• Tibell

Allergitråden

Ja Tilde är ju 4 år så man tycker ju inte att hon borde ha någon bebismage kvar. Hon väger dessutom endast 15 kg och är 98 lång så något "tjokishull" är det inte heller..
    Får sätta mig ner med mannen och disskutera hur vi ska göra..
    Det får i allafall bli till semestern när barnen ska vara hemma i 5 veckor så slipper vi krångla nu

Jag tycker ju visseligen inte Tilde är jätte svullen, men jämför med Bellas mage som såg ut såhär sist hon fick i sig fel mat ( Fick i sig en fingernagel stor bit bulle ) är Tildes inte så farlig ;)
    Men helt "normal" känns inte Tildes ändå.. Eller hur ser era 4-åringar ut ?

• Tibell
    Kavat skrev 2011-05-28 19:35:55 följande:
    Förvånad Hon är ju toksvullen!

Nu ser man ju inte hela henne (bröstet) för då hade man nog sett ännu tydligare. Ska se om jag hittar någon vettig på någon av mina...
    så ser hon nästan jämt ut =/
    Ska se om jag kan filma henne i morgon när hon snurrar runt så ni kan avgöra om det är "normal" rastlösthet eller om hon gör så för att hon har ont i magen..
  • Tibell

Mithrandil : Stackars lilla stumpan =/ Men fick hon inte diarré sist av mjölken ?? Eller var det förstoppning då med ?
    Se nu till att ge henne något så det inte sätter stopp helt. Både uppifrån och nerifrån!
    Hoppas det går över fort!

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-28 19:55:17 följande:
    Jo, först hade hon diarre på morgonen efter men på kvällen var det totalstopp. så både och sist.
    Har gett microlax och sista som kom var normalt. Men jag vetitusan hur mycket lactulos hon ska ha?
    Alex hade typ 30ml men minns att han hade pyttelite i början men sen kom upp i vuxendos innan de sa att vi skulle sluta. Men kan hon få laktulos? det är ju laktos i den?
    Börja med 5 ml.. hjälper det inget så öka upp till 10ml
    Och ge klyx om ni misstänker att det är stopp nerifrån.
    angående lactulosen bör hon kunna ta den. Den innehåller inget mjölkprotein och laktosintollerans hos så små är extremt ovanligt!
    Kavat kanske vet ?
    Men Bella som är superkänslig för mjölk ( eller var åtmindstånde, reagerade även via kontakt ) kan äta den i allafall! Hon får 15-20 ml dagligen men bajsar ändå knappt =(
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-28 20:08:19 följande:
    Sådär var alexander också. han hade ju totalstopp från 5mån och fram till 12mån.
    Vi landade på 30ml lactulos dagligen och varannan dag hade han diarre och varannan förstoppning ändå. Då sa läkarna till oss att sluta. Ett barn bör inte äta sådana doser av laxermedel utan då bör man istället ta reda på orsak.
    Och Bellas läkare säger tvärtom ;) Att vi ska fortsätta eller höja om det inte funkar..
    Och OM det nu skulle vara allergirelaterat.. Vad kan det då vara ??
    Hon har redan en kost fri från Mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, baljväxter, korn, råg, havre, vete, nötter, glukos/fruktossirap..
    Känns som om det inte kan vara pga av kosten. Möjligtvis att vi inte är tillräckligt noga här hemma ? hon blir ju tokförstoppad av vete, och det av löjligt små mängder.
    Hon äter sin mat på egen bricka, vi använder egna redskap till hennes matlagning mm. Det enda jag kan tänka mig är att hennes pappa ofta använder samma diskbortse och ibland samma smörkniv. Men det känns så väldigt osannorlikt att det skulle vara det ?? 
  • Tibell

Men hur funkade det att sluta?
    Skulle vi sluta nu skulle det resultera i ett besök på akuten. Det skulle bli tvärstopp på 2-3 dagar =/

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-28 20:17:03 följande:
    Kanske inte beror på allergi då?
    Kan hända att det är något annat? Vet inte, vad finns det för andra orsaker till förstoppning?
    Kanske nån medicinsk orsak?
    Ja eller så har hon bara omogna tarmar. Hon var ju förstoppad redan från start nästan.
    När vi började med Nan blev det sju resor värre. Hon slutade bajsa helt och vi fick hjälpa henne var 4:e dag.
    men sen hade hon även massa eksem och var otroligt grinig. När vi gick över till altheran blev det mycket bättre, hon började bajsa helt själv, även om det bara var 1 ggr per dag. Det blev gradvis sämre och när vi sen började med smakisar blev det stopp. Har testat att fasa ut men det funkar inte. Och där står vi idag.
    Men får hon bara som lactulos mår hon bra =) Så för hennes del är jag inte orolig.
    Däremot med Tilde som faktiskt verkar må dåligt också =/
  • Tibell

Ja magen funkar med 2 vuxenpåsar, vilket är maxdos. Jag upplevde att hon blev mycket gladare och på bättre humör. Men nu är även det sämre igen =/

• Tibell

Jag är helt hundra på att hennes gnäll och rastlöshet/klättrande hör ihop med förstoppningen. Så kan vi bara få bättre ordning på den tror jag allt löser sig ( bokstavligt talat ;) )
    Så därav min första fråga. Om man ska nöja sig att köra hårt på movicolen eller försöka klura ut vad förstoppningen beror på =)

Svar på tråden Allergitråden