• Mela78

Allergitråden

Mela78 skrev 2010-12-15 09:13:49 följande:
    Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan allergi bajs och kräkning jämfört med kräksjuka?

Dottern kräktes ett par gånger under förnatten, för att sedan sova lugnt tills morgonen. Lite lös i magen, men absolut inte diarre. Hade i lite soja i såsen, som hon bara fick lite av på läpparna och sedan ratade. Hon fick tag på sonens tallrik där han ätit tortellini (med ägg), men är nästan helt säker att hon inte fått i sig något från tallriken. Fick reda på nu på morgonen att det går magsjuka på dagis.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta...
    Hon har lite lite prickar i ansiktet, inga mer tecken på hudreaktion. Hon är glad i humöret än så länge, inte alls som när man är sjuk eller när hon fått allergisk reaktion tidigare.
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-12-15 20:10:18 följande:
    Allergibajs luktar något enormt illa och brukar i den här familjen bli slemmigt och ja, konsig konsistens innan det blir hårt eller diarré. Men "kännetecknet" är att det är enormt illaluktande. Kräks
    Kräkningarna tycker jag är svårare att särskilja, men jag har ett kräkbarn och ett barn som aldrig kräks och nu en bebis som kräks massor.. Kräkbarnet märker jag om han är magsjuk på att han brukar ha feber och är allmänt kass och spyr stora mängder. Men han spyr om han får feber även fast han inte är magsjuk och han kan spy lite grann om han bara ätit för mycket för fort osv så han är mycket lurig att veta. Men i 1 fall av 100 är han magsjuk, i 5 fall av 10 har han bara ätit mycket/fort (vad vi tror)...

Avvakta och se är nog enda lösningen. Låter ju dock lite misstänkt med sojan...
    Lite så har jag också tänkt. Mao är det högst troligt inte sjukdom, inga mer kräkningar eller lös bajs/diarre. Har inte dykt upp några fler hudsymtom, prickarna är borta. Dottern äter, men 1/5 portioner, men å andra sidan har hon varit dålig på att äta de senaste veckorna så det är inget konstigt heller. Tror jag avvaktar åtminstone ett halvår tills nästa sojaprovocering, eller kanske ska vänta ett år.

Hur är det, dottern verkar tåla hela gröna ärtor och om detta nu var en sojareaktion, kan vi fortsätta med baljväxterna eller triggar det sojaallergin?
  • Mela78
    mirele skrev 2010-12-15 23:15:56 följande:
    gah jag har fått problem med min yngste sons dagis och dom blir bara mer och mer sura på oss för att han är allergisk.  (sug på den ett tag, det är ju inte som att han eller vi valt att han ska bli allergisk... *muttrar*)

helt sjukt, varenda dag sen invänjningen var över så har arvid kommit hem med rödare och rödare kinder och mage. och på dagis hävdar dom att dom minsann inte ger honom något som han inte får äta, men dom vägrar eller som dom säger, kan inte(!) skriva ner allt dom ger honom att äta på dagarna för att dom inte har tid.
    så nu vet jag inte om dom "fuskar" med saker som dom anser att han ska kunna äta eller om det är något nytt han reagerar mot...

det hör till saken att han står i omplaceringskö för att få byta till storebrors dagis och det känns på deras attityd mot oss när man försöker prata med dem som att dom bara betraktar honom som något tillfälligt som dom inte ska behöva lägga energi på.

kan man i en sån här situation ringa platsansvariga på kommunen och höra om dom kan fixa så han får byta till storebrors dagis tidigare som lagar allt från grunden själva och håller stenkoll på "sina" barns allergier? (hans nuvarande dagis beställer all mat från ett annat ställe).
    vet att det var ett barn dom fixade en extra plats till på storebrors dagis av nån anledning så att det var en plats mer än det skulle vara ett tag...

hur hade ni gjort?
    Jag skulle absolut ringt och hört hur det går med (läs krävt) omplaceringen och berättat hur eländigt det hela ser ut på den förskola ni har nu.
  • Mela78

Apropå köttbullar, maken och barnen äter Gottländska köttbullar, finns i frysdisken och innehåller väldigt mycket kött för att vara färdiga. Har åtminstone förut varit glutenfria, om jag inte minns fel även vetefria. Lite osäker, så kolla innehållsförteckningen...

• Mela78
    tes 75 skrev 2010-12-20 21:12:49 följande:
    tror det finns hamburgare också! men de var så otroligt dyra har har för mig. 
    Ja, finns som hamburgare också och något som heter Texas flarn eller liknande. Vet dock inte om deras innehåll.
  • Mela78
    ELI79 skrev 2010-12-22 20:43:36 följande:
    vi har testat att ta bort ägg, mjölkprotein, sojaprotein...baljväxter har vi tagit bort delvis, typ bönor och ärtor men inte sojasläktningar även om det när vi hade soja och mjölkfritt var väldigt lite av det men det var ju inte helt fritt.
    Vi har även testa att ta bort havre, råg och korn.

Grejen är att som vete t ex så tar det ju ett tag innan vi märker skillnad...eller rättare sagt eftersom han har humör i vanliga fall så tar det ett tag innan vi ser en tydlig skillnad.

Vi har gjort tester på ditten och datten men inget visar något. Han är så "otydlig" i allting så jag blir bara så förvirrad och LEDSEN. Känns tröstlöst! Önskade att det fanns något test som var helt säkert.

Jo jag tror också han säkert har ont någonstans. Han har svårt att slappna av och han har svårt att ligga stilla. Ligger gärna och gungar när han ska somna.
    Vad kämpigt att inte få ordning på sömn och total klarhet i allergierna. Har ni provat att låta sonen var helt utan sädeslag och soja inkl baljväxter, släktinga och tillsatser samtidigt under minst en månad?

GOD JUL alla!
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-12-28 22:20:41 följande:
    Det här är så himla intressant! Jag har kommit i kontakt med en massa människor, både på nätet och i "verkligheten" med bl.a. ledvärk och de som av en eller annan anledning börjat äta annorlunda, ofta lchf har kommit fram till att ledvärken försvunnit eller i alla fall blivit mycket bättre utan sädesslag.

Själv fick jag ju en glutendiagnos för knappt 2 år sedan. Jag hade sådan ledvärk att jag knappt kunde gå eller röra mig i perioder. Läkaren tyckte att jag har väl ibs. Men jag "tvingade" henne att ta allergiprover och då även gluten när det inte visade något på röntgen av höfterna. Då hade jag även klåda, stora sömnstörningar mm.
    Även jag har blivit av med konstig värk när jag ändrat på min kost. Får smärtor i händer och fötter samt leder (ibland även musklerna i hela kroppen) av kött från fyrbenta djur, värst är fläskkött, men även av nötkött. Vilt går bra ett par gånger per år.
  • Mela78
    trållmor skrev 2011-01-01 21:04:38 följande:
    Är det fiskleverolja? Jag fick höra för några år sedan att just fiskleverolja var väldigt ovanligt, utan idag är det fiskolja som är i. Vet inte skillnaden dock, (och bryr mig egentligen inte heller eftersom jag inte äter fisk själv), men det kanske har betydelse för någon annan?
    Har en svag minnesbild om att skillnaden skulle kunna vara A-vitaminhalten. I fiskleverolja har jag för mig är halten A-vitamin mycket högre än i fiskolja.
  • Mela78
    Tresmågrodor skrev 2011-01-02 17:28:07 följande:
    Kan man se skillnad bara om man drar ner på mjölken eller måste den bort helt? Förstår att den måste  bort helt för att få ett korrekt och bra resultat och sådär, men kan man se någon skillnad om man bara reducerar.
    Sambon gav vanlig yoghurt i dag fast jag hade köpt mjölkfri...i övrigt körde vi mjölkfritt i går och i dag, men yoghurten var ju inte mjölkfri
    Gör en kvalificierad gissning, om jag har fel hoppas jag någon rättar mig. Kan bero på hur känslig man är. Är man väldigt känslig kanske det inte märks skillnad på lite eller mycket, är man mindre känslig kan skillnaden mellan mycket och lite märkas bättre.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-01-03 11:20:20 följande:
    Mjölk verkar funka åt både cremefraiche, grädde och philadephiaost på nyår utan reaktion, men han har aldrig kräkts på det sättet av mjölk.
    Har inte koll på era allergier, skulle det kunna vara soja som han reagerade på? Inte ovanligt att man använder sojamjöl vid bakning av frallor, hamburgerbröd och liknande.
Svar på tråden Allergitråden