• Mela78

Allergitråden

Tror dottern reagerar på något, hemma har hon inte kunnat fått i sig något som hon inte tål så enda alternativet kvar är dagis. Hur tar ni upp när ni misstänker reaktion på dagis? Vad säger ni?

• Mela78

K Kavat och Mamsie. Vad ni är starka som orkar bara helt sonika packa ihop och dra när inte barnen (och era) allergier tas på allvar! Stora kramar till er!

• Mela78
    Tibell skrev 2011-02-07 18:21:40 följande:
    Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?
    Skulle nog inte provocera ägg jag heller, är ju så otroligt allergent.
    Pass också på andra nötter, cachew och pistage är släktingar, kan även reagera på mango och rosepeppar.
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-07 21:12:39 följande:
    Ikväll har jag sanerat hela köket! Städat jättenoga, slängt ut Alpro soja yoghurtarna och köpt carlshamns utan glukossirap i stället.
    Ska prata med mannen och se till att vi är på samma linje nu så han inte ger sonen något galet.
    När jag tittar tillbaka på de 5 veckor som varit så verkar han ju faktiskt bara sovit de gånger han fått i sig nåt han inte ska; lera, kaka, risifrutti, godis, havreflingor...så det kanske stämmer trots allt...
  • Mela78
    t0va skrev 2011-02-08 10:14:00 följande:
    Om man ammar och misstänker att barnet är mjölkallergiker är det inte så att man måste testa längre än en vecka för att få resultat? Hittade en tråd här där de säger att barnet har kolik för att mamman provade en vecka och såg inte resultat, fast hon har skrivit att det blev bättre på mjölkfritt.... men jag fattade det som om man måste prova längre för att vara säker. 
    Upp till en månad kan det ta innan bebisen blir bra. Först en till två veckor innan mamman är ren = bröstmjölken är ren, sedan lika länge till innan bebisens system är rent. Vissa symtom kan vara kvar ännu längre, några här har märkt skillnad på tex kräkningar först efter någon månad.
  • Mela78
    Tibell skrev 2011-02-10 14:26:47 följande:
    Nu har jag pratat med dagis och köket och vi har alla kommit fram till att det måste vara antingen äggen de andra barnen ätit eller smulorna hon fick här hemma! För all annan kost hon ätit är ok.
    Det kan ju mycket väl vara så att något barn som ätit ägg stoppat en leksak i munnen direkt efter och sedan delat med sig till dottern.
    Eller så är hon bara så känslig för sädesslagen att hon reagerade på smulorna.

Dagis skulle ha ägg nästa tisdag med och blir hon dålig igen ville de inte ha ägg där mer.

Hennes eksem ser redan bättre ut efter massa smörjning. De torra runda fläckarna kommer dock aldrig försvinna känns det som . De som suttit på benet har varit där sedan helgen och det enda som händer är att de blir torra och hudfärgade för att sedan blossa upp igen. Känns inte som att kortisonkrämerna hjälper !? Men hon lider inte av dem i allafall :)
    Men de beter sig väldigt ägglikt.. Eller vad säger ni ?
    Vilken bra förkola ni verkar ha!

När dottern fått sådana torra utslag av ägg har det tyvärr tagit lång tid innan vi lyckats smörja bort dom. Minst en vecka brukar de sitta i. 
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-02-10 20:09:44 följande:
    Den med spår av ägg låter ju inte så konstigt. Men vad var det mer i den andra. Tål han det andra i den?

Det är ju lite lurigt om han nu är så känslig. Men annars så får ni väl testa enbart kyckling som du gjort själv. Men sen är det olika från kyckling till kyckling om jag har förstått det rät. För det beror väl till viss del på vad kycklingarna matats med för foder, om jag har förstått det rätt.
    Miralicia? :?
    Håller med det du K Kavat skrivit. Lägger till att jag hHar för mig att majskyckling kan fungera bättre om man reagerar på vanlig kyckling.
  • Mela78
    Blå Flygare skrev 2011-02-10 20:22:36 följande:
    Gjort egna chips idag, att jag inte tänkt på det innan! Paprikachips, mums! Currychipsen blev dock mindre bra. Undrar vad det blir imorgon Skål
    Hur har du gjort?
  • Mela78
    Blå Flygare skrev 2011-02-10 20:47:44 följande:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b106294.html

Det ska gå att göra i ugn ist ; 225 grader i 20 min. Men det var jag för otålig för.
    Tack, ska prova vid tillfäller. Brukar bli sugen med jämna mellanrum men vill inte köpa hem de stoooora påsarna som säljs i butik alltför ofta. Synd att de slutat sälja 100grams påsarna.
  • Mela78
    trållmor skrev 2011-02-12 09:41:54 följande:

Jag kom på en följdfråga Hur lång tid efter ett allergenintag har era barn fått nässelutslag? Och då menar jag med säkerhet på vilken allergen det handlar om (inga gissningar på allergen, men det gör inget om ni gissar tid).

Efter händelsen igår med sellerin, så finns det ett osäkert kort med i leken. Dock låter det väldigt långsökt att reagera så starkt så långt efteråt. Det är därför jag vill höra hur lång tid det har gått för era barn att få nässelutslag från att de blivit utsatta för en allergen.

Hmm, just nässelutslag är det du efterfrågar?
    Sonen fick efter intag av cashew/spår av pistage nässelutslag (allergisk mot båda, fick i sig båda, allergin mot pistage värst). Första pricken dök upp efter runt en halvtimma. Efter ytterligare en-tvåt timmar var han helt täckt och började svullna om läpparna och öronen osv.
    Dottern har mer långsamma reaktionen, det längsta tid det tagit för nässelutslag har nog varit uppåt tre-fyra timmar, skaldjur. Kom på nu, lite osäkert att det varit skaldjur förresten! Kan ha varit spår av ägg också...
Svar på tråden Allergitråden