• Tibell

Allergitråden

Och jag som alltid trott att luftburna allergier ger omedelbara reaktioner ?? Man lär sig något nytt varje dag =)

Men dagis brukar väl äta ägg ?? Kräks han då med ?
    Lite nyfiken bara =) Bella har ju upprepade reaktioner som vi inte kan härleda till något.. och det sätter sig som röda fläckar i ansiktet. Tänkte om det kunde vara något luftburet med kanske..

• Tibell

Mithrandil : ja det låter ju helt klart som att diarrén och eksemen har med äggen att göra

• Tibell

Och så skrev jag massa mer som försvann. Idiot iphone *morr*

Skrev iallafall att kräkningarna kanske inte har ett samband.
    Man kan ju alltid hoppas i allafall.. Blir ju skit jobbigt !!

Sen tycker jag nog att ni ska ge honom mjölk om ni tror att han tål det.
    Är ju dumt att utesluta något ur kosten om det egentligen inte behövs.
    Va nogranna bara. Ha dem på varsin sida av bordet och städa ordentligt :)

Kavat : såg du mitt inlägg om dagens läkarbesök? Såg du Bellas härliga viktökning?
    Du hade rätt från början ;)

• Tibell

Mithrandil : nää ägg tror jag nog inte. Jag har ju varit helt inne på gräs eftersom det blev hundra gånger värre nere vid kusten när vi var ute mer. Samt att hennes ögon blir ruggigt irriterande i samband med utslagen.
    Så jag tror kanske mer på pollen ändå :)
    Får se hur hon reagerar nästa sommar

• Tibell

Kavat : ja visst är det underbart :)
    Nu är det Tilde man ska oroa sig för istället... Suck

• Tibell

Mithrandil : jo det stämmer. Hon var skitkass när det var höga pollenhalter.
    Men sen har hon haft liknande utslag utan att jag kan härleda det till pollen..
    Så något mer knas är det.
    Men just nu lägger jag det åt sidan tills vidare.. Orkar helt enkelt inte ;)

Härligt med korven :) vet hur det känns när man hittar saker och ting barnen kan äta!!

• Tibell

Vi använder sällan bovetemjöl och de två påsarna vi har är de "gamla" utan spår av soja.
    Så de nya kan vi alltså inte köpa.. För Bella är rött känslig för soja och reagerar på spår av ( har testat )

Mithrandil : har ni testat så barnen inte tål spår av soja ? Alla barn reagerar ju inte på det. Kanske värt att testa om ni använder mycket bovetemjöl ?

Och angående Alexander ska ni nog börja försiktigt nu när han varit utan ett tag. Börja med lite smör på mackan och höj sedan sakta om ingen reaktion uppstår.
    Kan ju vara så att han är lite känslig nu i början

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-09-06 11:23:36 följande:
    Amanda blev dålig den första gången vi råkade få tag på en påse som kunde innehålla spår av, fast Alexander märkte vi ingen reaktion på. De åt den bara en enda gång eftersom Amanda blev dålig, men hon verkar bli lite kass även på det bovetemjöl som är fri från spår. Men jag känner att jag får börja ge varje barn det det barnet tål. Kan inte utesluta allting här hemma längre för att undvika misstag. Jag får helt enkelt bli noggrann istället. Alexander måste få börja med mjölk även att Amanda är extremt känslig. Enda jag inte tar in här hemma är ägg, men det har jag sett reaktion på hos båda barnen även om Alex är den som är känsligast.

Hur menar du att jag ska göra med provoceringen? Har aldrig lyckats provocera något mer än en gång innan jag fått sluta så jag vet inte alls hur jag ska göra. Lite smör första dagen och sen?
    Om du fortfarande vill testa bovetemjöl till amanda ( fast den utan spår av ) skulle jag kunna kolla i mina affärer och se om det finns några "gamla" påsar kvar och köpa dem till dig ??

Ja alltså börja med lite bregott första dagen. Sen väntar du kanske 1 eller 2 dagar och fortsätter med lite yoggi eller vanlig mjölk att dricka. Blanda i 1 kryddmått i hans rismjölk tex. osv.
    Men om du tror att han tål det kanske du inte behöver gå lite försiktigt fram. Utan testa bregott första dagen och kanske 1 tsk mjölk dagen efter ?
  • Tibell

Men kavat eller miralicia kan bättre.
    Jag brukar också bara komma till första steget innan jag märker rätt stor reaktion så jag vet inte riktigt hur man ska fortsätta =(

Just nu får vi vänta läänge med provocering med tanke på hur Bella sett ut de senaste dagarna. Nätterna är hemska och hönan gråter mer än hon sover =/

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-09-06 11:43:05 följande:
    Men stackars.. vad har hänt?
    Har inte varit inne på ett tag här igen. jobbat mycket i det sista.
    Hon har fått i sig något =( Bilder finns i bildtråden..
    Men jag hoppas det är på bättringsvägen nu.. Hennes eksem ser fina ut nu i allafall..eller finare kanske man ska säga.
Svar på tråden Allergitråden