• Mela78

Allergitråden

Jag är nästan helt säker på att hon ätit allt förutom pumpakärnor och tranbär.
    Mjölk tål hon ett par msk innan reaktion så jag vill inte tro att spår av skulle ge reaktion.

Om hon nu reagerar på spår av nötter måste hon vara extremt (?) allergisk då? Eller jo, varför inte. Hon är ju väldigt äggallergisk fast hon aldrig själv ätit ägg. Jag åt ju en del nötter och ägg under amningstiden fram tills att allergierna började uppenbara sig.

• Mela78
    Kavat skrev 2010-09-08 14:28:48 följande:
    Syskon...
    Det som jag ser framöver som kan bli jobbigt är att introducera gluten till honom då både jag och sonen på 3 år är så jätte känsliga. Har inte någon lust att ha matstänk av det runt om i köket, men det är ett senare problem.
    Är lite nyfiken på om du har någon information angående väldig sen introduktion av gluten. Menar om du skulle strunta i att introducera gluten/sädeslag till först när han begriper att inte sprida det runt om kring sig så att ni inte riskerar onödiga allergireaktioner. Det borde väl inte statistiskt sett ge ökad risk för att han ska bli glutenintolerant eller allergisk mot sädesslagen även om du vid det tillfället hade slutat att amma?
  • Mela78

Börjar bli sugen på paj och vill göra en som även dottern kan äta om möjligt. Saknar broccolipaj, någon god färspaj, eller varför inte med lax/annan fisk.
    Kan man ersätta äggstanningen eller philadelfiaosten med något? Reda Imat/kokosmjölk till rätt så tjock konsisten, tror ni det kan fungera? Eller har ni andra förslag?

Häromdagen redde jag en förpackning Imat med 2 msk majsstärkelse och kylde ner, blandade sedan i 2 kryddmått vinäger, finhackad rödlök, dill, röd rom, pressad citron, vitpeppar och salt. Blev hyffsat gott! Hade denna sås till ungstillagad fisk och klkyftpotatis.

• Mela78
    Tibell skrev 2010-09-29 20:23:22 följande:
    Miralicia : Oj oj oj...vilken tabbe!! Hoppas inte reaktionen blir allt för illa för stumpan =/

Jag sitter här med en lapp från dagis som de vill att jag ska fylla i om barnens allergier. Stora blir ju inte alls svår utan problemet blir ju lillan. Vete och havre finns inte ens med..endast gluten. Sen står det med ärtor, bönor, linser, jordnötter och mandel. Det enda vi testat utav dessa ämnen är ärtor och det tålde hon ju inte! Ska jag kryssa i för allt för att förhindra att de ger henne något utav detta eller hur hade ni gjort?
    Sojasläktingar finns inte heller med så det får jag väl skriva i någonstans! Baksidan kanske ??
    Jag fick göra några egna rader på lappen då allt inte fanns med. Men försök få med på allt på framsidan, tänkte så att de inte missar om inte allt finns samlat eller de kopierar pappret eller något.
  • Mela78
    trållmor skrev 2010-10-08 20:09:25 följande:
    Vad tycker ni jag ska göra? Jag har lust att maila henne och tala om exakt vad jag tycker om henne och hennes oproffessionella beteende, och begära ett möte med henne och rektorn för att klargöra vad det är som gäller. Eller ska jag bara skita i det?
    Oj vilken jobbig situation! Jag sitter inte i samma situation som ni, och ej heller har någon i familjen problem i samma utsträckning som ni, men jag skulle nog tycka att ett möte med henne, rektor, dig och din make vore nog bäst. Mail och brev går att misstolka och det kan resultera i fler brev fram och tillbaka. Det som egentligen kräver minst av er är att gå förberedda till ett personligt möte där ni tar upp/besvarar alla frågetecken på en gång.
  • Mela78

Behöver lite hjälp med provocering. Hade tänkt att provocera med ärtor idag och under helgen. Gav dottern en ärta, hon stoppade den nyfiket i munnan, tuggade lite och spottade ut den och såg ut som jag gett henne gift. Försökte ge henne några till men hon tog de en och en men pincettgrepp och släppte ned på golvet... På detta sättet får jag ju inte reda på om hon tål ärtor eller inte. Ska jag låta det va och provocera med någon böna/hummus/linssås/liknande vid ett senare tlllfälle? Hon har hittills fått nästan (bortsett från kräkningar) bara långsamma reaktioner på soja och baljväxttillsatser (baljväxter har hon inte fått äta själv, reagerade redan genom amning, det här blir första provoceringen). Anledningen till att jag vill provocera är att hela familjen saknar vegetariska alternativ och jag är för lat för att laga dubbla/trippla rätter...

• Mela78
    2små2stora skrev 2010-10-08 20:40:28 följande:
    Är vi de enda som inte blivit ifrågasatta på dagis angående allergierna.
    De har inte alls ifrågasatt, och är måna om att allt ska bli rätt. De frågar ofta om nya produkter (oftast bröd) ibland ringer köksan och frågar om något. Vi har alltså kontinuerliga samtal om allergierna och rutinerna på dagis för att allt ska fungera. Enda jag har och "klaga" på är att de vill fortsätta servera kokta ägg till mellanmål, vilket jag inte dottern tål alls. Så en dag i veckan måste vi hämta innan mellanmål. Men de har ordnat så att det är storstädning efter stängning den dagen och de på avdelningen har skärpt de dagliga rutinerna kring städning.
  • Mela78
    trållmor skrev 2010-10-08 20:30:52 följande:
    Vi bad ju om ett nytt möte, via rektorn, som då hänvisade oss tillbaka till henne. När Fredrik då bad om ett möte så ville hon prata med våran dietist först. Igår ringde dietisten och vi ska träffa henne den 19e för första gången Jag berättade lite i telefon om den här människan, och efter dagens brev så tänkte jag ta med det till dietisten och visa upp, innan jag berättar att hon vill ha kontakt med henne. Det känns nästan som att de är rädda för ett nytt möte...
    Om ni orkar vänta tills ni träffat dietisten och hon verkar bra kanske du kan fråga om hon kan tänkas närvara vid mötet med tanten och rektorn på förskolan? Så får ni bra stöd, och så har ni ju alla läkarintyg att visa ännu en gågn också.
  • Mela78

Tack för alla tips. Då fortsätter jag med ärtorna, det är ju första gången hon smakar. Ärtor smakar lite speciellt så det kanske tar ett tag. Blir nog att förutom att ge hela ärtor att även prova ärtpure, eller smyga in det i någon mat. Men jag vill ge i kontrollerad mängd så jag får fundera lite. Hon är en riktig matdetektiv. Ser ALLT vi försöker smyga i maten.

Svar på tråden Allergitråden