• Mela78

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-02-22 18:14:40 följande:
    sonen har inte varit uppe på hela dagen, bara sovit. varit vaken 1 timme i stöten och sovit 2 timmar ungefär...inte lekt en enda gång idag. bara haft en lös avföring...borde inte bli uttorkad på det.
    Ringde 1177 och de tycker jga ska åka in med honom. Just nu kom han upp men han bara skriker. han leker inget utan han står bara och skriker vid diskbänken.
    Vill inte ha saft, vill inte ha vatten, vill inte ha något

Ska man åka tro?!?! jag är alltid lite restriktiv med att åka in. han är ju trots allt uppe nu men han skriker ju bara
    Om du inte får i honom någon vätska fortfarande är verkligen på håret om ni ska åka in eller inte. Hur mycket har ni fått i honom sedan han började kräkas?
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:31:55 följande:
    det konstiga är att han inte är speciellt magsjuk, missförstå mig rätt. kräkts 3 ggr sedan i går lunch (alla ggr i går) haft tre lösa avföringar i går, en i natt och en i dag...så sen i natt hra han bara haft EN lös avföriing. Han har inte ätit något men han har fått i sig ca 3 dl vätska och 3 isglassar i dag...
    Maten är inget problem, och som du säger har han inte kräkits och diarréat så mycket. Men ibland blir de små uttorkade fortare än man anar. Ett observandum är ju att han inte kissat speciellt mycket och det i kombination med hans slöhet under dagen är inget bra tecken. Att han skriker kan både vara ett tecken på att han mår bättre och orkar skrika, men även att han mår sämre. Hur mycket väger han?

Får ni i honom något nu? 
  • Mela78

Hans basal vätskebehov per dygn ligger på över 1 liter, sen får du lägga till lite extra för kräkningarna och diarréerna också.
    Är buken mjuk eller hård? 

• Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:59:22 följande:
    ja jag räknade på minst 1.5 liter på honom. Han har fått i sig typ 4 dl plus glassarna så det kanske är typ 6 dl eller vad kan det vara??!
    Den är relativt mjuk men man han säger "aj" och tar bort handen  på mig när jag försöker klämma honom lite på magen.
    Stackars liten, ni får verkligen väga hans tillstånd om ni ska åka in eller inte. Hoppas han piggnar på sig typ nu!
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-22 19:05:43 följande:
    Ja det är så jävla svårt. Eg  är det väl alltid bättre att åka in en gång extra än en gång för lite, men jag tycker (löjligt nog) att det är så jävla pinsamt att åka in för "ingenting".
    Han fick som sagt PRECIS samma reaktion förut som han får när han får vete i sig, blir helt galen...men det kanske är hans sätt att visa att han har ont i magen?!? och därför blir reaktionen den samma?

Han har nu varit vaken en timme...får se om han lägger sig igen nu och somnar då åker jag in med honom.
    Om han somnar nu igen bör du absolut åka in! Men samtidigt förstår jag vad du menar med att "åka in i onödan". 
    Ont i magen kan ju för lillkillen vara samma känsla oavsett om det pga allergisk reaktion eller app/ileus, så du får vara snäll i din bedömning när det är dags att åka in. Hellre en gång i onödan än att åka in försent!
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-22 20:08:26 följande:
    NU åker jag in med honom. Han somnade igen nu efter knappt 2 timmars vakenhet varav första 40 mintrarna var gallskrik och resterande tiden satt/låg han bara i sängen!
    Det gör du så rätt i! Hoppas allt går bra!
  • Mela78
    Zvartaliljan skrev 2011-02-22 22:36:57 följande:
    Tips om vad detta kan vara??

Citrus?
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-23 01:31:26 följande:
    Nu är vi hemma! Lång kö på akuten. Bo fick vänta 2 1/2 timme. E satt först blixt stilla i 45-60 min, orkade knappt ha ögonen öppna. Sedan somnade han i min famn och sov 1 1/2 timme. Ni som vet hur han brukar bara vet att han i friskt tillstånd skulle varit högt och lågt där annars..

I vilket fall som helst så hade han 40 graders feber när vi väl kom in, magsjuka (såklart) OCH öroninflammation. Blev väl gör mkt för honom. fortsätta peta i honom vätska och hoppas på det bästa!

Tack för stödet!
    Va skönt att det inte var något värre! Men stackars liten, både magsjuka och öroninf. måste va jobbigt för honom!
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-23 09:51:06 följande:
    Sonen är fortfarande deppad och jag blir arg på mig själv att jag inte sa att de skulle ta elstatus!!! GGAAHHH tänk om han trots allt är uttorkad, de tog ju inte HB heller utan bara ett crp som var förhöjt!
    Han har haft 1 lite större och en lite mindre diarre i går, inget i natt och inget i dag hittills. Han sover fortfarande. Detta känns inte helt bra Är han likadan i morgon så kommer jag ringa barn mottagningen och fråga dem om råd. Detta känns faktiskt inte helt ok. Visst att han hade 40 graders feber i går när vi var på akuten men det har han inte haft någon gång innan och det har han inte nu heller

Han har öroninflammation, magsjuka och nu har jag sett att han fått ögonfluss också. Frågade läkaren om man verkligen kan bli så däckad av en magsjuka som knappt är någon magsjuka. Då log han lite  bara och sa "ja en del viroser är jobbiga" hmm ok
    Hur fungerar er VC, kan de ta elstatus och HB om du ringer och bokar akuttid? Kan ju vara bra att kolla!
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-23 11:35:12 följande:
    Han har inte fått nåt för öroninflammationen för de ger ju inte gärna antibiotika mot otiter nuförtiden och jag vill helst inte att han ska ha det heller om han inte absolut behöver. Får ge honom lite ipren mot det onda kanske. Febern är nere på 38 grader i dag. Han är piggare. Han sov till kl 10 men sedan ville han ha frukost. Han drack en mugg (ca 1½ dl) saft och ett halvt rån.
    Har haft 2 diarréer i dag.

Ska åka iväg till stan nu och handla lite vätskeersättning och lite blåbärssoppa och sånt där tänkte jag...

De kan säkert ta elstatus och Hb om jag ringer men nu v erkar han ju piggare så jag avvaktar lite till, annars ringer jag i morgon.
    Gillar han chips så kan det stimulera aptiten och så får han i sig salt.
Svar på tråden Allergitråden