• Mela78

Allergitråden

FrökenLindström skrev 2010-07-09 18:46:08 följande:
    Idag har vi testat ägg igen, och någon timme senare får hon precis likadana utslag :( så hon tål det kanske inte. Visade ju inget på pricktestet dock.
    Tycker ni jag ska prova igen?
    Det behöver inte heller alltid synas på pricktest. Det som verkligen gäller är det faktiska reaktionerna man får.

Dottern visar inget på pricktest, men har höga värden på RAST för just ägg. Hon reagerar på hudkontakt och ev. luftburet. Hon har aldrig själv ätit ägg heller utan reaktionerna visade sig redan via amning.
  • Mela78

Vill gärna dela med mig om hur det blev med dotterns förskola. Hon ska börja i augusti och nervös som jag är har jag bett om möte med avdelningspersonal och rektorn. Mötet gick bra, de var lättade över att det dottern åtminstone tål gluten och sädeslag, de hade fått för sig att hon var även allergisk mot dessa. Vi koncentrerade oss på de olika riskmomenten som finns och hur vi skulle göra för att det skulle bli så bra som möjligt för dottern, oss föräldrar och för förskolan (personal + de andra barnen).
    De lyssnade och gick med på alla mina önskelmål förutom en. De kommer inte sluta servera kokt ägg till mellanmål, men vi kom överens om att vi bestämmer en dag i veckan då dottern inte äter mellanmål på förskolan och dem dagen kommer de andra barnen få ägg. Samma kväll ska dotterns avdelning storstädas. Personalen ska få extra städutrustning, inför lite nya städrutiner osv. De kommer att vara mycket noga efter att äggmat serverats att alla kläder med spill ska bytas för att minska risk för kontamination. Dottern kommer aldrig att vistas på de andra avdelningarna (vilket annars sker ibland tex vid öppning/stängning och personalbrist). Och dottern kommer få egen plats vid bordet med en personal brevid sig och inget annat av barnen inom räckhåll (vi vet ju alla hur snabba barn kan vara att dela med sig eller smaka av varann). Vi har tillsammans gått igenom allt (mat, tvålar osv.) för att se vad dottern inte tål och jag har skrivit ihop en lång "godkänt-lista" till förskolan så att de snabbt kan kolla vad dottern får äta.
    Det känns så mycket bättre för mig nu. Vi har verkligen gjort allt vi kan för att minska riskerna. Och förskolepersonalen vill gärna förstå och kommer själva med bra synpunkter och förslag. Nu är min enda oro lunchmaten. Den lagas på annat håll av personer som inte känner min dotter, för de är dottern bara en lista med allergier. Jag är lite orolig för hur noga de kommer att vara. Inte så mycket för ägg längre, det verkar som att det mesta är äggfritt redan, utan mer för mjölk, soja och sojasläktingarna/baljväxter.

• Mela78
    Miralicia skrev 2010-07-09 22:11:12 följande:
    Mela: Låter som att det kommer bli jättebra.

Är bara att ta ett liknande möte med de som lagar maten för att gå igenom vad som funkar eller inte, om inte annat för att ni ska känna er lugnare.
    Ja det känns verkligen mycket lugnare för oss nu. Dessutom finns det redan en äggallergiker även fast han inte är lika allergisk. Dessutom har de/har haft både mjölk och sojaallergiker. Och för inte så länge sen var en av deras barn multiallergisk, dock ej hon heller lika allergisk som vår dotter. Sen har dotter fler allergier men de kommer knappt märkas i förskolan, de serverar inte så mycket av avocado, skaldjur, kiwi, passionsfrukt, kakao osv.

Hmm, där sa du något. Jag har varit helt inställd på att jag nu får vackert sitta här hemma och vara nervös. Det skulle onekligen lugna mig att få träffa de som lagar lunchen. Ska kontakta rektorn på måndag för besked hur jag kommer i kontakt med köket! Tack.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-07-09 22:27:47 följande:
    Jag har lämnat en lång lista till köket på vad J får och inte får äta. Nu är det mycket enklare att göra det genom att använda sig av ICA's lathundar.

www.ica.se/ImageVault/Images/id_18/ImageVault...
     finns före både mjölk, gluten och soja.
    Tack, ska kolla lathundarna senare idag. Har i dagsläget sammanställt lite olika listor till dagis. Listan på godkända livsmedel är tre sidor lång, listan på icke godkända är även den tre sidor lång. Jag har med alla olika orden för mjölk (som jag sammanställt från olika källor på nätet bla bloggar från er här i allergitråden) som blev en A4 sida med två kolumner, en sida för soja/baljväxter samt tillsatserna och en halv sida för ägg.
  • Mela78
    Allrona skrev 2010-07-11 11:20:15 följande:
    Nej, soja tror jag inte hon är allergisk mot. Fast just nu känns det mer förvirrat än nånsin. Vi var ju så säkra på att det var mjölk hon reagerade på och hon blev så bra när vi tog bort det. Men sen börjar eksemen igen, suck. Ägg gissar vi också på att hon reagerar mot men hon har inte varit bra så länge så det har kännts som läge att testa ge igen så det är vi inte säkra på. Men hon har ätit kanelbullar flera dagar i rad och eksemen har blivit mer och mer för varje dag. Inte tänke vi på att det kunde vara kanel eller kardemumma förrän igår då hon hade eksem över hela kroppen! Melon, gröna ärtor och curry reagerar hon i alla fall på.

Det känns ibland som man överanalyserar allt!  Nu vill vi bara veta allt hon är allergisk mot så vi kan undvika det så hon kan få en liten paus från allt kliande.
    Gröna ärtor (baljväxt) och curry kan höra ihop med sojaallergi. Har ni ätit några av sojasläktingarna de senaste dagarna?
  • Mela78
    Allrona skrev 2010-07-12 15:21:00 följande:
    Tack för tipset! Då ska jag försöka titta efter reaktioner på soja också.

Det känns ibland som att jag inte gör annat än att analysera allt vi äter och sen får hon eksem ändå och så känns det som man är tillbaka på ruta 1.
    Visst är det trist, det håller jag med om. Jag slitet mitt hår av förtvivlan ibland. Men när jag lyckats komma på vad som fungerar och inte fungerar känns det så mycket bättre!

Vet inte hur ofta din dotter får besvär, men kanske vore en riktigt utförlig matdagbok under en period till hjälp för dig/er?
  • Mela78
    LeiasMamma skrev 2010-07-12 15:19:51 följande:

Hejsan!

Är det någon som vet hur tillförlitliga blodprovs-testerna är??? Är dom "bättre" än pricktest.

Min lilla tjej har haft mjölkallergi konstaterad sen dec 2009(pricktest), coh vi misstänkte att det var nåt mer. Då tog läkaren blodprov och testade ägg, fisk, vete och mjölk igen. Då visade testet på ägg-allergi men ingen mjölk, vete eller fisk.........kan man lite på detta?? Vi skall till barnmott och provocera henne för mjölk om några veckor......hoppas så att mjölkallergin växt bort, den känns mer "besvärlig" än ägg........eller misstar jag mig??

Tack på förhand!!

Vet ej hur tillförlitliga proverna är, vare sig blodprov eller pricktest. Men vår dotter visar endast positivt på ägg på blodprov, inget på prick. Hon reagerar dock klart och tydligt på ägg, mjölk, soja och baljväxter av de som är testat samt en rad andra ämnen som ej blivit testat. Det som "gäller" är de faktiska reaktionerna, ej vad testerna säger.
  • Mela78
    crazy hannah skrev 2010-07-16 13:13:30 följande:
    Tack alla...

Men jag blir lite förvirrad. Hur säkra är dessa test egentligen(patchtest alltså), det känns inte tillförligt eftersom han reagerade på de tomma rutorna och på testrutan också..? Borde man kolla upp detta igen det är ju tråkigt att han skall äta utan allt när han kanske har fått ett feltest. Kan det vara så att han helt enkelt har känslig hy? Eller griper jag bara efter halmstrån nu`?

Kram på er o tack för att ni finns
    Jag har inget svar på din fråga, men kan berätta hur dottern reagerade på ett hemgjort lapptest. Hon fick negativ på allt. Det hon reagerade på var NaCl och tejperna. Hon har fortfarande flera månader senare märken kvar på några ställen efter tejpen jag använde..
  • Mela78
    ViFrånLandet skrev 2010-07-18 21:32:21 följande:
    Åh tack, vad glad sambon kommer att bli (och sonen, får vi hoppas Flört)! Kikade lite i bloggen tidigare men missade tydligen dem..

Aldrig hört talas om teffmjöl men det ska vi absolut testa, köper man det i vanliga butiker? I första receptet, ska jag blanda lika stora delar av ris-, potatis- och heffmjöl så det blir 2dl..? Tänkte eftersom det egentligen ska vara 1,5dl Maizena och 0,5dl majsmjöl. Vet inte hur känslig han är mot majsprodukter egentligen, det kanske funkar bättre än ren majs men eftersom vi ska till att testa havre inom kort känns det som om vi låter majshistorien vänta ett slag...
    Finns det grädde som inte är baserad på mjölk, soya eller havre?
    Det finns risgrädde, minns dock inte om den innehåller spår av havre eller andra spannmål. Tyckte den smakade riktigt illa tyvärr. Kanske en smörkräm vore godare? Går att smaksätta...
  • Mela78

Behöver input. Nyss hemkommen från middag hos en släkting som bedyrat att de har koll på vad som kan serveras. Börjar med att det serverades cashewnötter som sonen fått en anafylaktisk reaktion mot i två skålar brevid en skål med chips. Ingen hade kollat om dottern och jag tålde dessa, nu fanns för förpackningen kvar och vi kunde äta av chipsen.
    När middagen serverades var det motvilligt som värdinnan berättade vilka ingredienser som hon använt. Jag och dottern kunde äta oss mätta iallafall. Men det fanns en hel del tillbehör med både ägg (som dottern är väldigt allergisk mot) och mjölk osv.
    Till efterrätten var det motvilligt som det uppgavs vilket margarin som använts efter att jag fått förklara att det förekommer mjölk i de flesta vanliga margarinerna. Jag kände mig nästan idiotförklarad ett tag och när det visade sig att margarinet innehöll vassle och jag inte ville äta och gav inte dottern slängdes det fram ett Brego paket framför mig. Rynkar på näsan

Till saken hör också att det är många småbarn med vilket såklart innebär en del kladd. Speciellt då en del av dessa barn gärna springer runt under hela måltiden och ingen vill tvätta barnens eller sina egna händer.

Känner mig så besvärlig, jag märker ju hur alla reagerar. Inte ens maken har alltid koll, vilket gör att jag framstår som alltför övernoga med allergenerna. Och det är inte kul att det blir såhär, för det är såhär det är för det mesta oavsett vart vi åker. Jag kan inte slappna av för jag känner att jag måste ha full koll på barnen, deras händer och bestick samt vad som åker in i munnen på dem. Just nu känns det som att jag och barnen aldrig mer ska åka till någon om besöket inkluderar någon mat överhuvudtaget! Finns det något jag kan göra, eller ändra på mitt sätt och se på det hela för att det inte ska vara så förbannat tugnt och jobbigt för mig och andra?

Svar på tråden Allergitråden