröna ärtor och om detta nu var en sojareaktion, kan vi fortsätta med baljväxterna eller triggar det sojaallergin?